אקדים ואומר: בימים אלה יש לנו חשבון נוקב עם ההנהגה החרדית בגלל סוגיית השירות הצבאי.
כתמיד, אדגיש שרק הציונות הדתית מסוגלת להוביל מאבק אמיתי מול הקהילה החרדית, כי היא נושאת הן בספרא והן בסייפא. רבים מבניה, שנלחמו ונפלו על קידוש ה', העם והארץ, הם תלמידי חכמים שהקדישו זמן ללימוד תורה גם בשעת מלחמה.
כנראה בנושא זה אין לנו להישען על ההנהגה החרדית, אלא על אותם חוגים חרדיים שהחליטו לא לעמוד מנגד בשעה שאחיהם באים למלחמה. איתם צריך להיות שיח ושיג כדי להגדיל את המחנה הזה ואת חלקו ותרומתו בחברה הישראלית. ובזה נעסוק בטור זה.
הפעם יש לי חשבון עם האקדמיה, שמערימה מכשולים ומציבה מחסומים בפני ציבור חרדי שרוצה להתקדם וללמוד לתארים מתקדמים באוניברסיטה. במקום לעודד חוגים בחברה החרדית, שבחרו להשתלב בהשכלה גבוהה ובתעסוקה, ושולחים את ילדיהם לבתי ספר ממלכתיים-חרדיים, שם לומדים מקצועות ליבה ומחנכים להשתתפות בנטל הלאומי הכולל שירות בצה"ל, מונעת למעשה האקדמיה את האפשרות ללמוד לתואר שני בקבוצות שבהן יש הפרדה בין גברים לנשים.
כמו שמצפים מצה"ל להיערך בהתאם, בהבנה ובסובלנות לקליטת החרדים המתעתדים לשרת ביחידות שונות של צה"ל, כך אנו מצפים מהאקדמיה להבנה ולעידוד של חוגים חרדיים הרוצים להשתלב באקדמיה ולהכשיר עצמם לתארים מתקדמים
האקדמיה יודעת כמה נקודה זו, של לימודים בהפרדה, רגישה וחשובה אצל החרדים. במקום ללכת לקראת המעוניינים להתקדם בלימודים גבוהים ולאפשר להם להצמיח מנהיגות באקדמיה, שתהיה דוגמה ומופת לציבור החרדי בפרט ולחברה בכלל, היא מונעת בתוקף כל אפשרות של לימוד בהפרדה לתארים מתקדמים.
יתרה מזאת, ישנם חוגים באקדמיה המבקשים מציבור המרצים להלשין על מוסדות שנמנעים מלשבץ מרצות בקבוצות של גברים חרדים, כדי לתבוע אותם למשפט. לטענתם, זוהי פגיעה בזכויותיהן של נשים המרצות באקדמיה, אך בפעילותם של חוגים אלה יש מידה רבה של צביעות והפליה בין מגזר למגזר.
ממי שדואג לזכויותיהן של נשים היינו מצפים לקריאה לתביעות דומות כלפי תופעת הפוליגמיה במגזר אחר, הפוגעת קשות במעמדן של נשים בישראל, אולם שם יש שתיקה והתעלמות מזכויותיהן וממעמדן של נשים שהן חלק מהחברה הישראלית.
מי שבאמת מעוניין לעשות הכל (כמעט כמו במגזר אחר...) למען שילובם של חרדים בחברה, בתעסוקה ובהשכלה, יגלה גמישות והבנה בהתנהלות מול החברה החרדית וישאף לשילובם גם באקדמיה.
הפער הנוכחי בין מספר בעלי התואר השני והשלישי בין המגזר הערבי והחרדי גדול מאוד, והנה לדוגמה המספרים: בתשפ"ג היו 1,041 בעלי תואר שלישי במגזר הערבי, ואילו במגזר החרדי היו 173 בעלי תואר שלישי. וכמו שמצפים מצה"ל להיערך בהתאם, בהבנה ובסובלנות לקליטתם של אותם חרדים, המתעתדים לשרת ביחידות שונות של צה"ל, כך אנו מצפים מהאקדמיה להבנה ולעידוד של חוגים חרדיים הרוצים להשתלב באקדמיה ולהכשיר עצמם לתארים מתקדמים.
מי שאינו פותח את הדלתות לשילובם של חוגים חרדיים, לפחות באותה מידה שהוא פותח את דלתותיו למגזר אחר, מתגמש ומסייע לו באמצעים רבים - רוצה כנראה בהשארתו של המגזר החרדי כקבוצה דחויה, העשויה לשמש לו שעיר לעזאזל לכל האשמותיו, חששותיו ותסכוליו.
הכותב הוא מנהל מרכז דהאן, ח"כ וחבר ועדת החינוך לשעבר
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו