כהנא טעה

מתן כהנא, שקרא להפסיק עם הסרבנות מ"שני הצדדים", הרי יודע שיש רק צד אחד שקרא ופעל לסרבנות והוא נמצא בקפלן ולא בחברון • קריאתו משולה לקריאה ל"שני בני הזוג" שלא לנהוג באלימות כשרק לאישה יש פנס בעין • וזו, רבותיי, אחדות צבועה

השר לשעבר מתן כהנא (ארכיון), צילום: אורן בן חקון

סמואל ג'ונסון כבר אמר שהפטריוטיות היא מפלטו האחרון של הנבל. ג'ונסון אמנם האריך ימים יותר מהממוצע לתקופתו, אך לא מספיק כדי לצפות במתן כהנא מלמד משהו חדש: הפטריוטיות אינה מפלטו האחרון של הנבל, אלא האחת לפני האחרונה. את המקום האחרון מאיישות שתי מילים - ״אחדות צבועה״.

ללעוג למתן כהנא זה קל מדי. הוא הרי בחר במודע באופורטוניזם מוצהר, כשיחד עם נפתלי בנט מכר בלי למצמץ את קולות מצביעיו בתחילה, ונמלט בלי בושה לעבר שריון במפלגת שמאל לאחר שבנט נבעט מכיסאו. כהנא יודע שהוא זוכה ללעג גלוי וסמוי בקרב מצביעי שני המחנות: האחד מהסיבות המובנות שרלוונטיות לכל פוליטיקאי ששיקר למצביעיו, והשני מהסיבה העתיקה שכהנא תמיד יהיה נטע זר, ושבכלל - משבצת הדתי השמאלני עם הקריירה הצבאית כבר אוישה מזמן בידי אלעזר שטרן, שבניגוד לכהנא שמר תמיד על עמוד שדרה אידיאולוגי ומעולם לא החליף צדדים. והעיר הזאת, השמאל, גם ככה מתכווצת מדי יום והיא קטנה מדי לשניים כאלה.

אז מה נשאר לכהנא לעשות? הרי לקרוא ליישב את יו״ש כפי שעשה לפני רגע הוא לא יכול, וכך גם לא לקרוא לרסן את מערכת המשפט, ובעצם כל דבר אידיאולוגי אחר. העובדה שהוא מחליף דעות כמו שקים קרדשיאן מחליפה בני זוג בטח לא תעזור לחלץ אותו מהעובדה שהוא יודע שלועגים לו, ושהלועגים יודעים שהוא יודע שהם לועגים לו. מה שנשאר לעשות זה ללכת על בטוח: לדבר על אחדות ואהבה בצה״ל הגדול והאהוב שלנו.

האם אפשר להצליח לפשל אפילו בזה? ובכן, מובן שלא - אלא אם מדובר באדם הממוצע והפשוט, לא במתן כהנא! אדם שהרזומה היחיד שלו הוא שהצליח להיות גם בסיירת מטכ"ל וגם בטיס, הוא אדם שלא נרתע מאף אתגר. דוגמה לכך ראינו לפני ימים אחדים בנאום קומונריות נרגש שנשא בכנסת, בדיון הוקרה למתנדבים במערכת הביטחון בחזיתות הלחימה: ״כדי שאותו טנקיסט מחברון ואותו טנקיסט קפלניסט יוכלו להמשיך להיות באותו טנק יחד״, הכריז כהנא במבט חמור סבר, ״אנחנו חייבים שהצבא יישאר מעל לכל מחלוקת פוליטית! כולם חייבים להיקרא לדגל, גם אם אנחנו אוהבים את הממשלה הזו וגם אם לא״. הבנתם? די עם הסרבנות "משני הצדדים״.

התוכלו, ילדים, למצוא טנקיסט אחד(!) מחברון (רחוק! קיצוני!) או מהתנחלות אחרת שסירב להיקרא לדגל? זה קיים? כהנא הרי יודע שיש רק צד אחד שקרא ופעל לסרבנות והוא נמצא בקפלן עם אחים לנשק, ולא בחברון. הוא ידע באותו הזמן שכבר הוכח סופית שהם פגעו בכשירות הצבא וחיל האוויר ביום שבו הכי נזקקנו לו. הוא ידע שקריאה ״לשני הצדדים״ שלא לסרב כשרק צד אחד עשה את זה, היא כמו קריאה ל"שני בני הזוג״ שלא לנהוג באלימות כשכולם רואים שרק לאישה יש פנס בעין. וזו, רבותיי, אחדות צבועה.

ללעוג למתן כהנא זה קל מדי. הוא הרי בחר במודע באופורטוניזם מוצהר, כשיחד עם נפתלי בנט מכר בלי למצמץ את קולות מצביעיו בתחילה, ונמלט בלי בושה לעבר שריון במפלגת שמאל לאחר שבנט נבעט מכיסאו

כהנא ידע, אבל הוא בחר במודע לנסות ללכת עם ולהרגיש בלי, מתוך מחשבה יהירה שאף אחד לא ישים לב.

ג'ונסון עצמו, אגב, אדם שלא נהג לדפוק חשבון לאיש, סביר שהיה טוען שגם זה סוג של פטריוטיות. אחרי הכל, הוא זה שגם אמר כי "כדי שכל בני האדם ילמדו לומר את האמת, יש צורך שכולם ילמדו לשומעה".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר