"היורוליג הבינה את תרחיש האימים של אירוח הפועל תל אביב באיסטנבול"

העתקת המשחק בין בשיקטאש לאדומים לבלגרד היתה נקודת ציון שלילית נוספת ביחסי ישראל־טורקיה • החבורה של סטפנוס דדאס הופתעה מההחלטה הראשונית של הנהלת המפעל להגיע למדינה העוינת, וידעה: "אין דרך להבטיח את ביטחון השחקנים" • מאחורי הקלעים

[object Object]

שנה חלפה מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל, וטורקיה, מהיעדים האהובים והפופולריים על הישראלים, נמחקה לחלוטין מלוח הטיסות של באי נמל התעופה בן־גוריון.

גם בנוף הספורטיבי המצב לא שונה. מאז 7 באוקטובר הפכה המדינה לאזור שאליו קבוצות הכדורסל הישראליות שמשחקות במפעלים האירופיים לא נכנסות. סיפורה של הפועל ת"א, שתתארח הערב (שלישי, 21:00) אצל בשיקטאש במשחק בסרביה שישוחק ללא קהל, לא יהיה שונה.

המשחקים של הפועל תל אביב, הפועל ירושלים ואולם של בן שרף ביורוקאפ משודרים באופן בלעדי ב"ישראל היום".

ארבע קבוצות הכדורסל הישראליות ששיחקו במפעלים האירופיים בעונה שעברה לא שיחקו על אדמת טורקיה, אף על פי שלא חסרות יריבות טורקיות במפעלים השונים.
לכן, הודעת בשיקטאש לפני כשבוע שלפיה היא תארח את הפועל ת"א באיסטנבול תפסה את האדומים בהפתעה, והיתה חד־צדדית.

ימים ספורים בלבד לאחר 7 באוקטובר, ובשל החשש לשלום הישראלים עקב התגברות שיח השנאה וההסתה כלפי ישראל בטורקיה, המטה לביטחון לאומי (מל"ל) הוציא אזהרת מסע חמורה לטורקיה, וקרא לכל הישראלים השוהים במדינה לחזור לישראל במהירות האפשרית.

אזהרת המסע השפיעה ישירות גם על הקבוצות הישראליות, שכל אחת מהן היתה מיועדת לבקר במדינה בהמשך השנה. במקביל להחלטת המל"ל, הממשלה והמשטרה בטורקיה החליטה לא לקבל על עצמן את האחריות הביטחונית, ולא לאשר לקבוצות כדורסל ישראליות להתארח במדינה.

האולם הביתי של בשיקטאש.סיכון לקבוצות הישראליות, צילום: בשיקטאש, האתר הרשמי

לפי גורמים המעורים בפרטים, החשש הזה נבע לא רק מהאירועים האפשריים בתחומי המגרש או היציעים, אלא גם מתקריות אלימות ומתקיפת אוהדים ישראלים בערים השונות במדינה, שם האבטחה והיכולת לדאוג לשלום האוהדים מוגבלות מאוד.

הודעת הקבוצה הטורקית לפני כשבוע, שיצאה ללא ידיעת הפועל ת"א, הפתיעה את ראשי האדומים, שפנו לראשי הנהלת המפעל לקבלת תשובות בגין השינוי הפתאומי בסטטוס־קוו מהעונה שעברה.

להפתעת האדומים, המהלך של בשיקטאש בוצע בתמיכת הנהלת היורוליג, שאישרה אותו, בעוד הישראלים לא עודכנו על כך מבעוד מועד. גורמים המעורים בפרטים מסבירים כי הסיבה לשינוי הפתאומי בהחלטת ראשי היורוליג היתה התחייבות בכתב שקיבלו מבשיקטאש, שלטענתה הציגה ערבויות ביטחוניות מהממשלה הטורקית ומהמשטרה המקומית לקיום המשחק, בניגוד גמור להחלטתה לפני כשנה.

עבור הקבוצות הטורקית, האינטרס להחזיר למדינה את המשחקים נגד הקבוצות הישראליות נוגע לשיקוליים כלכליים ולוגיסטיים, שמתווספים לעובדה שהקבוצות הטורקיות נאלצות לנדוד ולארח את הישראליות ללא קהל ברחבי אירופה, מה שמוביל לאובדן הכנסות ממשחקי בית, לאיבוד הביתיות ולעלייה בהוצאות.

בעוד באופן פומבי האירוע התנהל בשקט יחסי, מאחורי הקלעים האדומים פנו לראשי היורוליג במכתב והסבירו את הסיכון לחיי השחקנים ואנשי הצוות, כמו גם את היחסים המתוחים בין המדינות.

"הנהלת היורוליג הבינה כי היא עלולה להוביל לתרחיש אימים אם המשחק ישוחק באיסטנבול לעיני אלפי אוהדים מקומיים, ושינתה את החלטתה. אין דרך להבטיח את ביטחון השחקנים בתסריט כזה", סיפר בשיחה עם "ישראל היום" גורם בסביבת האדומים.

שחקני הפועל ת"א באולםבבלגרד. עכשיו יתרכזו בכדורסל, צילום: הפועל ת"א

הנהלת היורוליג, שמאגדת גם את היורוקאפ, היתה זו שקיבלה בעונה שעברה את ההחלטה הסופית להוציא את המשחקים מטורקיה ולשבצם ביעדים חלופיים, במיקומים שהיה עליהם לעמוד בתנאי סף של אירוח במקום שבו משחקת קבוצה אחרת מהיורוקאפ או מהיורוליג. גם ליגת האלופות של פיב"א פעלה כך.

לאורך השנה החולפת, בהנהלת היורוליג העדיפו לא לנקוט עמדה ברורה בסוגיה ולא לבחור צד, מסיבות פוליטיות וגם כלכליות: טורקיש איירליינס, ענקית התעופה הטורקית וחברת התעופה הלאומית, היא נותנת החסות הראשית של היורוליג.

אגב, לאחרונה הודיעה חברת התעופה לרשות שדות התעופה הישראלית כי היא תבטל את כל טיסותיה המתוכננות לישראל ב־2024, וכי צפי החזרה שלה לישראל יידחה פעם נוספת למארס 2025 - תאריך שנכון להיום נראה גם הוא לא ריאלי.

לפי גורמים בענף התעופה הישראלי, מדובר בצעד שיהווה מכה כלכלית קשה לענף ולנתב"ג, שטורקיש היתה החברה השנייה בנפח הפעילות שלה בו, עם 15 טיסות ביום.
נכון לעכשיו אין טיסות בין ישראל לטורקיה, גם לא עם חברות תעופה אחרות שפעלו בעבר בקו זה באופן סדיר. עד המלחמה היו חברות תעופה רבות שהפעילו טיסות בין ישראל לטורקיה, וכיום מספר הטיסות בין המדינות ירד מ־40 בשיא לאפס.

בימיה הראשונים של המלחמה המתיחות נשארה מחוץ למגרש הספורטיבי, והקבוצות הישראליות סיפרו על יחס טוב ומכבד מצד הקבוצות הטורקיות ועל קשרי עבודה תקינים ומקצועיים, שנשארו כפי שהיו לפני המלחמה - אך ככל שחלפו החודשים, ובהשפעת הרוחות שנשבו מארמון הנשיאות צ'נקאיה, גם היחסים בין הקבוצות התקררו והסתכמו בקשרי עבודה מינימליים בלבד.

המצב המתוח משפיע גם על קבוצות הכדורגל הישראליות. לפני שבועות אחדים הודיעה קבוצת הכדורגל של בשיקטאש כי בכוונתה לארח את מכבי ת"א, במדינה במסגרת משחקי הליגה האירופית בסוף נובמבר, נושא שצפוי לעורר סערה ולגרור את אופ"א להתערב ולהכריע במצב.

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

גורמים בענף נשמעים פסימיים בשיחה עם "ישראל היום", וחוששים שהמצב עלול להימשך עוד חודשים רבים. "בנקודת הזמן הנוכחית, קשה להאמין שקבוצה ישראלית תשחק על אדמת טורקיה בעתיד הנראה לעין. הדלת הזו כנראה נסגרה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו