בית חולים הוקם כדי להציל חיים - מנהל שיפא עשה בדיוק ההפך

אולי מוחמד אבו סלמיה ששוחרר אמש מהכלא לא עסק ברפואה ממש, אך יש לראות אותו ואת המוסד שבניהולו כמחויבים לשבועת הרופא • מערכת המנהרות בשיפא שימשה מפקדה של חמאס ואף כזירה בה נרצחה רב"ט נועה מרציאנו הי"ד • יש כאלה שבחרו לקחת את מקצוע הרפואה הנשגב לסובב את הידע שלהם כנגד האנושות

מנהל שיפא, ד"ר מוחמד אבו סלמיה. צילום: רשתות ערביות

אנשי רפואה מוצאים את עצמם לעיתים בדילמות מוסריות, כאשר שבועת הרופא סותרת את האידיאולוגיה שלהם. למה הכוונה? נניח אתם רופאים ומגיע אליכם מחבל מורשע, רוצח ממש. ברור  שמדובר בחלאה. עוד ברור שהמעשים שלו נועדו לרצוח יהודים באשר הם, ואתם בכללם, והאידיאולוגיה שמאחורי מעשיו מבקשת לגרש או לרצוח את כל היהודים במרחב. יש להניח שאתם מתנגדים בכל לבבכם למניעים הללו, ולא זאת גם זאת, אתם נלחמים נגדם. רק מה, עכשיו מגיע אליכם המחבל וזקוק לעזרתכם כרופאים. מה תעשו - תטפלו בו? תצילו אותו? 

אם אתם רופאים אמיתיים, אתם מחויבים לטפל בו כמיטב יכולתכם, על פי האתיקה של המקצוע שלכם, ועל פי השבועה שנשבעתם כשהוסמכתם לטפל. השבועה הזאת, הידועה כ"שבועת היפוקרטס", אחרי שעברה אדפטציה לעולם המודרני, אומרת בין השאר כך: אשמור על החולים מאי־צדק ולעולם לא אזיק להם... לא ארשה ששיקולים של דת, לאומיות, גזע, מדיניות מפלגתית או מעמד חברתי יעמדו בין חובותיי והחולה שלי".

אתמול שוחרר מכלא נפחא מנהל בית החולים שיפא, מוחמד אבו סלמיה. גם אם לא עסק ברפואה ממש, יש לראות אותו ואת המוסד שבניהולו כמחויבים לשבועת הרופא. בית חולים, כל בית חולים, הוקם כדי להציל חיים, לא לייצר מוות.

ארונה של רב"ט נועה מרציאנו ז"ל מוביא לבית העלמין הצבאי במודיעין, צילום: GettyImages

אבל בית החולים שיפא היה תמונת הנגטיב של ערכים נשגבים אלה. מתחת לבית החולים הזה נבנתה מערכת מנהרות מסועפת של חמאס, שקיבלה חשמל מבית החולים. מערכת המנהרות שימשה מפקדה של ארגון הטרור, שאחסן נשק רב בבית החולים ובסביבתו. ב־7 באוקטובר הגיעו אליו מחבלי הנוחבה כי ראו בו מקלט והביאו אליו חטופים. למשל, את רב"ט נועה מרציאנו הי"ד, שאף נרצחה בשטח המוסד הרפואי שאותו ניהל אבו סלמיה. 

רופאים נאצים שבחסות התואר ביצעו זוועות ביהודים הועמדו לדין במשפטי נירנברג. אבו סלמיה השתמש בתואר ובשיפא כדי לתת לנאצים של ימינו מרחב לזוועות חדשות

ייתכן שאבו סלמיה לא מסוכן במובן זה שהוא לא הולך לפקד על חוליית מחבלים. אבל מה בדבר הצדק?! מי שמספק מקלט לרוצחים, לאנסים ולארכי־טרוריסטים לא ייענש? ילך הביתה וימשיך את חייו כאילו כלום? אין לו אחריות? מלבד היריקה בפניהן של משפחות החטופים, איזה מסר זה משדר לאויבים שלנו, איזה מסר זה משדר לחיילים שלנו, איזה מסר זה משדר לנו? זהו צעד בלתי נתפס.

רפואה היא אחד מהמקצועות הנשגבים ביותר בעולם. היא מתמקדת בעשיית טוב, בהצלת חיים, בעזרה לזולת באשר הוא. היא אחד מהעיסוקים הכי מוסריים שניתן לדמיין. ועדיין, יש כאלה שבחרו לקחת את כל הידע שלהם, כל הכוונות הטובות שהוטמעו בו לאורך ההיסטוריה, ולסובב אותם כנגד האנושות. העיוות הזה הוא בלתי נסלח.

אחד ממשפטי נירנברג היה "משפט הרופאים". נשפטו בו רופאים נאצים שבחסות התואר שלהם עשו מעשי זוועות, ניסויים בבני אדם, רצח, אלימות, התאכזרות, רצח שבויי מלחמה, ועוד. הכנפיים הרחבות שפרס אבו סלמיה תחתן הסתירו את הנאצים של ימינו, שם אגרו נשק ומשם ירו עלינו, ירו על מנת להרוג, שם יכלו להסתתר הגרועים שבמחבלים בלי חשש. הכנפיים האלו היו צריכות להיגדע, לא להמריא אל החופש.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר