יתומי אוקטובר

מאז קום המדינה לא נכתבו הוראות רשמיות המסדירות את דרכי ההתמודדות של צוותים חינוכיים עם יתומים • עכשיו לא נותרה ברירה ומשרד החינוך נאלץ להידרש לצורך הדחוף

משפחתו של רס"ר אלמליח בהלוויה, צילום: אורן בן חקון

אתמול ציינו את יום הזיכרון הממלכתי לחללי 7 באוקטובר ומלחמת חרבות ברזל, בזמן שרשימת ה"הותר לפרסום" מתעדכנת כמעט מדי שעה. מספר היתומים בישראל ממשיך לעלות באופן משמעותי. בחודש אוקטובר הנוכחי 78 ילדים נוספו למעגל השכול הנורא, מתוכם 72 יתומי מערכות הביטחון ושישה יתומי פעולות איבה. זהו המספר הגבוה ביותר של יתומים בחודש אחד בשנת 2024.

הבוקר, עם פתיחת מושב החורף, ידונו ועדות הכנסת השונות בהשלכות המעשיות של הנתונים הקשים. אחד הדיונים הקריטיים יתקיים בוועדת החינוך והתרבות של הכנסת ויעסוק בהשלכות על מערכות החינוך בישראל.

ההבנה כי בתוך מערכת החינוך יש תלמידים רבים שאיבדו את אחד מהוריהם, ועוד רבים אחרים שאיבדו בני משפחה נוספים, מחייבת היערכות מחודשת ברמת הכלים וההכשרות לצוותים החינוכיים

יתומי המלחמה, המצטרפים לעוד כ־35 אלף ילדים יתומים הלומדים במערכות החינוך השונות, מחייבים חשיבה מחודשת והרחבת המענים של המסגרות השונות. עד למלחמת חרבות ברזל היה נושא היתמות כמעט שקוף ברמת הנהלים הרשמיים של משרד החינוך. השנה, לראשונה, פרסם משרד החינוך חוזר ייחודי העוסק ב"ליווי תלמידים שבן משפחתם נפטר, נהרג, נרצח, חטוף, שב, נעדר" ו"ליווי תלמידים שבן משפחתם נפצע או חולה במחלה מתמשכת המשפיעה על התלמיד".

מאז קום המדינה לא נכתבו הוראות רשמיות המסדירות את דרכי ההתמודדות של צוותים חינוכיים עם יתומים. החוזר שתיקן משרד החינוך הוא בשורה חשובה.

אולם החוזר אינו עוסק בהשלכות השכול על התפקוד במישור הלימודי של הילד היתום. נכון להיום אין הוראות המסדירות מענה לימודי עבור תלמיד שהתייתם, בדרך של הוספת שעות תגבור שיסייעו לגשר על הפערים הלימודיים בעקבות האסון האישי.

אירועי השנה החולפת מחייבים חשיבה נוספת. יש לקבוע סל שעות תגבור עבור כל ילד שהתייתם ותפקודו הלימודי נפגע, באופן בלתי נמנע, בעקבות האסון.

ברור כי ההשלכות המיידיות של היתמות על תלמידים הן פערים לימודיים ו/או ירידה בתפקוד הלימודי. מעבר להיעדרות הברורה בימים שלאחר האסון, תקופת השבעה והאבל, ניתן לדבר על ירידה בתפקוד של מי שהתייתם בתקופה הסמוכה למות ההורה.

חשוב במיוחד להרחיב את המענים הקיימים - דבר שלא מוסדר נכון להיום.

מעבר לכך, ההבנה כי בתוך מערכת החינוך יש תלמידים רבים שאיבדו את אחד מהוריהם, ועוד רבים אחרים שאיבדו בני משפחה נוספים, מחייבת היערכות מחודשת ברמת הכלים וההכשרות לצוותים החינוכיים.

אין כמעט איש חינוך שלא נתקל בהשלכות השכול במסגרת קבוצת התלמידים שלו, ולעיתים גם במסגרת קבוצת העמיתים - שלשום נפל רב־סרן אבי גולדברג מתיכון הימלפרב בירושלים, והוא לא החלל הראשון מקרב אנשי החינוך שהם עמודי תווך ועמיתים מרכזיים במערכת, נוסף על היותם הורים. הרגישות המיוחדת הנדרשת לטיפול בשכול והשפה המיוחדת מצריכות כלים והכשרת הצוותים לטובת גישה נכונה. השבוע האחרון הוכיח כי יש לקדם הכשרות לכלל הצוותים החינוכיים בתחום היתמות והשכול, ובכך לסייע לאלו שאיבדו את היקר מכל. גם זה חלק מחובתנו הבסיסית והמוסרית.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר