על קו הסיום בקולומבו אתה מאתר אופטימיות קוסמית בקרב האוהדים הסלובנים. אתמול היה היום מבחינתם שבו הכל היה אמור להתרחש, ורק אופטימיות קוסמית יכולה להסביר למה אורשקה והאריס, בני זוג סלובנים, מחכים כמה שעות על קו הסיום אחרי שטיפסו אל עיירת הסקי, אחרי שרכבו שישה ימים בעקבות הטור דה פראנס, שעכשיו הוא אירוע ספורט לאומי בארצם.
אני שואל אותם שאלת מחץ: טאדיי פוגצ'אר או לוקה דונצ'יץ'? "פוגצ'אר לאנשי הכפרים, ודונצ'יץ' לאנשי הערים", מנסה אורשקה למפות את העניין. בן זוגה מתחכם "פרימוז רוגלית'" - מנצח הג'ירו ד'איטליה של השנה. אבל כאמור, הם מרוכזים בעכשיו, במבחן הזמן בין פאסי לקולומבו, שאותו סימנו הסלובנים כזמן שבו הכל אמור להתחבר.
את הניסוי המסכם הם ערכו באליפות הלאומית לפני חודש. היא תוכננה להדמיה של מבחן הזמן היחיד של הטור דה פראנס של 2023. פוגצ'אר החליף במחצית הדרך את אופני מבחן הזמן הכבדים והאווירודינמיים יותר באופני טיפוס רגילים, שאיתם עוברים הרוכבים כמעט את כל הטור. 15-12 אלף יורו עולים אופני מבחן הזמן, והם ישמשו את פוגצ'אר פחות מ־20 דקות בכל הטור העונה.
עם זאת, בחילופי האופניים הוא האמין שימחק את היתרון המזערי של יונאס וינגגור הדני - 10 שניות בבוקר.
תייר תחרותי
קטע כזה ממחיש את כל המתח המובנה של הטור - וכותב שורות אלו בר־מזל להיות במכונית הליווי של קורבין סטרונג, רוכב ניו זילנדי בקבוצת "ישראל - פרמייר טק". אתה רואה את המסורת המקומית של 120 שנות מרוצים. האלפים המריעים בשולי הכביש לכל רוככ מפורסם, וגם לאלמוני. האנשים בקרוונים, במרפסות, בשקי שינה, צולים נקניקיות או אוכלים באגטים, שותים בירה או יין. זו אירופה פריפריאלית וצרפת כפרית. דיווחים על מהומות אתניות בערים נשמעים כמעט מדע בדיוני.
מבחן הזמן הוא גם יום חגם של האוהדים בצידי הדרך. ביום רגיל הם רואים את הטור לבערך 3-2 דקות שבהן חולפים הרוכבים. מבחן הזמן הוא ארבע שעות רצופות של רוכבים שונים. אגב, אני שואל את סטרונג ערב המרוץ אם לרוכב מקצוען יש אפשרות ליהנות מהרכיבה כמו התייר. הוא עונה לי שכן. הוא נהנה מאוד מהטיול, מהנופים, מהכנסיות, מהמסעדות ומהשדות לאורך הדרך. הוא נהנה מפניה היפות של צרפת.
אל מול הפסטורליה הזו, בצד הספורטיבי, הטור יכול להשתנות לפי החלטות של מילימטרים ושניות וכמה קילוגרמים. פוגצ'אר מתכוון להקריב קצת יותר מעשר שניות כדי למחוק עשר שניות. 3,405 קילומטרים ועוד 600 מטרים הוא אורך המרוץ השנה, והכל אמור להתנקז לכעשר שניות חילוף בקוט דה דומנסי ואחר כך בטיפוס של 9 קילומטרים.
שינוי תפיסה
אבל ליונאס וינגגור, אלוף הטור דה פראנס, היו תוכניות אחרות עבור אוהדיו. הדנים נוכחים עם דגלי האדום־לבן לאורך הדרך, בעוד הסלובנים מתרכזים על קו הסיום. וינגגור פתח את מבחן הזמן במתקפה מפוארת, ועד חילופי האופניים המדוברים העלה את היתרון ליותר מדקה.
החילוף המדובר גזל 13 שניות מהאלוף הסלובני (פעמיים אלוף הטוד דה פראנס בעברו), אבל בכמה הדקות שאחר כך הוא הצליח לקצץ קצת ביתרון של הדני. זו היתה התאוששות רגעית בלבד, אולי אפילו מהלך של ייאוש. בדקות הבאות צופים הסלובנים בעיניים כלות בפער שמתרחב לדקה ו־48 שניות. ביריבות שאמורה להכתיב את ההיסטוריה של הטור בעשור הקרוב זו מהלומה רצינית. אם מומחים, וגם אנשי הימורים, חשבו שמבחני זמן הם כוחו של הסלובני, בא המרוץ מפאסי לקולומבו וכנראה הכריע את טור 2023 ושינה את התפיסה. כדי לנצח, פוגצ'אר צריך לנצח בהרים.
למזלו של פוגצ'אר, מחר יהיה יום שכזה. הרוכבים ירכבו 166 קילומטרים מסיינט גרביס לקורשבל. אחד מאתרי הטיפוס המונומנטליים של הטור, עם יותר מ־5,000 מטרים של טיפוסים מצטברים. בשום קטע אחר אין אפילו 4,000 מטרים. באופן ספציפי הטיפוס ל"קול דה לה לוז" הוא האתגר: 28 קילומטרים בזווית ממוצעת של 6%, טיפוס של מטר על כל 15 מטרים. משוכה אימתנית אחרונה בין יונאס ויננגור וזכייה בטור דה פראנס.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו