האחים המוסלמים מחכים בפינה

בעיני האחים המוסלמים, אין דבר כזה צרפתי מוסלמי או ישראלי מוסלמי • האומה האסלאמית מוחקת את כל שאר הזהויות ומכריזה כי אין אלוה מבלעדי אללה

הפגנה נגד האסלאמופוביה בפריז (ארכיון), צילום: אי.פי.אי

חמאס הוא הסניף הפלשתיני של האחים המוסלמים, ואם ינצח במלחמה מול ישראל יאבד הסיכוי לשלום עם הערבים פה במדינה ועם אלו שמסביבנו, וכך גם הסיכוי של מדינות אירופה להטמיע את ההגירה המוסלמית. הסיבה נעוצה באידיאולוגיה של התנועה הזו, ולכן חשוב להכיר אותה.

האידיאולוג העיקרי של האחים המוסלמים, סעיד קטב (Sayyid Qutb), הוא מצרי שהוצא להורג בתקופת נאצר. ספרו "ציוני דרך" מתווה את האידיאולוגיה של התנועה, ומשנתו היא תשובת האסלאם לאידיאולוגיה המערבית שחדרה לעולם הערבי ב־300 השנים האחרונות.

קטב מרחיב את המושג "ג'אהליה" - בורות - הכינוי של המוסלמים למצבם לפני האסלאם. גם אז היתה תרבות, אבל לא כמצב אנושי אסלאמי עילאי. קטב כולל בג'אהליה גם מוסלמים שמנסים להתאים את האסלאם לתקופה, לדוגמה אש"ף, שחבריו מוסלמים המאמינים בהקמת מדינת לאום פלשתינית, רעיון מערבי מודרני ומנוגד לאסלאם.

קטב מאמין שניצחון על הג'אהליה מחייב חזרה על המהלך ההיסטורי של התהוות האסלאם. תיאור מאבקו ומלחמותיו של דור המאמינים הראשון, לפי קטב, אינו רקע היסטורי אלא הלכה למעשה. מדינה תתקיים כפי שהתקיימה אז, מלחמה ושלום ייעשו כפי שעשה הנביא. לדוגמה, חמאס יהרוג שבויים, יאנוס נשים וישבה ילדים - כך פעל צבא המאמינים בראשית האסלאם, וכך יפעל צבא האחים המוסלמים אם וכאשר יתאפשר לו.

לפי קטב, הקריאה "אין אל מלבד אללה" משמעותה שאללה הוא הריבון על כל דבר. במדינה המוסלמית לא ישלוט אדם ברעהו, בה ייפתרו כל תחלואי החברה שמקורם באי־השוויון, ובה אין מקום לזהות על בסיס גזע, טריטוריה, שפה או לאום. מוסלמי שחי בשלום במדינה אחרת (מדינת ג'אהליה), בהכרח מזדהה איתה, תורם להצלחתה, נזעק להגנתה והופך בעצמו לג'אהל.

המוסלמים באשר הם מצפים לראות אם תנצח תנועת האחים או האסלאם המודרני. אפשר לצפות מי יהיו המוסלמים אם התנועה תנצח. חבריה רואים עצמם כדור הקוראן. תפקידם לבנות חברה חדשה על יסוד האסלאם. האחים פונים לקוראן כדי ללמוד את דרכם - דרך האסלאם הטהורה והנעלה. אין להם עניין להשתלב, להיטמע, ואפילו לא ללמוד מתרבותם ומאמונותיהם של העמים שבקרבם הם חיים.

לפי האחים המוסלמים, יכולים המוסלמים בעזה ואף חייבים לצאת למלחמה, להכריע את שלטון הג'אהליה ולתת לכופרים הזדמנות להתאסלם. המוסלמים ברהט או באום אל־פחם, בפריז או בבריסל לא יכולים להילחם, אבל הם גרעין של חברה מוסלמית, דור הקוראן, וחלילה להם להפוך לג'אהל בעצמם. נאמנותם וזהותם יהיו רק אסלאמיות.

בעיני האחים אין דבר כזה צרפתי מוסלמי או ישראלי מוסלמי. האומה האסלאמית מוחקת את כל שאר הזהויות ומכריזה כי אין אלוה מבלעדי אללה. אימוץ של זהות נוספת הוא ג'אהליה. מוסלמי לא ייטמע בחברה שבה הוא חי, ולא במדינה שאליה היגר. יעדו יהיה לצרף את החברה שבה הוא חי לאומה האסלאמית, והקוראן מתווה לו את השיטה ומבטיח לו את הניצחון.

האחים פונים לקוראן כדי ללמוד את דרכם - דרך האסלאם הטהורה והנעלה. אין להם עניין להשתלב, להיטמע, ואפילו לא ללמוד מתרבותם ומאמונותיהם של העמים שבקרבם הם חיים

האחים המוסלמים היא תנועה חשובה. היא ניצחה בבחירות במצרים והודחה בהפיכה צבאית, ועלתה לשלטון ברצועת עזה אחרי ניצחון דמוקרטי ברור. בישראל ובכל העולם הסוני היא תנועה חזקה ומשפיעה. המלחמה בחמאס אינה רק התנגשות צבאית. אם ינצח חמאס, או אפילו ישרוד, תתחזק טענת האחים לצדקת דרכם. המוסלמים יקבלו את דרכה וייסתם הגולל על הסיכוי לחיים של שכנות עם כל מיעוט מוסלמי בישראל, באירופה ובכל מקום בעולם.

ישראל הקטנה לא אחראית לגורל העולם, אלא לעתידה וליחסיה עם הערבים שבתוכה ושסביבה. יחסי שלום אפשריים רק אם חמאס ינוצח ויושפל באופן ברור. אין אפשרות לשכנות סבירה עם ערבים שמאמינים בדרכו. ישראל נמצאת בחזית המלחמה לקיום הציוויליזציה, ואסור לה להיכשל.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר