סמוטריץ' בישיבת הסיעה | צילום: אורן בן חקון

סמוטריץ', קבל אחריות

מדוע הממשלה לא מונעת זליגת נשק לא חוקי מצה"ל לארגוני פשיעה ומספקת את התקציבים לאזרחים הערבים? בינתיים הנשק פוגע רק בציבורים מסוימים

שר האוצר שוב הוכיח השבוע את הנטייה שלו לעסקנות פוליטית ולפופוליזם. זאת, לצד היותו מנותק מהמציאות, ואפילו מן הממשלה שבה הוא חבר.

במהלך נאומו בוועידת "מקור ראשון" הוא תקף את אזרחי ישראל הערבים, או ליתר דיוק - בחר "להזהיר" את אזרחי ישראל היהודים מפני אזרחי ישראל הערבים, שמיותר לציין שמעורבותם בפעילות נגד המדינה שואפת לאפס, לפי נתוני המשטרה ושב"כ.

אמנם עם חלק מדבריו אני מסכים, במיוחד עם קביעתו ש"המשטרה ומי שאמון עליה נכשלו טוטאלית", אך לצערי הוא אמר זאת כדי לנגח את שותפו איתמר בן גביר, השר לביטחון לאומי, שלפי הסקרים תופס תאוצה, בעוד הוא עצמו נותר מאחור ומגרד את אחוז החסימה, לפי כל הסקרים.

על שר האוצר להתנצל בפני הציבור הערבי על הטיפול הלקוי ועל האפליה הממסדית שהמדינה הנהיגה נגדם במשך עשרות שנים. בהתנהלותה זו תרמה המדינה למצב שאליו הגיעו האזרחים הערבים. טרם בחר להסית נגד ציבור שלם, היה על שר האוצר לחזור בו מהתעקשותו לפני שנה למנוע העברת תקציבים חיוניים לרשויות המקומיות הערביות.

דבריו המקוממים של סמוטריץ', שלפיהם "עוד חזית שאסור להתעלם ממנה היא חזית הפנים של ערביי ישראל". האיראנים בונים על ההצטרפות שלהם, ואנחנו רחוקים מלעשות מה שצריך כדי לנטרל את הסיכון הזה מראש", וכן "יש מאות אלפי כלי נשק ואמל"ח בלתי חוקיים שלפי השאיפה האיראנית אמורים להשתלב בתוכנית הכיבוש ברגע האמת" - מעלים תהיות.

אני תוהה: אם הוא, כחבר ממשלה, יודע זאת ולא עושה דבר - הרי הדבר חמור. ואם הדברים לא בדיוק נכונים - הדבר חמור כפליים, שכן הוא מטעה את הציבור ומוציא דיבתו של ציבור אחר רעה.

כתבתי ועוד אכתוב כי המדינה לא תפעל למיגור הפשיעה בחברה הערבית, ולא תאסוף את אמצעי הלחימה הבלתי חוקיים, כל עוד היא לא תפנים שהבעיה אינה פנים־ערבית וכל עוד יהודים לא ייפגעו מאותו הנשק. עד כה הפשיעה לא פוגעת באזרחים סוג א', אלא באזרחים שחיים בשוליים החברתיים והגיאו־פוליטיים.

לסמוטריץ' אין מצביעים ערבים, והוא יכול לדבר נגדם כי אין מי שייעניש אותו על כך. בתקופת מלחמה קל יותר לעשות את החיבור בין אזרחי המדינה הערבים לבין איראן, שנואת נפשם של אזרחי המדינה היהודים. כך יאמינו וישכנעו שהאזרחים הערבים מתכננים פגיעה במדינה.

אני תוהה: אם הוא, כחבר ממשלה, יודע זאת ולא עושה דבר - הרי הדבר חמור. ואם הדברים לא בדיוק נכונים - הדבר חמור כפליים, שכן הוא מטעה את הציבור ומוציא דיבתו של ציבור אחר רעה.

מי שרוצה שהערבים לא יצטרפו למאבק נגד המדינה צריך לראות בהם אזרחים שווים - גם תקציבית, למשל. ומי שרוצה שהמדינה תאסוף את הנשק - שימנע הברחות נשק מצה"ל לארגוני פשיעה.

אדוני השר, לו היית ריאלי, היית בודק מדוע הממשלה לא מונעת זליגת נשק לא חוקי לארגוני פשיעה, מספק את התקציבים הנדרשים ואף מגדיל את תקציבי המלחמה בפשיעה. בינתיים הנשק פוגע רק באזרחים הערבים. שנת 2008 התסיימה עם 27 נרצחים, השנה שעברה הסתיימה עם כ־250. השנה הנוכחית עשויה להגיע ל־300, אלא אם איראן תפתח חזית נגד ישראל ותיתן לציבור הערבי הוראה להצטרף וליטול חלק ב"כיבוש", כפי שאתה טוען.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו