גם המורים על הכוונת. מורה בכיתה (אילוסטרציה) | צילום: GettyImages

חוזים שביתה?

מחוזות בוויסקונסין שבחרו להנהיג מודל שכר גמיש משכו מורים איכותיים, והשיפור התבטא הן באיכות ההוראה והן בהישגים הלימודיים • את מי משרת ארגון המורים?

יו"ר ארגון המורים רן ארז מאיים בשביתה ב־1 בספטמבר.

על מה שובתים הפעם? הסוגיה העיקרית השנויה במחלוקת היא העסקת מורים בחוזים אישיים.

ארז ומקבילתו בהסתדרות המורים, יפה בן דויד, נוהגים לייחס את רעיון החוזים האישיים לפורום קהלת ולהכפיש את הפורום בכל הזדמנות. השבוע הגדיל ארז לעשות ושלח לכל המורים הודעות המזהירות מפועלו של קהלת שלדבריו "הורס את מערכת החינוך". אביטל בן שלמה, המשנה למנכ"ל משרד החינוך, שעבדה בעבר בקהלת, זכתה מפי יפה בן דויד לכינוי "גברת פלפלת" תוך קריאה לפטרה לאלתר...

למרבה הצער ארגון המורים משרת את עצמו, ונלחם כדי לשמר את כוחו על מערכת החינוך ואת מנוף הלחץ הקבוע שאותו הוא מציג למרבה הצער מדי אוגוסט

נעזוב את עולם הדימויים העשיר של בן דויד ואת מסע ההפחדה של ארז, ונתמקד בבחינת סוגיית העסקת המורים בחוזים אישיים - אם זו יוזמה שתועיל לתלמידים, תקדם את המערכת, תפתח אפשרויות טובות למורים ותקדם תלמידים, אם לאו. 

את הקרדיט לרעיון החוזים האישיים יש לזקוף לטובת חברי ועדת דוברת, ועדה ציבורית שממשלת ישראל מינתה והגישה את המלצותיה ב־2005, זמן רב לפני הקמת פורום קהלת.

בדוח המקיף המליצה ועדת דוברת להנהיג חוזים אישיים, ואף לתעדף בסעיף זה בתי ספר בפריפריה. הוועדה המליצה על שכר גבוה למורים שילמדו בחוזה אישי, יותר מאשר למקביליהם הכפופים לחוזים קיבוציים. השכר לא יהיה פונקציה של ותק, ומורים המועסקים בחוזה אישי לא יזכו לקביעות.

מודל שכר גמיש באמצעות חוזים אישיים מתמרץ מצוינות בהוראה. חוזים אישיים יפתחו את הדלת גם למורים שיכולים ללמד מספר מצומצם של שעות, במקביל ללימודים גבוהים או למקצוע נוסף, ללא הצורך לעבור דרך חתחתים של עליית השכר דרך ותק. 

מובן שהאוצר ומשרד החינוך מאפשרים למורים שמעוניינים להמשיך להיות מועסקים בהסכם הציבורי לעשות כן, כך שלא תהיה פגיעה במורים בשום שלב.

האם לתלמידים כדאי לפגוש בכיתה מורים ששכרם נקבע בשל איכות ההוראה והמומחיות שלהם? האם חוזים אישיים בשכר גבוה ימשכו למערכת מורים מעולים? לא צריך להיות מומחה כדי להשיב בחיוב על שתי השאלות הללו. גם מבט אל מעבר לים בסוגיה זו מלמד זאת: ב־2011 הועבר במדינת ויסקונסין בארה"ב חוק שאפשר לבתי הספר להנהיג מודל שכר גמיש למורים. מחקרים עדכניים מצאו כי מחוזות בוויסקונסין שבחרו להנהיג מודל שכר גמיש משכו אליהם מורים איכותיים, והשיפור התבטא הן באיכות ההוראה והן בהישגים הלימודיים שעלו כתוצאה מהשחרור מהחוזים הקיבוציים, עלייה שבלטה במיוחד בקרב תלמידים מרקע סוציו־אקונומי נמוך.

מדוע, אם כן, ארגוני המורים בישראל מאיימים בשביתה? משום שלמרבה הצער ארגוני המורים אינם משרתים את צורכי המורים. כ־50% מהמורים הצעירים מעדיפים כבר היום להיות מועסקים בחוזים אישיים, ואפשר לנחש שאלו המורים המוכשרים ביותר. ארגון המורים גם אינו משרת את צורכי מערכת החינוך המשוועת למורים מעולים, או את צורכי התלמידים. למרבה הצער ארגון המורים משרת את עצמו, ונלחם כדי לשמר את כוחו על מערכת החינוך ואת מנוף הלחץ הקבוע שאותו הוא מציג למרבה הצער מדי אוגוסט.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו
Load more...