הצבא משת"פ נגד מזרחים?

הוצאת הצווים המיידיים היא צו השעה בעיקר בגלל חיילי צה"ל • מסקר של מכון אגם באוניברסיטה העברית עלה כי 67% מהמילואימניקים סבורים כי מתן פטור לחרדים פוגע במוטיבציה של צעירים לא־חרדים לשרת בצבא

חרדים נגד הגיוס. "בני הישיבות הם בני תורה מופלאים, אפשר למצוא דרך שיתרמו" , צילום: גדעון מרקוביץ'

לנוכח הידיעה על הוצאת צווים לחרדים ביום ראשון, כלומר היום, הדהדה כותרת "הדרך", ביטאון ש"ס: "בעת הזו אין להיענות לצו גיוס ואין להתייצב בלשכות הגיוס". מהי "העת הזו"? עת מלחמה היא. עשרות אלפי בנינו לוחמים בעזה, אלפים מהם חזרו פצועים בגוף ובנפש, מאות רבות נהרגו בהגנה על המולדת; ובעת הזו, עת מלחמה, החרדים מסרבים אפילו להגיע ללשכת הגיוס.

החרדים סירבו מראש לצווים שיוצאים היום, הסנונית הראשונה שכלל אינה מבשרת את אביב העם. מתי כן יתייצבו בבקו"ם? כאשר יוסדר החוק. כלומר, כאשר מטרת ההתייצבות בבקו"ם תהיה הכרזה על פטור גורף משירות צבאי, שבתמורתו ישובו לקבל הסדר "תורתו אומנותו" - תקציב אישי, תקציב לישיבה והקלות משמעותיות בתשלומי ארנונה, מעונות לילדים, ביטוח לאומי וכו'. התייצבות לצורך השתמטות וקבלת כספים בלבד, לא לצורך שירות צבאי או אזרחי.

מדוע דווקא הביטאון הש"סניקי מיהר לפרסם את האיסור? מכיוון שמבחינתם, מבחן הצווים הוא אחד: האם יישלחו באופן רנדומלי לציבור החרדי לפי צורכי צה"ל, או יישלחו לפי דרישת העסקנים האשכנזים, למשל לחרדים מזרחים בלבד.

אף צו לא יגיע לאף חסיד, מרגיע בבצ'יק את האדמו"רים. סידרנו את זה עם צה"ל.

הרבנים החרדים - האדמו"רים, הליטאים ומועצת ש"ס כולם מיושרים: אף חרדי שרשום כלומד תורה לא יתגייס. הדגש הוא על כל מי שרשום, לא מי שלומד בפועל. כמאמר האדמו"ר מסאטמר: "ביהדות שלנו אין 'מחלקה שנייה'! אין בחור שאפשר לוותר עליו! אדרבה, דווקא על החלשים צריך לשמור. אין מציאות של 'חטיבה חרדית'". כלומר, מבחינת החרדים, הדרישה לחוק גיוס היא דרישה לחוק אי־גיוס, חוק פטור גורף. לא הנושרים ולא העובדים. זה האולטימטום שלהם לראש הממשלה שהבטיח חוק פטור באוגוסט. עבורם, המבחן של הצווים היוצאים היום יהיה שאף חרדי אשכנזי, בפרט חסידי, לא נכלל ברשימות. ודוק - עצם הוצאת הצווים היא קו אדום לאדמו"רים. אבל העסקנים חולקים עליהם, ולמעשה מורים להם להישאר בממשלה. הסיבה: רפיסות הצבא.

הצבא לא באמת ישלח צווים, לא יהיו קריטריונים, לא יהיו סנקציות ולא תהיה אכיפה, הם מבטיחים.

כיצד יחליט צה"ל למי לשלוח צווים? בדיון ברביעי בוועדת החוץ והביטחון הצבא הגיע לא מוכן. בלי קריטריונים ובלי מספרים. ח"כ גדי איזנקוט, רמטכ"ל לשעבר, אמר בדיון שידוע לכל שכדי שיגיעו 3,000 מתחיילים, צריך לשלוח 10,000 צווים. למחרת הצבא כבר פירט: 85% רווקים חרדים, 50% בני 21-18, והקריטריונים? מי שממילא תורתו אינה אומנותו - העובדים, הנוהגים, הסטודנטים ובעלי סמארטפונים. כצפוי, אף חסיד. וכמה אשכנזים? צה"ל ילמד ויתקן שוב באלף הבא.

הוצאת הצווים המיידיים היא צו השעה בעיקר בגלל חיילי צה"ל. מסקר של מכון אגם באוניברסיטה העברית עלה כי 67% מהמילואימניקים סבורים כי מתן פטור לחרדים פוגע במוטיבציה של צעירים לא־חרדים לשרת בצבא.

החרדים סירבו מראש לצווים שיוצאים היום, הסנונית הראשונה שכלל אינה מבשרת את אביב העם. מתי כן יתייצבו בבקו"ם? כאשר יוסדר החוק. כלומר, כאשר מטרת ההתייצבות בבקו"ם תהיה הכרזה על פטור גורף משירות צבאי, שבתמורתו ישובו לקבל הסדר "תורתו אומנותו"

הוצאת צווים מיידיים לחרדים היא צעד חשוב לשיקום המוטיבציה של המשרתים. ההתנגדות של אדלשטיין, יו"ר ועדת החוץ והביטחון, לשליחת הצווים - מקוממת, כמו גם הניסיון של נתניהו לכרוך את ההצבעה יחד: הארכת השירות הסדיר לשלוש שנים יחד עם פטור גורף לחרדים.

בעת הזו ראש הממשלה, שר הביטחון, ראש אכ"א, קואליציה ואופוזיציה, צריכים לחבור יחד: שליחת צווים לגיוס אפקטיבי מיידי, שליחת צו ראשון לכל 13 אלף המלש"בים החרדים לשנה הבאה, וחוק גיוס "טוב" לפי צורכי המדינה ותפיסת צה"ל העתידית, ולא לפי היכולות העכשוויות: חוק גיוס אחד לכולם ומיון לפי צורכי צה"ל עם פטור ללומדי תורה בגובה 20%, כשיעור לומדי התורה מסך הרשומים תחת "תורתו אומנותו", עם סנקציות כמו לכל עריק, מנגנון פיקוח ואכיפה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר