כוח צבאי? לא מספיק

פרופ' בראלי מציע חיים על החרב במלחמת התשה בלתי פוסקת, שתגרור מחירים קשים: ויתור על החטופים, הרס הכלכלה, בידוד מדיני • ספרטה

תקיפת צה"ל בלבנון, צילום: אי.פי

פרופ' אבי בראלי התייחס במאמרו לתוכניתי שמציבה אלטרנטיבה למדיניות נתניהו, ושעיקרה מלחמה מתמשכת ונטולת חזון מדיני כלשהו. התוכנית מתבססת על העובדה הפשוטה הבאה: כוח צבאי לבדו לא מביא ביטחון.

הביקורת של פרופ' בראלי לוקה באותו קוצר ראייה אסטרטגי של ממשלת ישראל: בחירה בגישה נטולת תמונת סיום ושימוש בכוח צבאי להשגת שקט קצר טווח. עד הסבב הבא. זוהי גישת "ניהול הסכסוך", שהפכה לניהול מלחמה. מיטוט חמאס (או חיזבאללה) בגישה הזו היא סיסמה ריקה. כוח צבאי הוא חשוב, על זה אין חולק, אך הוא אינו יודע לייצר ביטחון ארוך טווח. הגישה הנוכחית גוררת אותנו לשליטה ישראלית ישירה במיליוני אזרחים, וללוחמת גרילה שפוגעת בכוחות צה"ל בשטח, במעגל הסלמה מתגבר.

לישראל יש הכלים הדרושים לגיבוש קואליציה בינלאומית שתאפשר את החלפת חמאס, סיום המלחמה והשבת החטופים. המפתח: שליטת הרשות הפלשתינית, שהיא תנאי הכרחי למעורבות הבינלאומית והאזורית אשר תאפשר את יציאת כוחות צה"ל מהרצועה

זוהי תמונת העתיד שמציע פרופ' בראלי למדינת ישראל: חיים על חרב במלחמת התשה בלתי פוסקת, שתגרור מחירים קשים: ויתור על החטופים, הרס הכלכלה, בידוד מדיני. ספרטה. כל זאת בשם "ניצחון מוחלט" מדומיין וסיסמאות על מיטוט חמאס וחיזבאללה. אך מלחמה לא יכולה להיות המטרה שלנו. התשה חסרת תכלית ונטולת יעדים מדיניים, שתהרוס את מדינת ישראל היא בוודאי לא המטרה. ניצחון אמיתי הוא מתן ביטחון אמיתי לאזרחי ישראל.

כשהמטרה הזו לנגד עינינו, אני מציע גישה שנוגעת ישירות לפירוק חמאס מכוחו, ושתאפשר להימנע מאסון השליטה הישירה ברצועה: מינוף ההישגים הצבאיים, שהחלישו מאוד את חמאס, לשם הזזתו מהשלטון. לישראל יש הכלים הדרושים לגיבוש קואליציה בינלאומית שתאפשר את החלפת חמאס, סיום המלחמה והשבת החטופים. המפתח: שליטת הרשות הפלשתינית, שהיא תנאי הכרחי למעורבות הבינלאומית והאזורית אשר תאפשר את יציאת כוחות צה"ל מהרצועה.

ולאלו השוללים מראש כל תוכנית הכוללת את הרשות נזכיר כי למרות מגרעותיה היא מקיימת תיאום ביטחוני רציף עם ישראל, נאבקת בארגוני הטרור, מסכלת פיגועים, והוגדרה על ידי מערכת הביטחון ואפילו ראש הממשלה כאינטרס ביטחוני ישראלי מובהק. התוכנית הזו אינה "השלמה עם הכנעתה" של ישראל, כפי שטוען פרופ' בראלי - היא הימנעות משחיקת ההישגים הצבאיים לטובת התבוססות ארוכת שנים בבוץ העזתי, כל עוד ההזדמנות המדינית יכולה לחלץ אותנו מהבוץ.

ומילה על איראן, שעליה טען פרופ' בראלי כי היא מעוניינת בהפוגה לשם השלמת תוכנית הגרעין, ולכן על ישראל להרחיב את המלחמה. מלחמות ארוכות רעות לישראל וטובות לאויבינו. התשת ישראל במלחמה ארוכה בשבע זירות במקביל, ששוחקת אותה בכל הרמות ולא מאפשרת למקד מאמצים באויבת העיקרית, איראן, היא דווקא אינטרס איראני. איראן גם מנצלת את המלחמה לחיזוק אחיזתה בגדה המערבית, בסיוע ממשלת ישראל שבמלחמתה ברש"פ מייצרת לאיראן ואקום להיכנס אליו.

מה מאיים על איראן? סיום המלחמה שמסיטה כבר שנה את תשומת הלב העולמית מתוכנית הגרעין המתקדמת שלה, ומקשה על ארה"ב וישראל לגבש קואליציה אזורית אפקטיבית. כשהכאוס חוגג - טבעת האש האיראנית דווקא מתעצמת.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר