בין שני קצוות: אתוס השירות הצבאי

בקוטב החרדי לא רק שאין אתוס שירות, אלא שהאתוס שלילי • אין תפילות המוניות לשלום החיילים, ואפילו הכרת הטוב על בניית עולם התורה החרדי אין שם

טקס השבעת טירונים בירושלים , צילום: נעם רבקין פנטון

שירות צבאי משמעותי לא היה ולא יהיה עניין של חוק, אכיפה או פסיקת בג"ץ, אלא של השקפת עולם, מחויבות ערכית והזדהות עמוקה.

אתוס שירות נבנה מלידה. מאבא שנעלם מהבית עם מדים וחזר לחופשות, מהסיפורים שלו על השטח. הוא נבנה בילדות, משיחות של המבוגרים על שירות כחובה לאומית, כזכות וכמצווה דתית. האתוס נבנה מפינת ההנצחה, וכשפינה לא מספיקה - מחדר הנצחה בתנועת הנוער. הוא מעוצב בטקסי יום הזיכרון לחללי צה"ל בבתי הספר. אין ולא יהיה אתוס שירות ללא סביבה שבונה ומתחזקת אותו לאורך זמן ברציפות ובהתמדה.

דתיים־לאומיים וחרדים משקפים שני קצוות מנוגדים בתחום. החברה הדתית־לאומית בולטת בשירות משמעותי ובמיצוי של לחימה וקצונה, מה שניכר בהרכב של חללי המלחמה הי"ד - יותר מפי שלושה מחלקם היחסי באוכלוסייה. 15% מהחללים הם גם ממחוז יו"ש, המהווה רק 6% מהאוכלוסייה היהודית בישראל.

בקוטב הנגדי, החרדי, לא רק שאין אתוס שירות - אלא שהאתוס שלילי. בעבר החרדים הצהירו כלפי חוץ שרק לומדי התורה ישוחררו, והאחרים יתגייסו כביכול. במלחמה הנוכחית, כמה ממנהיגי החרדים הבהירו שגם למי שלא לומדים תורה אסור להתגייס. זו חברה שבה הילדים שומעים על "גזירת הגיוס" ועל "שמד". "כיצד זה ייתכן", תהה ד"ר חיים זיכרמן, "שמשמחת תורה ועד לחג מתן תורה, לא התקיימה עצרת תפילה מרכזית שתוציא את בני הישיבות לרחובה של עיר, לקרוע שערי שמיים?". אפילו הכרת הטוב על בניית עולם התורה החרדי אין שם.

הבדלים באתוס השירות ניכרים גם בקבוצות חילוניות מובהקות, הדומות זו לזו בהגדרתן העצמית כחילוניות ובנטיותיהן הפוליטיות לשמאל. בבחירות 2022, ארבע מפלגות האופוזיציה משמאל ניצחו את ארבע מפלגות הקואליציה בתל אביב - 64% לשמאל לעומת 27% לקואליציה. במועצה אזורית יואב, שבה נמצאים קיבוצים כמו בית גוברין, בית ניר, גת וגלאון, מפלגות השמאל זכו ב־90% מהקולות.

אך בתחום השירות הצבאי, תל אביב משתרכת הרחק מאוד מאחור. במועצה אזורית יואב שיעורי הגיוס גבוהים מאוד, והמיצוי ללחימה הוא כ־65% מבין המתגייסים. תל אביב משתרכת מאחור גם בהשוואה למודיעין, עיר שדומה לה בדפוסי ההצבעה ובאוכלוסייה, אך מודיעין מובילה בקביעות את רשימת הערים המובילות בגיוס ובמיצוי ללחימה.

בעבר החרדים הצהירו כלפי חוץ שרק לומדי התורה ישוחררו, והאחרים יתגייסו כביכול. במלחמה הנוכחית, כמה ממנהיגי החרדים הבהירו שגם למי שלא לומדים תורה אסור להתגייס. זו חברה שבה הילדים שומעים על "גזירת הגיוס" ועל "שמד"

אתוס השירות תלוי בחינוך, בכל שלבי החיים. במקום שבו הסביבה מתמקדת בחינוך להישגים אישיים ופרטיים ממוקדי תעסוקה, מגורים וכלכלה, קשה לפתח אתוס שירות צבאי, אלא אם הוא תועלתני לאזרחות. במקום קהילתי יותר, סולידרי יותר, שמחנך בעקביות לתרומה לקהילה, לעם ולמדינה, גם יתפתח באופן טבעי אתוס שירות צבאי. מכאן מובן מדוע גם ביישובים חילוניים קטנים, ולא רק דתיים, שיעור החללים במלחמה גבוה בהרבה משיעורם היחסי באוכלוסייה.

בתנאים של איום קיומי, החברה מחויבת לבנות מערך תגמולים שקושר בין הערכה ציבורית, יוקרה, העדפות והטבות לבין המשרתים בכלל, והמשרתים שירות וקרבי במיוחד.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר