"יש קבוצות אמיצות ש'מסמנות' אוהדים, בהפועל תל אביב נותנים למתפרעים כרטיסים חינם"

מפקד מרחב איילון, תנ"צ חיים בובליל, בראיון נוקב על אירועי הדרבי • האירועים מחוץ להיכל ("שום דבר לא נעשה ביוזמת המשטרה, ראיתי בעיניים שהאוהדים לא מכבדים את ההנהלה"), איסור הכנסת ציוד העידוד ("במועדון הסכימו לכך"), האבוקות ("נותנים עונשים מצחיקים") והביקורת: "לבעלי הקבוצות יש יכולת לתת סנקציות לאוהדים והם בוחרים שלא לעשות את זה"

מהומות בין המשטרה לאוהדי הפועל תל אביב

לאוהדי הספורט בכלל ולאוהדי הפועל ת"א בפרט יש טענות רבות כלפי התנהלות משטרת ישראל במגרשי הספורט, ביקורת שעלתה רמה בעקבות אירועי הדרבי בהיכל מנורה מבטחים ביום שני בערב.

בשיחה עם "ישראל היום" ניסה תת ניצב חיים בובליל, מפקד מרחב איילון שאחראי על ניהול ואבטחת משחקי ספורט בתל אביב, לענות לשאלות ולהסביר את עמדת המשטרה. "הדרבי התל־אביבי בכדורגל ובכדורסל הוא כנראה אירוע הספורט הכי קשה לניהול. אלה משחקים מאוד מאתגרים", אומר בובליל.

חיים בובליל (משמאל), צילום: דוברות המשטרה

אוהדי הספורט טוענים שהמשטרה מתנכלת להם ומפעילה אלימות קשה מדי.

"המשטרה תשמח לא לעבוד בכלל במשחקי ספורט. משימת השיטור במגרשים היא משהו ששוטרים לא רוצים. להגיד שהמשטרה מחפשת מגע עם אוהדים זה ממש לא נכון. אין לנו שום עניין להתעמת עם האוהדים. חוק הספורט דחף למהלך שבו חברות אזרחיות ינהלו את האירועים, אבל הן לא מצליחות והמשטרה מוצאת את עצמה שוב במגרשים.

"שוטרים שלנו לא רוצים לבוא לעבודה במשחקים של הפועל ת"א. הם לא מוכנים לספוג את העלבונות, הקללות המגעילות והיריקות. מי שעושה את הבידוק זה בכלל המאבטחים, ובכל פעם אנחנו שוב נאלצים להתערב".

אז מה בדיוק קרה במשחק האחרון?

"נערכנו כבר בנקודות ההתכנסות של אוהדי שתי הקבוצות. למה לא היו אירועי הפרת סדר אצל אוהדי מכבי? במה הם שונים? נראה לך שהמשטרה אוהדת מכבי ומתנכלת להפועל? ליווינו את התהלוכה ואבטחנו את האוהדים שחלקם כבר היו שיכורים, ובתהלוכה הכל היה בסדר. מהרגע שהם הגיעו לשערים הם החליטו לא להיכנס למגרש וסגרו את הכביש. איימו על ההנהלה ועל אוהדים אחרים שלא ייכנסו ויצרו בלאגן.

"ארגון האולטראס רוצה שאם הוא לא נכנס אז אף אחד לא נכנס. בזמן הזה נכנסו כבר כ-900 אוהדים, אז הם החליטו להתיישב על הכביש וחסמו אותו. ככל שעבר הזמן הם החלו להתעמת עם אוהדי מכבי שהגיעו ונוצר בלאגן בגלל החסימות שלהם, לכן החלטנו לבצע מעצרים של כמה חשודים שהסיתו, תקפו והפרו את הסדר. כמו שקורה בכל אירוע עם הפועל ת"א, ישר כולם מתנפלים ותוקפים ויורקים, הופעל לחץ על השוטרים ולכן נכנסו גם פרשים וביצענו את המעצרים.

אוהדי הפועל תל אביב במהומות מחוץ להיכל מנורה, צילום: אלן שיבר

"אחרי זה הרוחות נרגעו קצת. גם כשההנהלה יצאה אליהם הם קיבלו מבול של קללות ואיומים מצד האוהדים. בסוף הסקרנות גברה גם עליהם ומיד אחרי התחלת המשחק הם רצו בהמוניהם לכניסות וניסו להיכנס ללא בידוק, ונאלצנו לסדר גם את זה. שום דבר ממה שקרה לא היה ביוזמת המשטרה אלא הכל בתגובה לאוהדי הפועל. הם ניסו להפעיל סחיטה באיומים ולהגיד שאם ציוד העידוד לא ייכנס הם לא ייכנסו, ומה שקרה זה שהם שרפו את המועדון".

למה בעצם לא אפשרתם להכניס תופים וציוד עידוד?

"התקבלה החלטה לא להכניס בגלל מידע קונקרטי שהיה לנו על כוונה של הכנסת כמות חריגה של אבוקות. היה לנו ניסיון ממשחקים קודמים שהבטיחו לנו שלא יכניסו ובאנו לקראתם, אבל כבר הבנו שאף אחד לא שולט בהם אז החלטנו לאסור כדי למנוע הכנסה של חומרים מסוכנים. כבר מההתחלה נאמר להם שציוד עידוד מאסיבי לא ייכנס כי זה מסכן את הבטיחות וחוסם את המעברים במשחק מאוד רגיש. גם הכבאים אומרים שהם לא נותנים להם להגיע לכבות את האבוקות. הוסבר להם שהסיבות הם בטיחותיות.

האבוקות ביציעי הפועל תל אביב, צילום: אלן שיבר

"אף אחד לא מדבר על זה, אבל הנהלת הפועל הסכימה איתנו ב-100 אחוז שההחלטה לא להכניס ציוד עידוד היא מוצדקת, אבל הם דרשו שאם הפועל לא מכניסים אז שגם מכבי לא יכניסו למרות שהם לא זרקו שום אבוקות.

"מנסים לייצר תמונה שאנחנו מונעים את הכנסת הציוד כעונש, וזה ממש לא נכון. ההחלטה היחידה שעומדת לנגד עינינו זו הבטיחות של הציבור. הרי אם מישהו חלילה היה נשרף כולם היו שואלים אותנו איך זה קרה ואיך אפשרנו את המצב הזה".

איך יכול להיות שלמרות כל האבטחה והבידוק הקפדני עדיין הם מצליחים להכניס עשרות אבוקות?

"אין 100 אחוז במניעת אבוקות. יש כל כך הרבה כניסות ומורשים שמגיעים כבר ימים או שעות לפני. גילינו החדרות שבוצעו כמה ימים לפני. אני מבין את המגבלה שלי שאין 100 אחוז, אבל הצלחנו לצמצם ולהפחית את הכמות שהם תכננו. הם מאתגרים אותנו כל פעם מחדש ואנחנו עושים את מירב המאמצים להפחית באופן משמעותי את ההברחה של האבוקות. זה לא תמיד מצליח".

איפה היום אותו אדם שזרק אבוקות לעבר היציעים למטה וסיכן חיי אדם? הוא מסתובב חופשי?

"לאורך המשחקים האחרונים יש עשרות מורחקים שאנחנו לוקחים אותם לבתי משפט ולצערי בית המשפט לא רואה את חומרת הדברים כמונו ונותן עונשים מצחיקים.

"עלינו כבר על כמה שמות שהדליקו אבוקות במשחק הקודם בהיכל קבוצת שלמה ואנחנו נעצור אותם, וגם במשחק הזה אנחנו נעשה את הכל להגיע אליהם, בדגש על אלה שזרקו את האבוקות למטה. לזרוק אבוקות ליציע אחר זה דבר הכי חמור שאפשר".

האבוקות שנזרקו לכיוון הפרקט, צילום: ללא

אז למה לא לעצור אותם ולמנוע מהם להיכנס למגרשים לצמיתות?

"אנחנו עושים את זה וזה מה שמנע אבוקות במשחק האחרון. בנינו צוותים מיוחדים שיאכפו את ההרחקות והם התייצבו בתחנות משטרה ומי שהפר דאגו לאתר אותו. זה הפחית באופן משמעותי. אני יכול להרחיק רק לתקופה קצרה, ורק בית המשפט יכול להרחיק לכמה שנים או לצמיתות, אבל לצערי זה לא קורה.

"יש 200-300 אוהדים שהורסים את כל הספורט הישראלי ואם נצליח לטפל בהם המצב ישתנה. עדיין לא ראיתי בעלים עם אומץ שמקבל החלטה שכל הגרעין האלים לא נכנס".

אתה מרגיש שהפועל ת"א משתפת איתכם פעולה?

"ממש לא. בגלל שאני מכבד את הבעלים החדש (עופר ינאי, י"מ) והוא דיבר איתי הרבה ובא בכוונה לשנות ולהרגיע אז אני לא מרחיב. אני עובד הרבה שנים עם הפועל ת"א ולצערי אני לא מאמין ביכולת של ההנהלה לשנות את התנהגות אוהדיה. ראיתי אתמול בעיניים איך האוהדים לא מכבדים את ההנהלה".

עופר ינאי, צילום: אלן שיבר

וקבוצות אחרות, כמו מכבי תל אביב, כן משתפות פעולה?

"באופן דרמטי ההתנהגות שונה ויש רצון של ההנהלה לסמן אוהדים, ואומץ מנהיגותי למנהלים להגיד על אוהדים שלא יגיעו יותר למשחקים שלהם. המסר הוא אחר לחלוטין. יש קבוצות שלא מוכנות לעבור לסדר היום ואפילו שוכרות חברות חקירה משלהם. לצערי הפועל ת"א במקום להוקיע נותנים להם כרטיסים חינם.

"לבקר רק את המשטרה בעניין האבוקות זה חסר אחריות ונותן לאוהדים לגיטימציה להמשיך להתנהג בצורה הזו. אני יכול לעשות את מנורה כמו נתב"ג ולהפשיט את כולם, אבל אנחנו לא רוצים את זה. יש אחריות לבעלי הקבוצות שהם לא מממשים, יש להם יכולת לדעת הרבה יותר ויש להם יכולת להשית סנקציות על האוהדים והם לא עושים את זה.

גם איגוד הכדורסל ומנהלת הליגה לא מספיק מחמירים ונותנים עונשים מצחיקים על אבוקות ועבירות דומות, אז איך זה ייפסק? מחכים שמישהו יישרף? עם כמות האבוקות שהיתה במשחק השני והאנשים ששאפו עשן בתוך האולם, הכי טבעי היה שהאיגוד והמנהלת יגידו שלמשחק השלישי אותם אוהדים לא נכנסים, אבל במקום זה הם ניסו לשכנע אותי להכניס ציוד עידוד ולסכן את הבטיחות של כולם. ככה לא נפתור את הבעיה".

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

תגובת הפועל תל אביב תובא לכשתתקבל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר