"אם המצב היה הפוך, הייתם הראשונים לעזור לנו": כך התגייסו הסרבים לעזור לישראליות המשחקות באירופה

תחושת ההזדהות מצד האזרחים הסרבים ("מבינים היטב מה אתם עוברים") • החיבוק מעיריית בלגרד ומהממשלה • ושיתוף הפעולה בין היריבות הספורטיביות • דיווח מיוחד מבירת סרביה, שהפכה לבית לקבוצות הכדורסל הישראליות

הפגנה פרו ישראלית בבלגרד. צילום: AP

יממה לאחר פתיחת המלחמה בדרום הודיע נשיא פרטיזן בלגרד אוסטויה מיאילוביץ' כי קבוצתו תהיה מוכנה לארח את מכבי ת"א ולסייע לקבוצות הישראליות בכל שיידרש במהלך התקופה המורכבת. הוא היה הראשון לעשות זאת, ובדיעבד הרציני מכולם.

חדש: הצטרפו לערוץ הוואטסאפ של 'ישראל היום' עם כל מה שחשוב

בין סרביה לישראל יש קשרי ידידות אמיצים. התחושות האוהדות כלפי הישראלים מאפיינות במיוחד את האזרחים הסרבים שמזדהים עם המצב בישראל, עם החיים הבלתי פוסקים תחת מלחמה, טרור ונידוי בינלאומי - זכר לימים הקשים של המלחמות באזור, במיוחד מול קוסובו.

"אה, אתם מישראל?", אומר לי באנגלית רצוצה ראדה, נהג המונית שלקח אותנו משדה התעופה לבית המלון. "הבנתי שעכשיו יש לכם הפסקה קצרה מהמלחמה. החזירו כבר חלק מהישראלים, ואני מקווה שיחזירו את כולם".

נשיא סרביה. עומד לצד ישראל, צילום: AFP

הוא אומר במילים פשוטות את מה שכולנו אומרים ומביע את ההזדהות בין שני העמים. בהמשך הנסיעה הוא מצביע על בניין מרשים ומספר לי שחברה ישראלית בנתה אותו. "יש הרבה בניינים וגם כמה קניונים שחברות ישראליות בנו פה. אני מקווה שתיהנה פה, יש לנו עיר טובה".

"גם אנחנו ידענו מלחמות בעבר ואנחנו מבינים היטב מה אתם עוברים עכשיו", אומר לי קולגה מקומי. "יש לנו דעה חיובית לגבי ישראל, ולכן טבעי שהרשויות פה במדינה יירתמו לעזור לכם. הקבוצות פה יודעות שאם המצב היה הפוך, הישראלים היו הראשונים לעזור".

בעוד שבמקומות רבים היו מעדיפים להימנע מ"הצרה" של אירוח ישראלים בתקופה מתוחה שכזו, בבלגרד לא רק שהיו מוכנים לארח את הישראליות, אלא גם סיפקו את הערבויות המתאימות. עיריית בלגרד וממשלת סרביה מעורבות ישירות בקבלת האחריות על מבצע האירוח. למרות שידעו כי מדובר במשימה מורכבת עבור כוחות הביטחון המקומיים, החליטו הרשויות שהם נכונים למשימה. יהל וילן, שגריר ישראל בסרביה ובמונטנגרו, עמל רבות בתיווך בין הקבוצות לרשויות.

נשיא פרטיזן. מייד ביקש לסייע, צילום: Getty Images

בסרביה אחוז התושבים המוסלמים אינו גבוה. לפי הנתונים מדובר על כ־4% מכלל האוכלוסייה, רובם בוסנים או אלבנים. בבלגרד היתה ירידה בעשור האחרון במספר המוסלמים בעיר, וכיום יש פחות מ־30 אלף. לנתונים אלה יש קשר הדוק לביטחון שיכולים ישראלים ויהודים להרגיש בעיר ובמדינה.

בניגוד לגל האנטישמיות ששורר בעולם, בבלגרד בקושי התרחשו אירועים מסוג זה בשנים האחרונות. להפך, בכירי העיר דואגים להדגיש את אהדתם לישראל ולעם היהודי והבהירו כמה פעמים כי כל התנהגות עבריינית תיתקל ביד נוקשה. לפני כשלוש שנים תלה נשיא סרביה אלכסנדר וויצ'יץ' טלאי צהוב על ביתו ואמר: "עומדים לצידכם במלחמה נגד האנטישמיות". אחרי שהתייחסנו ליתרון הביטחון והיחס האוהד לישראלים וליהודים, יתרון שבלעדיו הקבוצות הישראליות כלל לא היו מגיעות לבלגרד, נדבר גם על היתרון הטכני.

בלגרד היא עיר של ספורט. יש בה מתקנים רבים ומגרשי ספורט לא מעטים, מה שמאפשר לכמה קבוצות ביחד לשחק ולהתאמן באין מפריע. השבוע מכבי והפועל תל אביב משחקות ומתאמנות בעיר, וגם הפועל ירושלים ערכה כאן את אימוניה. לשלוש הקבוצות הללו, שלעיתים מתאמנות כמה פעמים ביום, אין מצוקת מתקנים.

שחקני מכבי ת"א, צילום: Getty Images

כמו כן, בין מכבי ת"א לפרטיזן בלגרד יש מערכת יחסים טובה, וגם הקשר הסרבי של הפועל ירושלים – המאמן אלכסנדר דז'יקיץ' (לשעבר בפרטיזן) – תרם רבות לאירוח בעיר ועדיין תורם לכל ענייני הלוגיסטיקה הנדרשים.

שלוש הקבוצות, יריבות גדולות בזמנים של שגרה, משתפות פעולה ונעזרות ביחד בשירותים ובציוד של המקומיים. גורמים מספרים לי שלא התעוררו חילוקי דעות משמעותיים שאמורים היו להיווצר בימים כתיקונם בגלל השימוש באותם מתקנים, אלא להפך.

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות

בנוסף, בלגרד היא עיר יחסית זולה, ולפיכך עלויות המחיה בה נמוכות באופן יחסי לעומת מקומות אחרים שנבדקו. גם הוצאות הביטחון פחות גבוהות לעומת הדרישה שהיתה במדינות כמו קפריסין ואחרות.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר