סוף יולי, עוד יום שגרתי במלחמה, כוחות צה"ל פועלים בעומק רצועת עזה ובגבול הצפון. סרטון שהופץ ברשתות תיעד רחפן של ארגון הטרור חיזבאללה מטייל ללא מפריע בשמי צפון המדינה. לאחר ביקור בחיפה ובטבריה המשיך הרחפן - שאותו הגדירו כוחות הביטחון הישראליים כ"לא מסוכן" - מעל שדות העמק, מסמן יישובים וקיבוצים ישראליים עד הגיעו ללב העמק, בסיס חיל האוויר ברמת דוד. תוך יכולות אנליטיות גבוהות, סימנו עורכי הווידאו של ארגון הטרור עשרות מטרות ברחבי הבסיס. בהסלמה הבאה, אמרו, שדה התעופה הצבאי יסומן.
בעוד 18 ראשי רשויות מהצפון מתנגדים באופן מוחלט להקמת שדה התעופה בעמק יזרעאל, עשרות ראשי רשויות נוספים מהדרום משוועים לשדה תעופה שיוקם בנבטים ושיצמיח את הנגב
וזה לא שהעמק לא שימש עד כה מטרה של ארגון הטרור. כמו כל יישובי הצפון, אזעקות נשמעו ורקטות של חיזבאללה נפלו בשטחנו מאז 7 באוקטובר. זו לא היתה הפעם הראשונה שבה כטב"ם נפץ עשה את דרכו מגבול הצפון ופגע. עוד לפני המלחמה מחבל חיזבאללה הגיע עד מגידו והניח שם מטען נפץ קטלני. תושבי העמק, אף שלא פונו, חווים את המלחמה באופן עצים מהיום הראשון, כולל נפילת בנינו בשדה הקרב.
אולם בימים אלה ממשלת ישראל עובדת במרץ כדי להעניק פרס ענק לארגון הטרור חיזבאללה: מתנה בדמות שדה תעופה בינלאומי, דמוי נתב"ג, ממש מתחת לאפו. אך בעוד המרחב האווירי של אזור הצפון סגור לטיסות אזרחיות מטעמים ביטחוניים מאז שבת שמחת תורה, מנהל התכנון במשרד הפנים מנצל את המלחמה כדי להעביר החלטה על הקמת שדה תעופה אזרחי בצמוד לשדה התעופה הצבאי ברמת דוד.
בזמן שחיזבאללה מודיע בריש גלי שהשדה הצבאי יהיה כתובת למתקפות בכל הסלמה עתידית, כפי שהיה במלחמת לבנון השנייה, הממשלה במודע משקיעה מיליארדי שקלים בהקמה של שדה שעתיד להישאר ריק במציאות הנוכחית.
אני מניחה בצד את ההשלכות ההרסניות של הקמת שדה תעופה על החי והצומח באזור הצפון. בשל המלחמה אניח בצד גם את הסכנות ששדה כזה יוביל במפרץ חיפה, ובפגיעה חמורה בחקלאות ובביטחון התזונתי של מדינת ישראל. מיטב המומחים מהארץ ומהעולם מצאו כי הקמת שדה תעופה בעמק תוביל לפינוי, כן, עוד פינוי, של 12 אלף תושבים מיישובי העמק בגלל סכנות הרעש.
ראש המל"ל לשעבר, האלוף (מיל') גיורא איילנד, קבע באופן חד־משמעי כי אין היתכנות להקמת שדה תעופה אזרחי לצד שדה תעופה צבאי. הסיכון לא שווה את זה.
העניין הוא שיש פתרון מוסכם יותר, זול יותר, בטוח יותר. בעוד 18 ראשי רשויות מהצפון מתנגדים באופן מוחלט להקמת שדה התעופה בעמק יזרעאל, עשרות ראשי רשויות נוספים מהדרום משוועים לשדה תעופה שיוקם בנבטים ושיצמיח את הנגב. נכון, אויבי ישראל יכולים לפגוע בכל שטח ישראל, אולם השדה בנבטים, על פי מומחי ביטחון, לא יהיה סיכון דומה לאזרחים ולתיירים הפוקדים אותו.
אז למה לא מקדמים את בנייתו? כי זה לא נוח לחיל האוויר. והנה שוב, אנחנו שוקעים בקונספציה. לא למדנו כלום?
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו