קול דממה דקה: לשמור על קדושת השכול

שימוש בחללים לקידום אג'נדות ציבוריות מדרדר אותנו לשבירת אתוס לאומי • שכול אינו כלי במשחק אינטרסים, ואל לנו להפוך את הנופלים לשחקנים במגרש הפוליטי

בית עלמין צבאי, צילום: אורן בן חקון

מאז ראשית הציונות היווה הכבוד לשכול מוסכמה לאומית רחבה.

כל קצות הקשת הציבורית והחברתית התאחדו סביב הנופלים, ללא מחלוקת. השירים, האזכרות, המורשת וההשראה של הנופלים היו לאבן יסוד בקיומה של החברה הישראלית.

סביב הנופלים נבנה מערך חינוכי עצום המטפח נתינה, מסירות, ציונות, רעות והקרבה. נוצר שיח עמוק, מרגש ובונה עתיד בקרב דורות לאורך ההיסטוריה הציונית, מגיבורי המחתרות ועד לכלל הגיבורים שנפלו במערכות ישראל. יום הזיכרון היה מעל כל מחלוקת והיווה את היום המאחד של החברה הישראלית, מביא קול דממה דקה ומאחדת שכה כמהנו אליה.

הוויכוח סביב טקס הזיכרון ל-7 באוקטובר מבזה את הנופלים ואת המשפחות השכולות. במקום להתייחד, להצדיע ולהתרגש, אנו רבים, שוב, והפעם על האובדן והכאב. השכול הקדוש נסדק מול עינינו

לפני כשנתיים נוצרו סדקים בשל מחאות שזלגו לבתי הקברות ומשהו החל להתערער. חשבנו שזה יהיה זמני. 7 באוקטובר צמצם את הסדקים. הזוועות והטרגדיות הבלתי נתפסות חשפו אותנו לממדי ההקרבה והגבורה של חיילינו המופלאים. הריצה לקרב ללא מחשבה אישית, ההקרבה למען האחר ולמען עמנו עמדו בראש סדר החשיבות.

נדהמנו מסיפורי הגבורה ושאלנו: "איך הם עושים זאת?". איזה דור עצום של גיבורים יש לנו! אך למרבה הכאב שוב הסדק מתחיל להיפער.

שוב חוזר שימוש בחיילים שנפלו לקידום אג'נדות ציבוריות, מה שמדרדר אותנו לשבירת עוד אתוס לאומי. אסור לתת לשכול להפוך לכלי במשחקי אינטרסים, ואל לנו להפוך את הנופלים לשחקנים במגרש הפוליטי.

אלון, אחי הגיבור, נהרג בקרב בצפון רצועת עזה לפני שלושה חודשים. לאלון היו עמדות פוליטיות ברורות והוא לא התבייש בהן, אך הוא גם לא ניסה מעולם להשתמש בצבא או בנופלים ככלי לניגוח אחרים או לקידום אג'נדה. למרבה הכאב, אלון כבר לא כאן כדי להביע את עמדתו - הוא הקריב את חייו למען מדינתו ולמען עמו, ללא הבדל או שייכות פוליטית.

הוויכוח סביב טקס הזיכרון ל-7 באוקטובר מבזה את הנופלים ואת המשפחות השכולות. במקום להתייחד, להצדיע ולהתרגש, אנו רבים, שוב, והפעם על האובדן והכאב. השכול הקדוש נסדק מול עינינו.

אני קורא בתחינה המהולה בדמעה: חייבים להותיר את הנופלים מעל לכל מחלוקת ושיח פוליטי. אם לשם כך יש לבטל את שני הטקסים - שייעשה כן.

בעלותי לקברו של אחי בהר הרצל, קודש הקודשים של עם ישראל, אני מתמלא ענווה ויראת כבוד. ההר הקדוש, יחד עם בתי עלמין צבאיים ברחבי הארץ, מאגד את כל הנופלים, כולם. שכחנו שחמאס טבח בנו כי אנחנו יהודים? פשוט יהודים, ללא תסביכים פוליטיים.

שנה חולפת, ובמו פינו ומעשינו אנו משיבים את פוטנציאל מלחמת האחים למדינתנו. אני משוכנע שאלון היה חפץ מכל למנוע את המלחמה המפחידה ביותר - המלחמה בינינו. זה אינו חלום בלהות; אם לא נתעורר התוצאה תהיה טרגית אף יותר מ-7 באוקטובר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר