כן, יש גם כמה יתרונות ללימוד מרחוק

את נזקי המעבר לזום קשה להכחיש • עם זאת, נתוני ההדבקה היומיים מספקים תמונה ברורה על אודות תרומתה של מערכת החינוך לטיפוס התלול במספר המאומתים • לכן, מוטב שהממשלה תשנה את אופן ההוראה

למידה מרחוק, צילום: עמי שומן (ארכיון)

ברוכים הבאים לעונה החדשה של הסדרה "הצהרה לתקשורת". בתפקיד הראשי: ראש הממשלה. בדומה לעונות הקודמות, גם הפעם משתלט המנהיג על שעת שידור אטרקטיבית, מפנה מבט רציני למצלמה ובטון דרמטי ונוקב פונה אל אזרחי ישראל. ההודעה האחרונה מראשית השבוע הזכירה בסגנונה בשורות דומות מן השנים הקודמות, אך הבדל בתוכן בכל זאת יש: ההצהרות הטריות לא כוללות עוד תוכניות מעשיות למיגור הקורונה. את מקומן תופסות הערכות על אודות נזקי הסערה הבריאותית שמחכה לכולנו. הממשלות הקודמות התייחסו אל המגפה כאל אויב ביטחוני הניתן להכרעה. הממשלה הנוכחית מתייחסת אליה כאל גורם מטאורולוגי. כל חבריה מדברים על מזג האומיקרון, אבל אף אחד כבר לא עושה שום דבר.  

ייתכן כי הניסיונות החוזרים ונשנים להציג את המערכה הנוכחית כמאבק שסופו העגום ידוע מראש, הם לא יותר מתירוצים לקטסטרופה עתידית. בפועל, הם מייצרים, כשלעצמם, נזק תודעתי של ממש. את מקומה של הפעולה תופסת ההשלמה, ואת המאבק מחליף חיבוק הידיים. תשדיר שירות ישן צרב פעם בתודעה את הסלוגן "מה לעשות? לעשות!", והנחיל לכולנו את החובה ליזום ולעשות בשעות משבר. בהתייחסות אל האומיקרון כאל גל גדול שהדבר היחידי שניתן להפגין מולו הוא זהירות שלא ניפול, יש משהו לא ערכי ולא חינוכי. לא במקרה, הפאסיביות הממשלתית מתגלה ביתר שאת בהזנחת המערכת החינוכית.

הצהרת בנט // צילום: רויטרס

את נזקיו של הלימוד מרחוק קשה להכחיש. ללמידה פנים אל פנים יש יתרונות חינוכיים ואנושיים, ובמפגש החברתי בין התלמידים יש ערך אנושי משמעותי. בחצי השנה האחרונה שבו התלמידים אל בתי הספר, והמאמץ לכיסוי הגרעון החינוכי של שנת הלימודים הקודמת נמצא בעיצומו. עם זאת, נתוני ההדבקה היומיים מספקים תמונה ברורה על אודות תרומתה של מערכת החינוך לטיפוס התלול במספר המאומתים. כל מי שנמצא בבית הספר גם יודע למה בדיוק: התלמידים והסטודנטים נמצאים זה עם זה לאורך כל שעות היממה הארוכות, והם מתקשים להקפיד על עטיית מסיכה בחללים הלימודיים הלא מאווררים בעונת החורף. בהתאם למדיניות העכשווית, לא הוציא משרד החינוך הנחיות כלשהן הנוגעות ללמידה בשטחים פתוחים או בקבוצות קטנות, וכל שנותר למורים, החרדים לבריאות תלמידיהם ומשפחותיהם, הוא להילחם, מדי מפגש, בטחנות הרוח של שגרת הלמידה היומיומית.

אם תרצה הממשלה להפגין מעש כלשהו, עליה להעביר את ההוראה בבתי הספר התיכוניים, באוניברסיטאות ובמכללות ללמידה מרחוק. הלמידה במוסדות אלה כבר אינה מחייבת השגחה הורית, ושום נזק לא ייגרם למשק. על בסיס היכרותנו את גלי התחלואה הקודמים, ניתן להניח כי מדובר בלמידת זום שאורכה לא יעלה על כמה שבועות ונזקה הפסיכולוגי מצומצם. בפועל, ונוכח הסרת האחריות הממשלתית, כבר לא מעט מסגרות חינוכיות עברו ללמידה מרחוק ביוזמתן. איכות ההוראה יורדת, אך המסר החינוכי צלול: המעבר ללמידה בבתים נועד בראש ובראשונה להגן על התלמידים, ומהווה גילוי של סולידריות עם המבוגרים החשופים לסיכון רפואי. אין ספק: למידה בזום היא עניין עגום. מה לעשות שמחלת הקורונה עגומה ממנה הרבה יותר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר