אסור לפספס: עובדות שאולי לא ידעתם על היורוקאפ

עונת 2024/25 נמצאת כבר ממש מעבר לפינה, אז זה זמן מעולה להיזכר בסיפורים הגדולים שמפעל זה סיפק לנו לאורך השנים: השחקנים הישראלים שמובילים בקטגוריות סטטיסטיות, הפעם האחרונה שהיו שתי נציגות כחול-לבן, וכמה פעמים כבר זכתה ולנסיה? כל הפרטים

הפועל תל אביב והפועל ירושלים ייפתחו בקרוב עונה אירופית בה לשתיהן ישנה מטרה ברורה - לזכות ביורוקאפ ולקבל את הכרטיס ליורוליג. רגע לפני שריקת הפתיחה של עונת 2024/25 נזכרנו בסיפורים הגדולים והבלתי נשכחים שמפעל זה סיפק לנו לאורך השנים. המשחקים של הפועל תל אביב, הפועל ירושלים ואולם של בן שרף ביורוקאפ משודרים באופן בלעדי ב"ישראל היום".

השם של המפעל

כיאה למפעלי הכדורסל האירופיים, גם היורוקאפ שינה את פניו לאורך השנים ועשה מיתוג מחדש. בתחילת דרכו הוא נקרא בכלל גביע יול"ב ושם זה ליווה אותו בין השנים 2002 ל-2008. 

הזכייה ההיסטורית של הפועל ירושלים

בעונת 2003/2004 זכתה בגביע הנכסף הפועל ירושלים, לאחר שניצחה 73:82 בגמר את ריאל מדריד הגדולה. בין השחקנים הבולטים של האדומים באותה שנה היה ניתן למצוא את וויל סולומון, דורון שפר, קלי מקארתי, עידו קוזי'קרו וטאנג'י אוואג'ובי. 

מקארתי עם וויל סולומון ב־2004, צילום: אלן שיבר

הפעם האחרונה שהיו שתי נציגות ישראליות

עונת 2023/24 איננה הראשונה בה ישתתפו במפעל שתי קבוצות כחול-לבן. סיטואציה זו כבר קרתה בעבר בעונת 2013/14 כאשר מכבי חיפה והפועל ירושלים השתתפו ובעונות 2010/11, 2008/09 ו-2007/08 כאשר גלבוע/גליל, בני הרצליה וגליל עליון הצטרפו לאדומים מהבירה. אך האם אתם זוכרים נציגה ישראלית נוספת שהשתתפה במפעל השני בחשיבותו באירופה? 

בעונת 2015/16, שנחשבת אולי לחלשה ביותר בכל הזמנים של מכבי תל אביב, הצהובים מצאו את עצמם במפעל לאחר שלא עברו את שלב הבתים ביורוליג ונשרו מהמפעל. הקבוצה המעוטרת בישראל לא ליקקה דבש ביורוקאפ, ולמרבה ההפתעה היא אפילו לא העפילה לפלייאוף, וראתה ביחד עם הפועל ירושלים את שלב שמינית הגמר מהספה בסלון. 

הקבוצה המעוטרת ביותר

ולנסיה הוכיחה לאורך השנים כי לא כדאי להיפגש עימה בשלבים המכריעים. הקבוצה הספרדית, ששיחקה לא מעט עונות ביורוליג בשנים האחרונות (6 פעמים בעשור האחרון), לא קיבלה שריון למפעל הבכיר ביבשת בניגוד לחלק ממקבילותיה הספרדיות, ומוצאת את עצמה מקבלת את הכרטיס המיוחל ל'ליגה של הגדולות' דרך הזכייה ביורוקאפ. במרוצת השנים היא הניפה 4 פעמים את הגביע ונעצרה פעמיים רק בשלב הגמר. האם מדובר בסביליה של הכדורסל?

המדינה עם הכי הרבה זכיות

בקטגוריית המדינות הזוכות, ספרד ניצבת מעל כולן עם 8 זכיות ו-7 סגנויות, אך אם הנציגות הישראליות מחפשות זריקת עידוד, הן יכולות להתנחם בכך שהקבוצות הרוסיות הורחקו מהמפעל אחרי שכבר 5 נציגות שלהן בעבר הרוויחו את הכרטיס ליורוליג דרך הזכייה. מדינות נוספות מהן הגיעו זוכות בעבר הן טורקיה, צרפת, איטליה, ליטא, וישראל כמובן

ולנסיה אחרי הזכייה ביורוקאפ 2019. המועמדת המובילה לתואר, צילום: ולנסיה, האתר הרשמי

המאמנים הישראלים שהניפו את התואר

על המקהלה המופלאה של הפועל ירושלים בעונת 2003/04 ניצח שרון דרוקר, שהיה אז בן 36 בלבד והימם את הבלאנקוס וכל אירופה. אך הוא לא היה הישראלי היחיד שהלך עם קבוצתו עד הסוף. גם דיוויד בלאט רשם את הישג כביר זה, כאשר הוביל את דארושאפקה הטורקית לזכייה בעונת 2017/18. מי שסייע לו להגיע למעמד זה הוא כוכב הקבוצה שלו דאז - סקוטי ווילבקין.

השיאנים הישראלים

זה אמנם לא פשוט למצוא שחקנים ישראלים שמובילים בקטגוריות סטטיסטיות, אך היו לא מעט כאלה שהטביעו חותם ונכנסו לספרי היסטוריה של היורוקאפ. הבולט מכולם הוא יותם הלפרין שנבחר פעמיים לחמישייה השנייה של העונה (2012, 2014). בנוסף אליו, ניתן למצוא גם את דרור חג'ג', שרשם אי שם בעונת 2006/07 נתון חריג של 11 חטיפות במשחק בודד (!) - שמציב אותו במקום הראשון אי פעם. גם את מאיר טפירו ניתן למצוא מככב בקטגוריה מעט איזוטרית, כאשר הוא נמצא ברשימה מצומצמת של 7 שחקנים בלבד שרשמו טריפל דאבל במשחק.

מאיר טפירו. איזו קבוצה היתה סביבו, צילום: עמי שומן

כוכבי NBA ששיחקו במפעל

לא מעט כוכבי NBA גדולים צמחו דרך היורוקאפ לפני שעשו את המעבר לארצות הברית. בין השמות הבולטים ניתן למצוא את קריסטפס פורזינגיס, יונאס ואלצ'יונאס ומארק גאסול. בן שרף יהיה הבא בתור?

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות
בן שרף, צילום: פיב"א
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר