תראו, ציפור

כלבי השמירה של הדמוקרטיה בעיני עצמם פשוט החליטו לדלג הלאה • הבנתם? ברוך קרא יכול היה להתווכח, לברבר על תקדימים - פרשן משפטי, בכל זאת - ולא קרה כלום

אביחי מנדלבליט ועמית סגל , צילום: יהושע יוסף, גדעון מרקוביץ'

"נבחרת ישראל היא כמו כלה ביום חתונתה", סח בזמנו איש הרוח וההגות ומאמן נבחרת ישראל במיל' שלמה שרף. "היא יודעת שהיא תחטוף, היא רק לא יודעת כמה".

ביום רביעי שעבר צפתה ישראל בפרומו של כתב חדשות 12 עמית סגל, שבו הובטחו הקלטות מביכות ומטלטלות במיוחד של היועמ"ש לשעבר אביחי מנדלבליט, ונכנסו חיש קל לנישה של אותה נבחרת ואותה כלה מהמשל בשפתו הציורית והעדינה של שרף. הם ידעו, כרגיל, שהם הולכים להיחשף לעוד כמה טפחים ממפעל הנקניקים המושחת להדהים שנקרא "מערכת המשפט בישראל" - אבל לא ידעו, כרגיל, עד כמה.

השתיקה הצורחת והמתעלמת של קרא, של גליקמן ושל ביני אשכנזי (וואלה!), ואפילו של הקולגה גיא פלג (חדשות 12) ושות', היא צרחת הודאה עקיפה בפה מלא: אנחנו לא כתבים שעובדים למען האמת

תקציר החשיפה: אביחי מנדלבליט קיבל את המינוי לתפקיד היועמ"ש בצורה מושחתת (על פי הודאתו), אמון הציבור בפרקליטות צונח (על פי הודאתו), הפרקליטות ושופטי בג"ץ מקבלים תדרוכים בלתי חוקיים בעליל, הנוגעים (בין השאר) למינוי לתפקידי מפתח שמשפיעים על כל ישראלי באשר הוא (על פי הודאתו), ועוד פנינים מהסוג שבכל מדינת חוק מערבית מתוקנת היה עוצר את התנועה. היועמ"ש בכבודו, בעצמו ובקולו מספר: הכל רקוב במערכת המשפט על שלל שופטיה הנשגבים, ששווים ביחד הרבה פחות מרמת אמון הציבור באותה מערכת, שמצידה נחשבת אחת הנמוכות בעולם.

כמצופה מחשיפה כזו - הרשתות סערו, הישראלים דנו וצעקו בכל מקום על השחיתות ששוב התגלתה, ומנדלבליט האומלל הושלך אחר כבוד אל מתחת לגלגלים בידי המערכת.

כמעט בכל מקום - מלבד גזרה אחת, שדווקא אמורה היתה להרעיש עולמות מתוקף תפקידה: כתבי המשפט בישראל. כן, כן. דווקא אחרי חשיפה מטלטלת כזו, כלבי השמירה של הדמוקרטיה בעיני עצמם בחרו פשוט לעצום עיניים ולדלג הלאה.

הבנתם? ברוך קרא יכול היה לבחור להתווכח, לברבר על תקדימים, על טיימינג וכל דבר שישמור על מראית עין של פרשן משפטי - אבל פשוט לא קרה כלום. עמית סגל? מי זה מה זה? דובר הפרקליטות ה(לא)רשמי אביעד גליקמן יכול היה לצעוק שהכל מבושל ושלהד"ם - אבל דום שתיקה. מנדלבליט? אפי נוה? לא מכיר, לא היה כלום, ואין לנו מושג על מה מדובר בכלל ומה נחשף בערוץ החדשות המוביל והנצפה בישראל.

ומילא הצמד טווידלדי וטווידלדם מחדשות 13, ששמם המביך שמזוהה כזרוע גאה של המערכת הולך לפניהם כבר שנים - אבל גם בקרב כתבים מביכים מקצועית אך ידועים עוד פחות מהשניים נרשמה "התעלמות פולנית", מביכה יותר מהתעלמות רגילה שעיקרה "מה אתם מתעסקים בשטויות במקום במלחמה ובחטופים", מה שעוד איכשהו יכול היה להישמע הגיוני, אלמלא המשיכו לכתוב על שטויות אחרות במקום על המלחמה ועל החטופים.

לא מדובר באנקדוטה עוקצנית. עד כה עדיין נותרו מתי מעט תמימים שחשבו אחרת. אך כעת השתיקה הצורחת והמתעלמת של קרא, של גליקמן ושל ביני אשכנזי (וואלה!), ואפילו של הקולגה גיא פלג (חדשות 12) ושות', היא צרחת הודאה עקיפה בפה מלא: אנחנו לא כתבים שעובדים למען האמת. אנחנו עובדים נאמנים של המערכת, והמערכת פשוט ביקשה מאיתנו לשתוק (לכאורה), כי אפילו היא נותרה ללא מילים. וד"ש מהנבחרת.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר