הוציאו כרטיס אדום לשנאה

גאווה ישראלית: תלמידי תיכון בנימין רוטמן עמק יפה בגלבוע הרשימו את חברי הנהלת צ'לסי עם רעיונות שהציגו לקירוב לבבות בין אוהדי ספורט במסגרת פרויקט נגד גזענות בשיתוף הקונגרס היהודי העולמי

בשורה הראשונה משמאל: עדן, מיכאל ורווה, עם צוות המועדון // צילום: שחר עזרן

צ'לסי, שפועלת קרוב לשנה במלוא המרץ על קמפיין "אמרו לא לאנטישמיות", חברה לקונגרס היהודי העולמי ויחד הכריזו הארגונים על שותפות אסטרגטית בשם "כרטיס אדום לשנאה", שמטרתה להיאבק בגזענות, באנטישמיות ובאפליה בספורט.

במסגרת השותפות, נערכה תחרות בינלאומית בשם "Pitch For Hope", שמטרתה לגייס רעיונות לקירוב לבבות בין אוהדי ספורט מרקעים שונים. התחרות נערכה בארה"ב, אנגליה וישראל, ואמש הגיעו הזוכים במקום הראשון בכל מדינה לאצטדיון סטמפורד ברידג' בלונדון לחלוקת הפרס - מענק של עשרת אלפים דולרים לקידום הרעיון לכדי פרויקט ממשי. 

"צ'לסי הפכו את הפרויקט הזה לדבר הרבה יותר גדול ממה שחשבנו שהוא יהיה", אמר באירוע חלוקת הפרסים מנכ"ל הקונגרס היהודי העולמי, רוברט זינגר, "בהתחלה, כשחבר'ה מצ'לסי רק הגיעו אלינו למשרדים בניו יורק, אני חייב להודות שהייתי סקפטי, אבל זה נהיה דבר מדהים. רק לפני כמה שבועות  ציינו 75 שנים להצלת 7,000 יהודי דנמרק, ומדהים שאחרי ששישה מיליון מבני עמנו נרצחו על האדמה הזו כאן באירופה אנחנו עדיין צריכים להשיק קמפיין כזה נגד אנטישמיות וגזענות, אבל אנחנו צריכים לעבוד יחד כדי שזה יעלם".

הזוכים הישראלים בתחרות הגיעו מתיכון בנימין רוטמן עמק יפה שבגלבוע. התלמידים עדן עמוס, מיכאל שפירא ורווה סהר תירוש הוזמנו על ידי קבוצת הפאר האנגלית לאירוע, יחד עם הזוכים מאנגליה ומארה"ב, והציגו את הרעיון הזוכה בפני חברי ההנהלה הבכירה של צ'לסי, בכירי הקונגרס היהודי העולמי, שחקני אקדמיית הנוער של הבלוז, מנכ"ל קרן צ'לסי ועוד. יו"ר צ'לסי, ברוס באק, סיפר כי גם שחקני הקבוצה הבוגרת אמורים היו להשתתף בטקס החגיגי, אולם נבצר מהם להגיע בעקבות ההכנות לקראת המשחק מול מנצ'סטר יונייטד בשבת. 

הרעיון של הנערים הישראלים עסק במרצ'נדייז ואביזרי עידוד, וזכה לאהדה רבה בקרב הנוכחים. השלושה הציגו צעיפים שצידם האחד צבוע בצבעי הקבוצה הביתית וצידם השני בצבעי הקבוצה היריבה; חולצות שסמל הקבוצה שעליהן משתנה במגע לסמל היריבה או לכל סמל אחר שבוחרים; חולצות "הפתעה" בעלות שתי שכבות: העליונה מציגה את סממני הקבוצה האהודה, והתחתונה, שנחשפת כאשר האוהד מניף את ידיו מכעס או משמחה, את סממני הקבוצה היריבה או מסר כלשהו נגד גזענות.

הישראלים מציגים את רעיונותיהם בתחרות לקירוב לבבות // צילום: לי רזניק

עוד הציגו הישראלים צמד ארטיקים מחובר, שאמור להיות מופץ במגרשים בצבעי הקבוצות המשחקות. על עטיפת הארטיק הכפול יש מקום להפצת מסרים נגד גזענות, והוא נועד לרכישה עבור שני אוהדים, אחד מכל קבוצה, שאמורים לחלוק אותו.

בצ'לסי, כאמור, התרשמו מאוד מהרעיונות של עדן, מיכאל ורווה, והם זכו במקום הראשון בישראל ובעשרת אלפים דולר לפיתוח האב טיפוס לכדי מוצר אמיתי להפצה במגרשים. "היה כיף גדול לעבוד על הפרויקט הזה", מספר רווה, ומיכאל מוסיף: "היה מטורף, אבל שווה את זה".  

על השאלה האם הם מאמינים שמוצרים כאלה יכולים להצליח גם בישראל, משיב עדן: "נכון שבארץ יהיה קצת יותר קשה לגרום לאוהדים ללכת עם צעיף בצבעים של הקבוצה היריבה, אבל בגלל זה אנחנו מתחילים את זה פה באנגליה (צוחק). הרעיון הוא שיהיה יותר משתלם מבחינת מחיר לקנות את המוצרים יחד עם אוהדים מהקבוצה היריבה, ושזה יקרב בין הקהלים. בשביל לקדם את זה אנחנו צריכים קצת עזרה של כוכבי כדורגל וקצת קמפיינים שיפרגנו. אלה לא מוצרים לשים בחנות וללכת, אבל אנחנו מאמינים שלאט לאט גם בארץ זה יכול להצליח".

איזה שחקנים הייתם רוצים שיעזרו לכם לקדם את הפרויקט הזה בארץ?

עדן: "היינו רוצים לעבוד עם שחקנים כמו איתי שכטר, עידן ורד, עם כל שחקן טוב שיכול להשפיע. אני מאמין שאפשר לעשות את זה עם עזרה משחקנים, שהם מעוררי השראה ושיש להם כוח השפעה".

מה המסר שלכם לאוהדי הכדורגל הצעירים בישראל? 

"שלא צריך אלימות וגזענות במגרשים. אנחנו באים לראות כדורגל, לא לריב מכות. בסופו של דבר כולנו רוצים ליהנות מהמשחק, וזה בסדר שיש אווירה מטורפת מסביב, אבל לא צריך לערב אלימות".

את הסטורי שלנו כבר בדקתם היום? הצטרפו כאן לאינסטגרם של ישראל היום

 

israelhayom

הכתבות ועידכוני הספורט החמים אצלך בטלגרם

להצטרפות
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר