כאוס מאיים על אמריקה

מעוזי חופש ושוויון פוליטיים, ועימם משטרים דמוקרטיים חשובים אחרים, מאבדים בהדרגה את כוחות המרכז הממתנים • המשבר מכרסם ביסודות עד כדי סכנת אנרכיה והשתלטות גורמים רודניים תחת דגל השמאל ה"פרוגרסיבי"

עימות טראמפ ביידן, אמש. צילום: רויטרס

הדמוקרטיוֹת בעולם משוסעות באופן המאיים על יציבותן ועל הישרדותן. הדוגמאות הבולטות הן ישראל ושלוש ארצות המולדת של הדמוקרטיה המודרנית: צרפת, בריטניה וארה"ב.

המשבר המשטרי בישראל, לרבות "שחרור" הצבא וזרועות הביטחון משליטת הדרג הנבחר, עלול להנחיל לישראל תבוסה אסטרטגית מסוכנת במלחמה עם איראן ושלוחיה. צרפת, בריטניה וארה"ב עומדות בפני בחירות גורליות ומערערות. הן נקרעות, כמונו, בין כוחות אליטיסטיים לכוחות עממיים.

ב־1968 היתה לדמוקרטים ועידה שהידרדרה למהומות רחוב ולתבוסה בבחירות. באווירת השיסוע הפוליטי והחברתי־כלכלי החריף יותר זה עלול לקרות שוב

מעוזי חופש ושוויון פוליטיים אלו, ועימם משטרים דמוקרטיים חשובים אחרים, מאבדים בהדרגה את כוחות המרכז הממתנים, שהיו דומיננטיים במדינות הרווחה הדמוקרטיות ממוצאי מלחמת העולם השנייה. נסיגת כוחות אלו בעשורים האחרונים, עקב הפרטת הכלכלה, שיסוע חברתי, הגירה המונית וגלובליזציה של הכלכלה והפוליטיקה, ערערה משטרים דמוקרטיים רבים.

המשבר מכרסם ביסודותיהם עד כדי סכנת אנרכיה ופתיחת השער להשתלטות גורמים רודניים תחת דגל השמאל ה"פרוגרסיבי" או ה"קוסמופוליטי", ולחלופין - הימין ה"פשיסטי". על רקע זה מתגברת הדאגה ליציבות המשטר הדמוקרטי האמריקני, לנוכח המופע מעורר הרחמים של הנשיא ביידן בעימות הטלוויזיוני עם טראמפ והפאניקה שאחזה במפלגה הדמוקרטית.

בתחילת 2021 ארה"ב נחלצה בקושי מהמשבר סביב החלפת השלטון.

כעת הדמוקרטיה האמריקנית עומדת בפני איום רב־צדדי וחמור יותר. מועמד הרפובליקנים, הנשיא לשעבר טראמפ, עלול להיאסר עקב החלטות שנויות במחלוקת בביהמ"ש בניו יורק. מאסרו עלול להידרדר למהומות חמורות מאלו שכמעט שיבשו את העברת השלטון ב־2021. המוני תומכיו יהיו משוכנעים שהממסד האמריקני שולל מהם ייצוג פוליטי ומשליט עליהם רודנות, הפעם באמצעות הפיכת התביעה ובית המשפט למכשירים פוליטיים.מצד אחר, טראמפ נחשב לא לגיטימי בעיני ציבור רחב בארה"ב, וקרוב לוודאי שמתנגדיו לא ישלימו עם בחירתו האפשרית.

יש מקום לחשש שהפעם לא יסתפקו בהפעלת ה־FBI נגדו, ושנהיה צפויים למהומות פוליטיות אלימות ברחובות נוסח מהומות ה־BLM בשלהי שלטונו ומהומות השמאל עכשיו בצרפת, ערב בחירות שיכולות להסתיים בניצחון הימין הלאומני שם. במפלגה הדמוקרטית בארה"ב נשמעים עכשיו, חודשים ספורים לפני הבחירות, קולות רמים בעד החלפתו של מועמדה לנשיאות, הנשיא המכהן ביידן, לנוכח הופעתו בעימות האחרון עם טראמפ. כפיית פרישה על ביידן תגרור זעזועים חריפים ועימותים בין האגפים השונים במפלגה הדמוקרטית.

שתי המפלגות האמריקניות הגדולות, שהן עמודי תיכון של המשטר הדמוקרטי שם, הן למעשה קואליציות רחבות ומגוונות בין קבוצות של אינטרסים, אידיאולוגיה, אזורים גיאוגרפיים ועוד. פריימריז הם דרך ההכרעה הלגיטימית בין האגפים במפלגות. בעקבות היעדר הכרעה הוגנת לגבי המועמד הדמוקרטי לנשיאות והעברת הסוגיה אל ועידת המפלגה, עשוי להתפתח שם עימות שיפגע בסיכויי המפלגה יותר מהמופע של ביידן.

יתרה מזאת, כבר היתה לדמוקרטים ועידה שהידרדרה למהומות רחוב ב־1968 על רקע מלחמת וייטנאם, ובעקבותיה הם הובסו בבחירות. באווירה הנוכחית של שיסוע פוליטי וחברתי־כלכלי חריף הרבה יותר בארה"ב, לא מן הנמנע שהדבר יקרה שוב.

לכן, המפלגה הדמוקרטית תשרת טוב יותר את האינטרס של עצמה אם תדבק בביידן לקראת הבחירות, בתקווה שהוא יחוש טוב יותר ושתפקודו ישתפר בעימות הבא. דורשי טובתה של הדמוקרטיה האמריקנית צריכים גם לקוות שהמועמד נגדו, טראמפ, לא ייאסר ושתהליך הבחירות ישמור על מידה סבירה של "משחק הוגן" שתמנע ערעור נוסף של יציבות המשטר. כך או כך, האפשרות של בחירות אלימות ורעילות והיחלשות דרמטית של הדמוקרטיה האמריקנית נראית סבירה ביותר.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר