האסטרטגיה הגאונית של המותג טראמפ

הוא פונה למדיות חברתיות ולכלי תקשורת "עממיים" יותר, המאפשרים לו להעביר מסרים לא מסוננים ועם פחות פילטרים ופרשנויות מצד התקשורת המסורתית

נשיא ארצות הברית הנבחר דונלד טראמפ, צילום: אי.אף.פי

הוא עשה את זה, ולא נותר דבר מלבד להבין שטראמפ הוא גאון שיווקי. אסטרטגיית המותג של הנשיא ה־47 של ארה"ב היא שילוב מרשים של חדשנות ובידור. הוא מבין היטב איך לשווק את המותג שלך בעידן כלי המדיה החדשים.

אז מהי אסטרטגיית המותג של טראמפ שהביאה אותו לניצחון, ולמה היא גאונית כל כך?

נתחיל כמובן מהטיקטוק, שם ניכר שהאסטרטגיה היא לא פחות ממופת של מכונת שיווק, מכיוון שהוא פשוט יודע איך זה עובד. משתמש בתכנים שמופצים על ידי תומכיו, אפילו מתנגדיו שיוצרים "סאונדים" קליטים המתאימים לאופי הוויראלי של הפלטפורמה.

טראמפ הצליח ליצור סאונדים שאנשים משתמשים בהם גם בצורה הומוריסטית, וגם באופן שמחזק את דמותו כאחד העם עם מסר פוליטי חד וברור.

טראמפ יודע לדבר כמו אחרון המתבגרים בארה״ב, להיתלות בציניות משוועת ותוקפת, ואפילו לעשות שימוש (מודע אך לא נראה לעין) בקונספירציות ברשת

אינסוף סאונדים וטרנדים בטיקטוק נוצרו על ידי טראמפ. כך, למשל, "Joe Biden is asleep, and Kamala is at a dance party with Beyonce״ כאשר רצה לבטא את חוסר המשילות של קמלה וביידן במזרח התיכון, או טרנד הריקוד שלו לצלילי השיר ״Young Man״ של הווילג׳ פיפל - גורמים למותג שלו להיות מופץ בכל מקום, לכל גיל ובכל שפה.

טראמפ מאמץ גישה נועזת שמאפשרת לו להיראות "אותנטי", ובעידן המדיה החברתית זו מתנה לא קטנה. זאת בניגוד לקמלה, שנוצרה לה דמות של רובוט המקריא מטלפרומפטר ושאינו יודע להתראיין או לחשוב לבד (אולי על ידי טראמפ?), טראמפ שולף מהמותן ואינו צריך כלל דף מסרים. כך הוא יצר אל מול המתחרה שלו דמות אמינה יותר.

דונלד טראמפ הבין מזמן שכדי להגיע ישירות ללב תומכיו ולהגיע לוויראליות, אין טעם להסתמך על כלי התקשורת הממוסדים, שרבים מהם תוקפים אותו ומסקרים אותו באופן ביקורתי. הוא גם יודע את חסרונותיו, ולכן יודע להתאים את המסרים לכל כלי תקשורת.

הוא פונה למדיות חברתיות ולכלי תקשורת ״עממיים״ יותר, המאפשרים לו להעביר מסרים לא מסוננים ועם פחות פילטרים ופרשנויות מצד התקשורת המסורתית. הדגמנו זאת על הקהל הצעיר באמצעות טיקטוק, אבל במרוץ הנוכחי טראמפ בחר להתראיין לפודקאסטים פופולריים כמו ״The Joe Rogan Experience״, שמאפשרים לו לדבר בחופשיות.

הפודקאסטים הללו נתפסים בעיני הציבור כאותנטיים וכנגישים יותר, ומגיעים לקהלים שלעיתים אינם צופים בטלוויזיה כלל. שימוש נוסף נעשה על ידיו ברשת X (לשעבר טוויטר). מאסק, שהצהיר כי הוא רואה בטוויטר במה לחופש הביטוי, מאפשר למעשה לתכנים פרובוקטיביים יותר להיות מופצים.

טראמפ יודע לדבר כמו אחרון המתבגרים בארה״ב, להיתלות בציניות משוועת ותוקפת, ואפילו לעשות שימוש (מודע אך לא נראה לעין) בקונספירציות ברשת. אם אתם לא מכירים את סוגיית פרשת המין החמורה של פי דידי, שהתרחשה לרוב במסיבות שארגן הראפר, ואת הקונספירציות הקיימות ברשת על הקשר של ביונסה, ג׳ניפר לופז ועוד - אתם לא חלק מהמציאות או ממה שהולך בטיקטוק.

השיווק הזה די גאוני, והוא הגיע כמתנה משמיים לטראמפ - איך זה שדווקא האנשים שקשורים לפי דידי, המואשם בפרשת מין חמורה, תמכו בקמלה?

במהלך גאוני ביטא טראמפ את הפרשה החמורה הזאת ואת הקונספירציות שיש ברשת על הקשר של הכוכבות במסיבות של פי דידי באמצעות משפט אחד שמבטא הכל - ״קמלה נמצאת במסיבת ריקודים עם ביונסה״ (תרגום מאנגלית).

משווק טוב יודע: גם מה שלא נאמר - יכול לסייע למותג שלך.

הכותבת היא יזמת ומרצה בנושאי חדשנות, מדיה ודיפלומטיה. מתמחה במיתוג מדינות ומוסדות. מייסדת חברת הסטארט־אפ sPReader, לשעבר יועצת תקשורת בכירה למלכ"רים ובמשרדי ממשלה

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר