שיחתכם חשובה לי

אין דרך קלה ופשוטה יותר להרשים תושבים מאשר גינה חדשה ותמונה יפה של ראש/ראשת עיר גוזרים סרט, במבט שהתמסרות טוטאלית וחזון משמשים בו בערבוביה

רון חולדאי במטה הבחירות לאחר עוד ניצחון (ארכיון), צילום: יוסי זליגר

בשעה שדברים אלה מתפרסמים, אתם הולכים או מתקינים עצמכם ללכת ולממש את זכותכם הדמוקרטית בבחירות לרשויות המקומיות.

בהצלחה שיהיה.

למה אתם מצפים מראש רשות מקומית, ועוד יותר מכך - מהרשימות המרכיבות את הנהלת הרשות? זו שאלה שהתשובה עליה מורכבת.

היום ב-11:00 נשדר באתר ובעמוד הפייסבוק של ישראל היום את "העיר שלי", הפודקאסט המוניציפאלי של "ישראל היום", בשידור חי. אתם מוזמנים לשאול שאלות בפייסבוק בזמן אמת ונשתדל לענות עליהן. האזנה נעימה!

אף שבמבט ראשון נראה שהשפעת הרשות על חיי האזרח משמעותית, למעשה נקודות הממשק של האזרח עם הרשות המקומית מעטות, ולא כולן מדידות וכמיתות. מדובר, בגדול, על ארנונה, חניה (רלוונטי לבעלי רכב), שיפור פני העיר וניקיון, חינוך (רלוונטי לשכבות גיל מסוימות) ותרבות.

על חלק גדול מהן אין לרשות ולראשה שליטה מוחלטת. גם אם כן, לא תמיד יודע האזרח מה נעשה ואיך נעשה.

נקל, כמובן, להבחין בגינה ציבורית שהוקמה ובשביל אופניים שנסלל. העניין הוא שאין דרך קלה ופשוטה יותר להרשים תושבים מאשר גינה חדשה (שחלקה מבוסס על תרומות) ותמונה יפה של ראש/ראשת העיר גוזרים סרט, במבט שהתמסרות טוטאלית וחזון משמשים בו בערבוביה. קל עוד יותר לגלות ערימות זבל שנערמות למרגלות הפחים ולהבין שמשהו לא עובד, ואפילו זה לא תמיד מוחלט. לפעמים, ובמיוחד בערים גדולות, יש הבדלים בתחומים אלה בין חלקים שונים בעיר, ובעיקר: כמעט לעולם לא יידע האזרח לבחון את השאלה העקרונית בדבר מיצוי הפוטנציאל של העירייה בשירות תושביה. האם היא עושה די או רק מתעצלת ושורדת? האם היא חרוצה או נרפית?

אז הנה, טיפ אחד ממני, אחד שמבין, לבוקר דמוקרטי זה: יש תחום אחד שבו אנחנו יכולים לבחון אותם לאורך ורוחב כל הקו: השירות.

הנה דבר שבו אי אפשר כמעט לזייף, ומה שיותר עקרוני הוא - שגם אם מזייפים בו זה בסדר גמור.

כמו שנאמר: פחות חשוב לי שאסתר מהארנונה תאהב אותי באמת, יותר חשוב לי שהיא תהיה זמינה לי בטלפון.

פעם, לפני הרבה שנים, ביקרתי לתדרוך בלשכתו של ראש עיריית תל אביב רון חולדאי, שממש בעוד כמה שעות נדע אם הוא נכנס לשנתו ה־26 כראש עיר. על הקיר לצידו היה תלוי מסך ענק ועליו גרפים שונים ומשונים בצבעים. הוא הסביר לי בגאווה שזוהי טבלה, המראה לו בזמן אמת את מצב הממתינים על הקו במוקדי העירייה השונים.

ממספר מסוים של ממתינים - העמודה הופכת אדומה, וכמוה גם פרצופו של ראש העיר. זה היה אמנם סיבוב דאווין שקוף אבל אהבתי אותו מאוד, ולו בגלל בחירתו של חולדאי דווקא בדאווין הזה.

תודעת שירות היא עניין רוחבי, שמבוסס על תפיסה עקרונית של תפקיד משרתי הציבור. כשהשירות בסדר - הכל בסדר. וגם אם לא - זה ממש בסדר, כאמור. אם הדגש מושם על ניסיון להרשים את הציבור בתחום השירות, זה חייב לחלחל איכשהו ולהטמיע בקרב המנגנון את התפיסה שאנחנו כאן כדי לשרת את הציבור

תודעת שירות היא עניין רוחבי, שמבוסס על תפיסה עקרונית של תפקיד משרתי הציבור. כשהשירות בסדר - הכל בסדר. וגם אם לא - זה ממש בסדר, כאמור. אם הדגש מושם על ניסיון להרשים את הציבור בתחום השירות, זה חייב לחלחל איכשהו ולהטמיע בקרב המנגנון את התפיסה שאנחנו כאן כדי לשרת את הציבור.

אז בואו נבחן אותם בזה. במהירות התגובה. בזמינות ובידידותיות השירותים הדיגיטליים. בזמינות המענה האנושי. בתקשורת המוסד עם התושב. עד כאן. יש משהו נוסף שאוכל לעזור בו?

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר