בונזי קולסון, ווייד בולדווין, ג'וש ניבו ולורנזו בראון. הזרים האיכותים בורחים. צילום: אלן שיבר

מלחמת הכדורסל: "הקבוצות הישראליות יצטרכו להבין שהן בעדיפות נמוכה"

סוכן השחקנים ומנכ"ל הפועל ירושלים לשעבר, גיא הראל, מסביר את המצב החדש של ליגת העל • "נגמרו הימים שהיית אומר לזר שיש כאן שמש וכולם מדברית אנגלית והוא היה עולה למטוס" • אפילו מכבי תל אביב לא חסינה • הפתרון המעשי: ללכת על המוכר - זרים שכבר שיחקו בארץ

[object Object]

ליוואי רנדולף הוא שחקן הרכש הראשון של מכבי תל אביב למרות שאין עדיין הודעה רשמית, השחקן עומד לעבור מאדום לצהוב, וההחתמה הזו של האלופה מספרת למעשה את הסיפור של הקיץ הזה ושל שוק ההעברות מודל 2024 בישראל של ימי המלחמה.

בקיץ רגיל, כמו זה של 2023 לדוגמה, ספק גדול אם ההעברה בסדר גודל הזה היתה הראשונה שמכבי תל אביב עושה. רנדולף הוא לא חיזוק בפרופיל גבוה שיצית את לבבות האוהדים. אם לא המצב הביטחוני, ספק רב אם הוא בכלל היה מגיע לצהובים. אבל הם רוצים ללכת על בטוח, על המוכר, על הברור. זה יהיה גם הקו השולט בשוק ההעברות הישראלי. השחקנים ששיחקו בישראל ומכירים את המצב המיוחד יהיו סחורה מבוקשת. 

 
כבר במהלכים הראשונים של הקיץ אנחנו רואים את שינוי המגמה. הפועל תל אביב החתימה את ג׳ו רגלנד ששיחק בעבר בהפועל חולון. הפועל ירושלים עשויה להחתים את ג'סטין סמית', ששיחק גם הוא בחולון, בעונה שעברה. הקבוצה של יונתן אלון גם עשתה הכל כדי לשמור אצלה את ספידי סמית', שנשאר למרות שקיבל לא מעט הצעות גבוהות.
 
זו לא מגמה רק אצל הגדולות. כל הליגה תשתף ב"העברות פנימיות", דוגמת המעבר של אמין סטיבנס מעירוני קריית אתא למכבי רמת גן.
 
ספידי סמית' מאחורי ג'ו רגלנד. הקבוצות יילכו על המוכר, צילום: אתר פיב"א
 
 
הסיפור הזה גם עובר אל מעבר לקווים. הפועל ירושלים חיפשה מנהל מקצועי זר, אבל כל מי ששייך לרמות הגבוהות סירב. אז היא החליטה ללכת על דן שמיר. הפועל תל אביב בחרה להמשיך עם סטפאנוס דדאס, שאימן אותה בסיום העונה החולפת.
 
הקיץ הזה, בגלל התנאים המורכבים שלו, יהיה לפעמים ללכת יותר על המצוי יותר מאשר על הרצוי. ככה זה שישראל היא לא המקום הראשון ששחקנים ירצו להגיע אליו, אפילו לו לפיתוי של מכבי תל אביב כקבוצת יורוליג.
 
גיא הראל הוא האיש לשמוע ממנו פרשנות על המצב וגם לקבל טיפים. הראל היה בעבר סוכן שחקנים בכיר (בין השאר ייצג את עומרי כספי וניקולה וויצ׳יץ׳) וגם שימש במשך 9 שנים מנכ״ל הפועל ירושלים, כשהוא היה אחראי במועדון גם על הצד המקצועי.
 
הוא צופה קיץ מורכב לקבוצות הישראליות "שצריכות להבין שהן יהיו בעדיפות נמוכה. כל מי שתהיה לו אפשרות אחרת לא יבוא לכאן. תיראו למשל את המקרה של טיילר אניס. הוא שיחק בהפועל תל אביב בשבועות האחרונים של העונה ובכל זאת סגר באיטליה לעונה הבאה, למרות שהפועל  היתה מוכנה להציע לו יותר כסף. זה מראה עד כמה סוגיית גיוס הזרים תהיה מסובכת בעונה הבאה".
 
טיילר אניס. ברח לאיטליה עבור משכורת נמוכה יותר, צילום: מאור אלקסלסי
 
הראל מוסיף: "כולם קוראים ושומעים מה קורה כאן. המטרה הראשונה תהיה לשמר שחקנים ולהביא שחקנים מתוך הליגה. צריך לא למהר לשחרר שחקנים. בעבר חשבו שלא תהיה בעיה למצוא מחליף. השנה זה לא כך. בהחתמת שחקנים יהיה צריך להתפשר, כלומר להמר, כלומר לקחת סיכונים.
 
"הבעיה היא לא רק המצב בישראל. הבעיה היא שהקבוצות הבכירות במפעלים האירופיים לא ישחקו בארץ. שחקנים שיש להם משפחות לא יודעים איפה הם יגורו. זו לוגיסטיקה מטורפת. ייתכן שדוקא שחקנים צעירים יותר שהם לא בעלי משפחות יהיה יותר קל להביא".
 
נראה שמכבי תל אביב נמצאת במצב המורכב ביותר. שלושה זרים שעברו את העונה שעברה עם הקבוצה לצד כל הקשיים עוזבים למרות שהם תחת חוזה. תוסיפו להם את ג'וש ניבו ותקבלו ארבעה זרים בכירים שלא ממשיכים ויהיה צריך למלא את מקומם.
 
הראל: "תתפלא, אבל דווקא הנושא הכספי הוא לא הדבר המרכזי כאן. למכבי יתפנו כמה מיליוני דולרים על החוזים הגבוהים של השחקנים שיעזבו ואל זה תוסיף את התשלום שתקבל עליהם. בהפועל תל אביב ובהפועל ירושלים יש בעלים עם יכולות כלכליות גדולות. הבעיה היא לגרום לשחקנים לבוא ויהיו מקרים שהכסף לא יענה על הכל".
 
גיא הראל. מכיר את מצב השוק הסבוך, צילום: דודי ועקנין
 
 
כאמור, זה לא עניין רק של שלושת הגדולות. גם קבוצות הדרג הבינוני והנמוך בליגה ייאלצו להסתפק בזרים ברמה נמוכה מהרצוי או על כאלה שהם מכירים מליגת העל. מילת המפתח היא התפשרות.
 
גיא, אם היית מנהל קבוצה, כיצד היית פועל במצב הנוכחי?
"קודם כל צריך לנסות להביא זרים ששיחקו בליגה העונה או בשנים קודמות. כאלה שמכירים את ישראל. דבר שני, צריך להשתמש בשגרירים. להשתמש בשחקנים זרים שהיו כאן כדי לנסות לשכנע זרים חדשים להגיע. ג'יימס פלדיין ששיחק העונה בהפועל גליל העליון, למרות מצבה, הוא דוגמה למישהו שיכול להיות השגריר של הליגה.
 
israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות
"דבר שלישי. צריך לבנות על שחקנים שרוצים שידרוג. שחקנים שההגעה לישראל תהיה הזדמנות עבורם לקפוץ מדרגה מהמקומות בהם שיחקו בקריירה שלהם, כמו למשל במכבי תל אביב. להביא שחקני יורוקאפ שזו ההזדמנות שלהם להגיע ליורוליג. מעבר לכך חייבים להבין את הסיטואציה. נגמרו הימים שהיית אומר לזרים שיש כאן שמש ושכולם מדברים אנגלית והם היו עולים ישר על המטוס לישראל".
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו