הקללה מאיסטנבול: היכרות עם בשיקטאש - יריבת הפועל תל אביב ביורוקאפ

האדומים ייפגשו ביום שלישי (21:00, שידור ישיר ב"ישראל היום") את הקבוצה הטורקית, שתארח את המשחק ללא קהל בסרביה • הטראומה מהעונה שעברה, המאבק על הביתיות, המאמן והכוכבים הנוכחיים - כל מה שצריך לדעת לקראת ההתמודדות במסגרת המחזור השלישי

תקציר המשחק של בשיקטאש נגד בשקשהיר

טראומה היא כל חוויה מטרידה היוצרת פחד, חוסר אונים, דיסוציאציה, בלבול או כל רגש עז אחר, באופן משמעותי. הזכרונות של הפועל תל אביב מבשיקטאש עלולים לייצר עבור אוהדיה וחלק משחקניה רגשות אלו. אמנם עברו כבר כמעט 7 חודשים מאז המפגש האחרון בין שתי הקבוצות, אך הזכרונות השליליים מאותו ערב עגום אינם מרפים.

אוהדי הפועל תל אביב במשחק האחרון מול בשיקטאש, צילום: יורוקאפ

כזכור, הפועל תל אביב העפילה אשתקד לרבע גמר היורוקאפ לאחר שסיימה את הבית המוקדם במקום השני. באותו הבית היא פגשה פעמיים את בשיקטאש ולא התקשתה, בלשון המעטה. המחזור האחרון של העונה הסדירה הסתיים בתצוגת תכלית של האדומים מול הקבוצה הטורקית כאשר הביסו אותה 73:94. עצם העובדה שהקבוצה מאיסטנבול הפתיעה את גראן קנאריה בשמינית הגמר והעפילה על חשבונה למפגש מול דני פרנקו וחבורתו ודאי העלתה לא מעט חיוכים על השפתיים של אנשי הפועל, שהריחו את חצי גמר היורוקאפ קרוב מאי פעם. 

גם במחצית הראשונה ניכר היה שהרוח נושבת לאותו כיוון. הפועל תל אביב דהרה על הפרקט והגיעה ליתרון שיא של 21 נקודות הפרש בפתיחת הרבע השלישי. הכל עבד כמו בתוכניות, והמחשבות על סדרת חצי הגמר כבר החלו להדהד, אך לפתע הכל החל לקרוס. המפולת החלה ברבע השלישי, אותו בשיקטאש ניצחה 19:29 ונגסה לכדי הפרש חד ספרתי. ג'ונה מתיוס הוביל את הריצה עם 13 נקודות רק ברבע השלישי וביחד עם מאט מיטשל הפיח תקווה בקרב החניכים של דושאן אלימפייביץ', שכבר הוכיח בעברו שהוא יודע להפתיע כאשר הוא מגיע כאנדרדוג (נגיע לכך בהמשך).

הפועל תל אביב לא הצליחה לעצור את הסחף גם ברבע האחרון ואפילו ניסיון של ג'ייקובן בראון לשחק עם פציעה לא צלח. תוך קצת יותר מ-2 דקות המושכות עברו לידיה של בשיקטאש, שמחקה את היתרון העצום של האדומים ועלתה ליתרון ראשון במשחק. למרות ניסיונות לעצור את המלטדאון הטוטאלי של הקבוצה, דני פרנקו יצא מנוצח והשתלח בסיום בשחקנים. מאותו הרגע שעון החול של המאמן הישראלי התהפך וכעבור כשבועיים בלבד הוא פוטר לאחר עוד הפסד במשחק נוק אווט, הפעם לירושלים בגביע.  

דני פרנקו, צילום: הפועל תל אביב

נחזור חזרה לזמננו. כידוע, התקיים בשבועות האחרונים מאבק בין בשיקטאש והיורוקאפ בנוגע לאירוח המפגש מול הפועל תל אביב שיתקיים בשלישי (21:00, שידור ישיר ב"ישראל היום") במסגרת המחזור השלישי ביורוקאפ. על אף ההתעקשות של הטורקים לקיים את המפגש באווירה העויינת באיסטנבול, הוחלט לבסוף שהקבוצות ייפגשו בסרביה למשחק שייערך ללא קהל בהיכל אלכסנדר ניקוליץ' שאירח אשתקד את משחקי הבית של האדומים באירופה. 

בשיקטאש תגיע למשחק מעט מדוכדכת אחרי שהפסידה את שני משחקיה האחרונים, דווקא אחרי שפתחה את העונה ביורוקאפ בצורה מרשימה עם ניצחון 76:94 מול בודצ'נוסט. אלימפייביץ' וחניכיו ספגו בשבוע שעבר מהלומה והובסו 87:66 מול בשקשהיר במסגרת הדרבי הטורקי על טהרת העיר איסטנבול בבית A ביורוקאפ. גם בליגה המקומית הם לא הצליחו להתאושש והפסידו 99:95 לטופאש בורסה. 

אז מי הם השמות הבולטים שאיתם פטריק בברלי וחבריו יצטרכו להתמודד? כאן ב"ישראל היום" נספק לכם את ההכנה המיטבית על מנת להכיר את היריבה של הפועל תל אביב השבוע ביורוקאפ לעומק. כידוע, כל המשחקים של הפועל תל אביב, הפועל ירושלים ואולם של בן שרף ביורוקאפ משודרים באופן בלעדי ב"ישראל היום".

המאמן: דושאן אלימפייביץ'

האיש של על הקווים של בשיקטאש אמנם רק בן 38, אך כמאמר הקלישאה נחשב כבר לשועל קרבות ותיק ביורוקאפ. הוא אימן בעברו ביורוליג, כאשר בגיל 31 בלבד קיבל את המפתחות לאימון הכוכב האדום בלגרד. זוהי העונה החמישית שלו ביורוקאפ, אחרי שבעברו כבר הוביל את בורסאספור בניגוד לכל הציפיות לגמר בעונת 2021/22. באותה עונה הוא גם נבחר למאמן השנה של המפעל. המאמן הסרבי, ששמו הוזכר בעבר גם כמועמד למכבי תל אביב, פתח לאחרונה את עונתו השנייה על הקווים בבשיקטאש וכבר הוכיח שיודע להפיק מהקבוצות שלו את המיטב כאשר הכסף מונח על השולחן. 

דושאן אלימפייביץ', צילום: יורוקאפ

הקו האחורי: המשכיות זה שם המשחק 

בשיקטאש רשמה המשכיות יוצאת דופן בגזרת הגארדים, כאשר דרק נידהאם, ג'ונה מתיוס וקייל אלמן ימשיכו להוות האיום המרכזי עבור ההגנה של הפועל תל אביב, שוודאי זוכרת שאסור לאפשר להם לחמם את הידית. 

מתיוס, שכיכב ברבע הגמר הידוע לשמצה עם 28 נקודות, הוא שחקן שסובל מעט מחוסר יציבות בקליעה לאורך הקריירה, אך אסור להשאיר אותו חופשי. ביום שבת האחרון הוא תפר 6 שלשות בליגה הטורקית והוכיח שוב כמה הוא מסוכן. אחד הכלים הייחודים שלו טמון ביכולת ההגתית והוא אף הושווה בדוחות סקאוטינג בעבר לשחקן שיפגוש בהפועל תל אביב - פטריק בברלי.

ג'ונה מתיוס, צילום: יורוקאפ

נידהאם הוא הווטרן של הקבוצה ואמור להביא גם מניסיון זה לפרקט. ברזומה שלו למעלה מ-90 הופעות עונה סדירה ביורוקאפ בהן 2.3 שלשות למשחק ב-41.5% - נתון מרשים שמספר הרבה על היכולות של הגארד הוותיק. מדובר במנהל משחק בחסד, שאהוב במיוחד על ידי מאמנו שמפקיד בידיו את המפתחות לעמדת הרכז כבר 4 עונות ברציפות.

דרק נידהאם,

קייל אולמן אמור להביא את האנרגיות, החיתוכים מאחורי גב ההגנה והאגרסיביות. יש לו צעד ראשון מהיר במיוחד ואתלטיות שמאפשרת לו לסיים קרוב לטבעת. הוא לא מצטיין בקליעה מבחוץ, אבל גם לא מתבייש להרים זריקות קשות שלעיתים צוללות פנימה.

קייל אולמן,

הקו הקדמי: שם מוכר מהעבר ושחקן שכבר תפר את הפועל תל אביב בעונה שעברה

בצבע של בשיקטאש ניתן למצוא שחקנים עם תכונות שונות. מצד אחד יש את עמנואל טרי, ששיחק בעברו בהפועל ירושלים ומוסיף מימד של אתלטיות. מן העבר השני יש את קונור מורגן שהטיקט המרכזי שלו הוא הקליעה מבחוץ וקבלת ההחלטות בשורט רול. 

עמנואל טרי. טרף בעבר את הטבעות בארנה, צילום: אלון שיבר

 בשל גיוון זה, יתכן שנראה דקות של הצמד הזה ביחד על הפרקט. טרי, שהחליף לא פחות מ-9 קבוצות מאז ששיחק בבירה ב-2020, מייצר את רוב הנקודות שלו מעל לטבעת ולא מהווה איום מבחוץ כלל. מורגן הוא גבוה שאתה לא רוצה להשאיר חופשי, שיודע גם למצוא את השחקן הפנוי. אשתקד הוא מסר 2.4 אסיסטים בממוצע במדי לונדון ליונס. אגב, בשני מפגשים בעונה שעברה מול הפועל תל אביב העמיד ממוצעים של 16.5 נקודות, 4 ריבאונדים ו-2 אסיסטים.

קונור מורגן, צילום: יורוקאפ

כדאי לשים לב: המצ'אפ המסקרן של איש וויינראייט

בדומה להפועל תל אביב, גם לבשיקטאש יש סמול פורוורד עם גוף גדול בעמדה 3. קילאן מרטין דומה לוויינראייט לא רק במבנה הגופני, אלא גם בסגנון המשחק והרזומה. אחרי אפיזודה מוצלחת באירופה, הוא מצא את מקומו ב-NBA ושיחק 96 משחקים בליגה הטובה בעולם. בעונה שעברה הוא שב לאירופה וכיכב במדי קרשיאקה. יש לו קליעה נהדרת מבחוץ והוא יודע לייצר לעצמו מכדרור.

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר