תביא בשורה? חשיפה: התוכנית למיגור האלימות בכדורסל הישראלי

כל הקיץ עסקו באיגוד הכדורסל ובמנהלת הליגה על תוכנית שתתן מענה לאלימות במגרשים • כך, במספר שלבים, מקווים בענף לפתור את הבעיה

האבוקות ביציעי הפועל תל אביב. צילום: אלן שיבר

עונת 2024/25 בכדורסל הישראלי תיפתח באופן רשמי בשבוע הבא ותנסה לספק לאוהדי הכדורסל בישראל זו שנה שנייה ברציפות מעט אסקפיזם בצל המלחמה. חודשיים וחצי חלפו מאז הסתיימה עונת 2023/24, עונה בסיומה גברה מכבי תל אביב במשחק השלישי והמכריע על יריבתה העירונית הפועל תל אביב, אבל גם במקרה הזה - כמו בתום סדרת הגמר בין השתיים שנה קודם לכן – לא ההישג של הצהובים ולא הכדורסל היו במוקד. במקום אווירה חגיגית של משחק אליפות, שוב האלימות והבוטות בלטו באירוע. המראות מחוץ ובתוך היכל מנורה מבטחים היו קשים, מכוערים ואפילו מסוכנים ולא הוסיפו כבוד לכדורסל הישראלי או למשטרה.

בראיונות ל"ישראל היום" בסיום העונה, הבינו ראשי הענף שנדרש שינוי. יו"ר איגוד הכדורסל עמוס פרישמן אמר: "כל הנורות האדומות נדלקו. יש כל כך הרבה מקרים מסוכנים שחס וחלילה אם לא נעצור אותם הם ייגמרו באסון. עלינו לשבת ולראות ביחד כיצד אפשר לגבש אמנה שכולם יסכימו עליה ומהרבע הזה והלאה מתנהלים רק על פיה". מנכ"ל מנהלת הליגה דייויד בסן הוסיף ל"ישראל היום" בזמנו: "נצטרך שכל הגופים יפעלו ביחד, אחרת זה לא יעבוד. לקבוצות יש אחריות מאוד גדולה בסיפור, יש להן המון כוח ביכולת למגר את האלימות".

לאורך הקיץ ישבו בכירי מנהלת הליגה בכדורסל והנהלת איגוד הכדורסל לטכס עצה בניסיון לגבש תוכנית למאבק באלימות בספורט. התוכנית שהגיעה לידי ״ישראל היום״ ועיקריה נחשפים כאן לראשונה נולדה לאחר קו השבר אליו הגיע הכדורסל הישראלי בסיום העונה החולפת, ההבנה של ראשי הענף כי חייבים לבצע שינוי לפני שיהיה מאוחר מידי והתחושה של האוהדים כי היחס כלפיהם לא ראוי ופוגעני.

אוהדי מכבי תל אביב מתחמקים מאבוקות שנזרקו אליהם ליציע. בעיה יש לטפל בה, צילום: אלן שיבר

התוכנית שתתבצע במספר שלבים תתמקד בשינויים בשטח ובשינויים בחוקה ובחומרת הענישה. ראשית, כבר בעונה הקרובה שוקלים במנהלת הליגה בכדורסל לפתוח בפיילוט במגרשים שיוביל להפרדה בין האוהדים היריבים לשחקנים, ייצור סביבה סטרילית יותר במגרשים ויקטין את החיכוך במגרשים צפופים.

מטרת התוכנית היא ליצור הפרדה בין ספסלי הקבוצות האורחות במגרשים לאוהדים. ל״ישראל היום״ נודע כי במנהלת הליגה נבחנה בשבועות האחרונים האפשרות להזמין מחברה מיוחדת מחוץ לארץ ולהתקין במספר מגרשים לוח חציצה מיוחד שמשמש כמעין גגון זכוכית מעל לספסלי הקבוצות, דבר בו השתמשו בעבר במגרשים ובמשחקים חמים ביוון. מהלך כזה, אם יבשיל, יצטרך לקבל את האישור של משרד התעשיה והכלכלה.

יו"ר איגוד הכדורסל, עמוס פרישמן, לצידו של יו"ר מנהלת הליגה, ארי שטינברג. הדיונים בקיץ יעזרו?, צילום: אלן שיבר

לצד שינוי במגרשים, פועלים במנהלת הליגה ובאיגוד הכדורסל בשיתוף פעולה על מנת לייצר שינוי תקנון וסדר השיפוט וגיבוש חבילת ענישה שתאפשר לבית הדין יותר סמכויות וכפועל יוצא להיאבק באירועי אלימות כמו השלכת אבוקות במגרשים. המהלך שצפוי להתגבש בשיתוף עם אב בית הדין עתיד לאפשר, אם יושלם, דין חדש ומיידי בבית הדין ו-וועדת המשמעת של איגוד הכדורסל.

ל״ישראל היום״ נודע כי התוכנית שנשקלת כעת עשויה לאפשר לבית הדין את האפשרות לגזור פסק דין חלוט עד 36 שעות מרגע ביצוע העבירה על ידי קבוצה או קבוצת אוהדים ולהעמיד את הקבוצה או המעורבים בה לדין עד 24 שעות מרגע העבירה באמצעות פסק דין מהיר, בניגוד למציאות המוכרת קיום שהליך מסוג זה יכול להימשך שבועות ארוכים. בנוסף על על הדלקת אבוקות עתידים להיגזר ולהיקבע עונשי חובה שעשויים להוביל בעתיד להפסקת משחק, הפסד טכני והפחתת נקודות בעקבות השלכת אבוקות, עונש חובה שיגזר ללא שיקול דעת דיינים.

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

מהלך כזה, אם יבשיל, יצטרך לקבל את האישור המשטרה ואיגוד הכדורסל שישתפו פעולה עם מנהלת הליגה. בין הצדדים מתנהלים מגעים וקשרי עבודה וגורמים המעורים בפרטים מאמינים כי על אף מספר מחלוקות זמניות, יצליחו הצדדים להגיע להסכמות ולמתווה מוגדר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר