צעדות אוהדי מכבי והפועל תל אביב לקראת גמר הפלייאוף

מטאור, ולא רק כשחקן: עודד קטש מציין 20 שנות אימון כשהוא בטופ

שני עשורים אחרי שקיבל לראשונה בגליל עליון את ההזדמנות על הקווים, קטש הגיע לפסגות שבהן נגע גם כשחקן • בגליל ידעו מהיום הראשון שיגיע לטופ האירופי: "הוא מנהיג. מבין לא רק בכדורסל אלא גם בבני אדם" • רגעי השיא והשפל שעיצבו את המאמן הטוב בכדורסל הישראלי

[object Object]

עודד קטש יהיה באוקטובר בן 50, ותאמינו או לא, הוא מציין הקיץ עשרים שנה לתחילת קריירת האימון שלו. ה- 9 ביוני 2004 היה יום מכונן בקריירה של קטש. באותו ערב במסיבת עיתונאים בתל אביב הוא גם הכריז על פרישה ממשחק וגם הודיע על תחילת קריירה על הקווים כמאמן הפועל גליל עליון. מאז עבר כברת דרך שכללה גם נפילות, אבל בתאריך הציון העגול הזה של שני עשורים אפשר כבר להגיד שבינוניות אין אצלו. כמו שהיה שחקן גדול, הוא הפך למאמן הטוב והבכיר בישראל.

הקריירה של קטש כשחקן נקטעה באופן אכזרי. זה קרה בגיל צעיר מאוד וכשהוא בשיא הקריירה. באפריל 2000 הוא הוביל את פנאתינייקוס לזכיה בתואר האירופי כשניצחה בגמר בסלוניקי את מכבי תל אביב. בתום אותה עונה כשהוא בן 25 וחצי הוא למעשה סיים לשחק בגלל פציעה בברך.

במשך כמעט ארבע שנים הוא נאבק בפציעה בכל דרך ולא ויתר על החלום לחזור לשחק. הוא נעזר בטובי הרופאים בארץ ובחו״ל, עבר חמישה ניתוחים, אבל שום דבר לא עזר ואז ביוני 2004 כשהוא בן 29 וחצי האסימון נפל סופית. במסיבת עיתונאים אמוציונלית מאוד ורוויית דמעות הוא הודיע על סיום פרק ותחילתו של פרק חדש. הרגע הכואב של הפרישה ממשחק הפך לפתיחת קריירת אימון מפוארת.

עודד קטש. הצלחה גדולה כמאמן, כפי שהיה כשחקן, צילום: EPA

להפועל גליל עליון לא היה אפילו חשש קל והם נתנו לו מיד עם הפרישה את עמדת המאמן הראשי של הקבוצה. הבעלים של הגליל חיים אוחיון ז״ל מינה את קטש שהיה בעבר שחקן הקבוצה למאמן ואז התחיל סיפור הצלחה חדש.

השושבין העיקרי של החיבור החדש היה מנהל הגליל עמית גל, שמספר שלא היה שום ספק לגבי עודד: "ידעתי מיד שהוא יכול לאמן וידעתי מיד שיהיה מאמן גדול. לגיל לא היתה שום משמעות. מאמן זה לא רק צעד וחצי ומה לשמור בהגנה. זה קודם כל אישיות, זה הגישה לבני אדם. הוא מנהיג ואחד שאנשים הולכים אחריו. הוא מבין לא רק בכדורסל אלא גם בבני אדם. איש שהולך קודם כל עם האמת שלו. כמו שהיה השחקן הכי טוב באירופה, ידעתי שהיא יהיה מאמן גדול אם רק ירצה בכך. היה לי ברור שהוא יגיע לטופ האירופי וזה תלוי רק בו. לעודד יש הילה שיש ליחידי סגולה, כולם אוהבים אותו. שים לב לעובדה שהוא יכול להגיע לכל אולם בארץ עם כל קבוצה ואף פעם לא יקללו אותו".

ב-2008 בגלל חוסר בתמיכה כלכלית החליט אוחיון להעביר את הפרויקט לגלבוע והקים את הפועל גלבוע/גליל. גם כאן הוא מינה קטש למאמן ובעונת 2010 עשה את הבלתי ייאמן כשזכה עימה באליפות כל חשבון מכבי תל אביב. קטש היה כוכב גדול כבר בגיל צעיר וגם בתחום האימון הוא היה מטאור. הוא הפך מהר מאוד למאמן מוביל. זה נדיר שששחקנים גדולים הופכים למאמנים גדולים. שאראס וקטש הם חריגים בנוף.

חיים אוחיון ז"ל. האמין בקטש לכל אורך הדרך, צילום: דני מרון

היו גם נפילות בדרך. הצורמת ביותר היתה הקדנציה הראשונה במכבי תל אביב ב-2007 שהסתיימה בנפילה מהירה ופיטורים אחרי מספר חודשים. בהמשך הוא גם פוטר מהפועל תל אביב.

ב-2017 הוא הגיע לפסגה משמעותית כשהפך למאמן נבחרת ישראל. זה קרה לאחר שהוביל את נבחרת העתודה לגמר אליפות אירופה. המשימה הבאה שלו היתה לקבל את התואר הלא רשמי ״מאמן יורוליג״. הצעד הראשון היה ב-2021 עזב את הפועל ירושלים באמצע העונה וחתם בפנאתינייקוס. לפני שנתיים הוא מונה למאמן מכבי תל אביב, הפעם בניגוד לניסיון הראשון זה עבד בגדול. היום הוא כבר שייך לעילית המאמנים באירופה. הוא חתום לעוד שנתיים במכבי תל אביב, אבל גם כשיעזוב ימצא את דרכו ללא בעיות לקבוצות אחרות ביורוליג. 20 שנה אחרי שהחל, הוא נמצא היום בפסגות בהן היה כשחקן.

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות
עודד קטש. לא יתקשה למצוא קבוצה ביורוליג, צילום: Andreas Papakonstantinou / Tourette Photography
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו