"המצב קטסטרופלי, גירעון של 7.7 מיליון שקלים יחייב מהלכים דרסטיים"

המטרה: "הקמת בית לאומי לענף" • שילוב שחקני עבר בעשייה: "רוצה לגייס את עומרי כספי" • וסוגיית הנבחרת וההיעדרויות: "אנחנו לא מעצמת־על, רוצה שכולם יבואו עם אש בעיניים" • יו"ר איגוד הכדורסל עמוס פרישמן פורס את משנתו בראיון מיוחד

יו"ר איגוד הכדורסל עמוס פרישמן. הרבה עבודה לפניו. צילום: אודי ציטיאט

"אני לא מרגיש בן 60, אני בשיא בעשייה שלי. מרגיש טוב, נהנה מהמשפחה ורואה את החשיבות של הניסיון והחוכמה שבאים עם השנים". את הדברים מלאי האנרגיה והאופטימיות האלה אומר יו"ר איגוד הכדורסל עמוס פרישמן, שחוגג בסוף השבוע 60.

פרישמן הוא מגדולי הרכזים של הכדורסל הישראלי. הוא סמל גדול של הפועל ת"א - שבה גדל והעביר את רוב הקריירה - ובעברו היה גם שחקן נבחרת ישראל. בהמשך נשאר בעולם הכדורסל. הוא היה יו"ר הוועדה המקצועית של האיגוד, ומתחילת מאי הוא בפסגה - יו"ר איגוד הכדורסל.

"מאחורי כל דבר שאני נכנס אליו יש מחשבה עמוקה עם רצון גדול. אני חי ונושם ספורט מאז שאני ילד", אומר פרישמן, "יש לי מה לתרום כספורטאי עבר ואיש ניהול. כל גוף זקוק לריענון ולדם חדש. מי שהיה לפניי עשה טוב, אני ארצה לעשות טוב יותר וזה הזמן לשינויים. אני נכנס במצב תקציבי קטסטרופלי של גירעון של 7.7 מיליון שקלים. זה יחייב מהלכים דרסטיים של קיצוץ והתייעלות".

אתה רק בהתחלה, מה הדבר הגדול שתרצה להגיע אליו?

"הקמת בית לאומי לכדורסל בישראל. מדובר באחד הענפים המובילים, והוא ראוי למקום משלו עם אולמות ספורט ובית מלון שייתן מענה לכל הצרכים של הנבחרות ושיהיה ספינת הדגל של הכדורסל הישראלי".

יו"ר איגוד הכדורסל עמוס פרישמן. הגיע לשנות, צילום: אודי ציטיאט

אחד השינויים שעליהם הוא עובד ושבהם הוא מתגאה הוא שילוב שחקני עבר בעשייה באיגוד. בהם גל מקל, אפיק ניסים, אורי להב וגור שלף, שמונה ליו"ר הוועדה המקצועית. גולת הכותרת של פרישמן: "אני רוצה לגייס גם את עומרי כספי. אנחנו בשיחות. אשמח לרתום אותו לעזרה לאיגוד ולכדורסל".

איזה תפקיד אתה רוצה שימלא?

"כל תפקיד שבו יוכל לתרום".

עומרי כספי, צילום: אלן שיבר

"תלויים מאוד בדני אבדיה"

פרישמן מרוצה כמובן מההצלחות של הנבחרות הצעירות, אבל מעלה נושא מפתיע: "הנבחרות הצעירות מצליחות מאוד, אבל צריך לקיים דיון בקשר לשיטת העבודה.

השימוש בטקטיקות למיניהן בטורנירים האלה נותן לנו יתרון, אבל השאלה היא אם אנחנו לא משלמים מחיר בהמשך הדרך. אם לא צריך לשים את הטקטיקות בצד ולשחק כדורסל נכון. אנחנו רואים נבחרות צעירות שהצליחו פחות מאיתנו מוציאות שחקנים ל־NBA ולרמות הגבוהות, ואצלנו לא. צריך לשבת ולחשוב אם בגילים האלה לא צריך ללמד כדורסל, יכולות אישיות, הרגלים נכונים ולשמור נכון, על חשבון טקטיקה".

ראינו הצלחות גדולות אצל הנבחרות הצעירות, למה זה לא מתורגם להצלחות בנבחרת הבוגרת?

"אין קשר, הנבחרת הבוגרת היא סיפור אחר. אנחנו לא מעצמת־על. אנחנו מאוד תלויים למשל בשאלה אם דני אבדיה מגיע לנבחרת או לא. אין לנו מאגר שחקנים בלתי נגמר. עד עכשיו לא היה מתאזרח. חשוב שיהיה לנו מתאזרח ברמה גבוהה כמו שיש לנבחרות אחרות".

"אנחנו מאוד תלויים בשאלה אם דני אבדיה מגיע לנבחרת או לא", צילום: AP

הנבחרת אכן עשתה את הצעד שעליו דיבר פרישמן ואזרחה את קאדין קרינגטון, שיערוך את הבכורה שלו בנבחרת בנובמבר. עוד לפני שיש מתאזרח צריך לדאוג להופעה מלאה של השחקנים במדים הלאומיים.

בקיץ שעבר בטורניר הטרום־קדם אולימפי היה גל היעדרויות גדול מאוד בנבחרת, שעורר ביקורת גדולה. לפרישמן אין בכלל ספק והוא חד וברור בנושא: "כולם צריכים להיות בנבחרת, בלי סיפורים, תירוצים, פציעות והתחמקויות. מי שמתחמק מהנבחרת צריך לשאול את עצמו הרבה שאלות.

"אני לא יכול להכריח אף אחד להיות בנבחרת, אבל מצהיר שמעכשיו לא נוותר ויהיו ועדות משמעת. אני רוצה שכולם יבואו עם מחויבות ועם אש בעיניים בלי 'פצוע', בלי 'לא יכול'. זו בושה אם יהיה מישהו שיתחמק מהזכות הזו".

נבחרת ישראל. "כולם צריכים להיות, בלי תירוצים", צילום: אלן שיבר

"התרומה שלנו לשיקום העוטף"

נושא האלימות במגרשים מטריד מאוד את הענף, ועל פי פרישמן עומד לעבור טיפול: "תהיה הנחיה להעלות ולהחמיר את העונשים, אם בקנסות, ואם במשחקי רדיוס ובהפחתת נקודות. יהיה דיון מיוחד על החמרת הענישה. המדיניות תהיה אפס סובלנות וענישה קשה וכבדה. כמובן, גם המשטרה צריכה לחשוב על דרכי הטיפול שלה באלימות וללמוד מהמקרים שהיו".

יחסי איגוד הכדורסל והמינהלת שמנהלת את ליגת העל היו מתוחים מאוד. נדמה שמאז נכנס פרישמן לתפקיד, יש שיפור משמעותי ביחסי העבודה בין הגופים: "אנחנו במשא ומתן עם המינהלת על המשך הזיכיון שלה.

"אני ויו"ר המינהלת ארי שטיינברג במערכת יחסים ברורה וטובה. צריך לקבוע עקרונות להמשך, ולכן יצטרכו להיות מספר שינויים שהזכיין יצטרך לעשות. יהיה צורך להסדיר מחדש כמה דברים. אנחנו לא אחד נגד השני, אנחנו לטובת הכדורסל".

יוזמה שפרישמן הציב לו כמטרה חשובה היא הקמת קבוצה בעוטף עזה שתשחק בליגה הלאומית. הקבוצה הוקמה והיא עוסקת בהכנות לעונה. "ראיתי סרטון מהתחלת האימונים שלהם וממש התרגשתי, זה חלום שמתגשם", מודה פרישמן, "זו התרומה הקטנה שלנו לאזרחים בעוטף ולשיקום האזור.

"אני שומע על ההתרגשות והאושר שהדבר הזה גורם, ואני מלא גאווה. מה שאנשים עברו שם זה משהו שלא ייתפס בחיים. מעבר לפעילות המקצועית, השחקנים גם יהיו מעורבים בקהילה. אני צופה שבעונה הבאה הקבוצה הזו תהיה עוד יותר אטרקטיבית".

יו"ר איגוד הכדורסל עמוס פרישמן, צילום: אודי ציטיאט

ואי אפשר בלי נקודת המבט שלך על מה שקורה במועדון שאיתו אתה מזוהה - הפועל ת"א.

"מעולם לא הושקעו כל כך הרבה כספים בהפועל ת"א. זה עושה טוב לליגה שהקבוצה תהיה חזקה ואטרקטיבית, זה מקדם את הענף וגורם לעניין. המועדון בראשות רמי כהן עשה עבודה מדהימה במשך השנים בבניית המועדון.

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

"זה מועדון שיש לו אלפי אוהדים, והם צריכים להבין שכדי להתקדם חייבים להיות שינויים. לא תפקידי לומר אילו. מעבר לכך חייבים להבין במועדון שכסף הוא לא הערובה היחידה להצלחה. צריך זמן, למידה, ידע ותהליך. זה לא שאם יש לך כסף, תצליח מייד בוודאות".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר