יפתח זיו. צילום: דני מרון

יפתח זיו חושף בראיון: "הסתכלו עלי אחרת בספרד לאחר 7 באוקטובר"

השנה הקשה שחווה מעבר לים: "נאלצתי להצניע את הזהות שלי" • הירידה ביכולת בעונות האחרונות: "לרגע לא הפסקתי להאמין בעצמי" • ההגעה להפועל חולון: "סיפור שהיה צריך לקרות" • והתחרות בסגל: "הגדולה שלנו כקבוצה היא העומק" • אחרי תקופה פחות מרשימה במדי מכבי ת"א, בספרד ובצרפת הגארד מקווה לחזור לעצמו בסגול

[object Object]

בגיל 29 יפתח זיו עומד לפתוח את עונתו העשירית בליגת העל, אולם נראה כי עבור הגארד - שראה, עשה וחווה כבר לא מעט - מדובר באחת השנים המשמעותית והחשובות בקריירה. מי שנסק ונבחר ל־MVP של עונת הקורונה רק לפני ארבע שנים חווה נסיגה בשנתיים האחרונות ומיעט לשחק במכבי תל אביב, ולאחר מכן כלגיונר בגרנדה הספרדית ובסן קנטן הצרפתית.

בקיץ החולף החליט זיו לשוב לישראל ובחר להצטרף להפועל חולון המתחדשת. הרעב, הרצון והמוטיבציה מורגשים לאורך כל השיחה עם זיו, שרגע לפני פתיחת העונה בליגת האלופות של פיב"א נגד וירצבורג הגרמנית שיתף את תחושותיו בראיון עם "ישראל היום".

"תמיד כיף לחזור לארץ ולבית, אבל במיוחד בתקופה כזאת הרגשתי מאוד את הצורך הזה להיות בבית. בקיץ, כשהיו לי כמה הצעות מאירופה וכמה הצעות מהארץ, הבנתי והרגשתי שזה הזמן הנכון עבורי לחזור. אני חושב שאני וחולון זה סיפור שהיה צריך לקרות, ואני שמח שזה קרה עכשיו, זה מרגיש לי הזמן נכון", פותח זיו את דבריו ומשתף לקראת העונה שבפתח.

יפתח זיו, צילום: דני מרון

"לפני הספורט אנחנו בני אדם"

עונת 2023/24 אמורה היתה להיות שנת השיא של הגארד, שהגשים לאחר שנים את חלומו ויצא לשחק באירופה כלגיונר, אולם לצערו של זיו האסון הגדול שפקד את המדינה והמלחמה שפרצה בראשית דרכו בספרד השפיעו עליו, כמו על כל ישראלי כשחקן וכאדם, והכדורסל עבור זיו הפך בן־רגע למשני.
 
"לפני הספורט אנחנו בני אדם, וכאדם הייתי בתקופה הכי קשה שיש. להיות ישראלי ויהודי באירופה בזמן מלחמה זה לא קל, ואני לא מדבר בכלל על ספורט. נאלצתי להצניע את הזהות שלי, נמנעתי מלדבר עברית במקומות מסוימים וזה לא קל. חוויתי הרבה דברים כבן אדם שישפיעו עלי בעתיד. אני לא מתבייש בהיותי ישראלי או יהודי ואני שמח למרות הכל מהחוויה שחוויתי".
 
מה השנה האחרונה עשתה ליפתח זיו כאדם וכשחקן?
 
"לפני המלחמה עברתי לגור לבד באירופה וחוויתי שלב נוסף של התבגרות, אני כבר לא ילד, ואני מרגיש שהתבגרתי מאוד שם. אני שמח שעשיתי את הצעד הזה, כי לאורך השנים מאוד רציתי את זה. הסיטואציה שנוצרה בגלל המלחמה השפיעה גם על הצד המקצועי שלי, הרגעים שהייתי לבד, רחוק מהמשפחה והחברים, וכשאני יודע מה קורה בארץ זה קשה.
 
"אני זוכר שישבתי לבד וחשבתי על כך שאני משחק כדורסל באירופה בזמן שהמשפחה והחברים שלי בעזה ומשהו הרגיש לי מוזר, הפרופורציות השתנו וזה הרגיש לי לא נכון. קיבלתי פרופורציות לחיים".
 
יפתח זיו במדי גראנדה, צילום: גרנאדה, האתר הרשמי
 
לאחר תקופת הכנה טובה, שבמהלכה קיבל הרכז נתח משמעותי של דקות, החל פיחות משמעותי במעמדו, תהליך שהחל מייד לאחר 7 באוקטובר. "אני חושב שהסתכלו עלי אחרת אחרי היום השחור הזה, כאדם וכשחקן. ההתנהלות והיחס היו שונים פתאום, אבל השתדלתי לא לקחת את זה אישית. לא חוויתי אנטישמיות או נידוי, אבל כן הרגשתי שפחות ידעו איך להתנהל איתי במצב הזה.
 
"ההתנהלות כלפיי היתה פחות נכונה, אבל למרות הכל אני לא כועס עליהם כי הסיטואציה הזאת נכפתה גם עליהם משום מקום. אפשר להסתכל על העונה האחרונה כחוסר מזל, אבל המקרה שלי הוא שולי ביחס לשנה שעברה על המדינה, יש כאן אנשים שעברו ועוברים דברים הרבה יותר קשים".
 
בשנתיים האחרונות מיעטת לשחק. חולון זו ההזדמנות עבורך לשוב לקדמת הבמה?
 
"זו אחת הסיבות שאני פה. לרגע לא הפסקתי להאמין בעצמי. יש בקריירה תקופות יותר טובות ופחות טובות. גם בקדנציות הקודמות שלי בארץ אני מאמין כי היו מצבים שבהם הייתי יכול לעזור יותר לקבוצות ששיחקתי בהן, אבל אני יכול לשלוט רק במה שתלוי בי. אני מקווה שאוכל לבוא לידי ביטוי בחולון כיפתח האדם והשחקן ולעזור למועדון להגשים את החלומות והרצונות שלו. אחרי הרבה זמן אני רוצה לחזור ליהנות מכדורסל, מהמשחק שאני אוהב, ואני חושב שזה המקום בשבילי".
 
אתה חושב שלאורך הדרך יש אנשים שהפסיקו להאמין בך?
 
"אני חושב שלא - בסוף, קהל זה קהל ומאמנים הם מאמנים, לכל אחד יש את הדעה שלו וזה לא בשליטתי. אני אישית יודע מה אני שווה, מאמין בעצמי ומקווה שאוכל להחזיר לחולון על זה שנתנה לי במה ומקום להוכיח את עצמי".
 
אוהדי הפועל חולון, צילום: עודד קרני

"יש יותר פרופורציות"

הפועל חולון מודל קיץ 2024 עברה מתיחת פנים משמעותית ויצאה מהפגרה בצורה שונה לגמרי מהקבוצה שסיימה את העונה שעברה. המאמן גיא גודס, שזכה עם הקבוצה באליפות היסטורית לפני כשנתיים, שב אל הקווים ויחד איתו גובש סגל חדש ומסקרן שכולל חמישה זרים חדשים לצד חמישה ישראלים דומיננטיים.

הקו האחורי של הקבוצה, שצפוי להיות המוביל והדומיננטי בסגל, מורכב לצד זיו גם מניב משגב, אלייז'ה מיטרו לונג וג'יילן אדאמס.

לצד העומק והכישרון עלולים להתרחש לאורך השנה לא מעט מקרים שבהם אחד מהגארדים יידחק ברוטציה. זיו מודע למצב אך לא חושש. "יש לנו שתי מסגרות העונה, דבר שיאפשר לתת עוד דקות ועוד הזדמנויות לשחקנים", הוא אומר.

"בנוסף, הגארדים שלנו מבינים את הסיטואציה ומבינים שאנחנו צריכים להיות טובים זה בשביל זה. כולנו בשלב מתקדם בקריירה וחווינו כבר כמה דברים. יכול להיות שאם היית שואל אותי את השאלה הזאת בגיל 22 התשובה שלי היתה שונה, אבל כיום יש לי יותר פרופורציות לדברים. הגדולה שלנו כקבוצה היא העומק שיש לנו בסגל הזה, ואני שמח שיש לידי גארדים טובים שיכולים לחפות עלי בערב פחות טוב שלי".

מרבית השיח הקיץ נסב סביב שלוש הגדולות, אולם גם הפועל חולון בנתה סגל חזק מאוד. אתה חושב שאנשים קצת שוכחים אתכם או מזלזלים בכם?
israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות
הפועל חולון. "נבוא ונסתכל לכל הקבוצות בלבן של העיניים", צילום: דני מרון
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו