מבצע אירוויזיון: 3 דקות של הסברה

הגיל הממוצע של קהל שוחרי האירוויזיון הוא 16-34 • כדי לנצל את הזירה האירופית להשפעה, צריך ללמוד את תפיסות העולם ואת מאפייני הקהל ולהתאים את המסר

עדן גולן, צילום: קוקו

ברכות לעדן גולן על הזכות לייצג את ישראל באירוויזיון הכי מאתגר שהיה לישראל מאז החלה לשלוח נציגות.

מבחינה מוזיקלית, אין ספק שעדן תעמוד במשימה, אך השנה מדובר בהרבה יותר מתחרות מוזיקה - זה אירוע הסברה מהמעלה הראשונה, עם 160 מיליון צופים ברחבי העולם. יש להתייחס לאירוויזיון כמו למבצע (צבאי) ולהגדיר מראש מטרה, קהל יעד ומסר שכולם יתכנסו סביבו.

בשנים עברו המטרה היתה ברורה - לנצח בתחרות, אך בעיצומה של מלחמה קשה וארוכה, האירוויזיון הוא הזדמנות נדירה לישראל לשלוט בסדר היום התודעתי. המטרה, אם כך, היא לספר את הסיפור שלנו, להראות מי אנחנו באמת ולעורר אמפתיה כלפינו.

הגיל הממוצע של קהל שוחרי האירוויזיון נע בין 16 ל־34. סקרי דעת קהל מאז 7 באוקטובר חושפים כי דווקא הצעירים בעולם רואים אותנו בעין מאוד ביקורתית, ולכן סביר להניח שהעמדות הפוליטיות שלהם ישפיעו על נכונותם לפרגן לשיר הישראלי.

כדי להתמודד עם מציאות זו, בבואם לזקק מסר־על, על מארגני המשלחת הישראלית ללמוד מהם הערכים הבסיסיים, תפיסות העולם וההשפעות העיקריות על טווח גילים זה, עם המאפיינים הספציפיים של אוהדי אירוויזיון, ומהן העמדות שלהם כיום כלפי ישראל.

ומה המרכיב העיקרי של הסיפור הישראלי שנרצה להדגיש? בדרך כלל מדובר בערך אוניברסלי שקל להתחבר אליו ושמותאם להשגת המטרה. חשוב שהמסר יהיה קצר, קולע ואוניברסלי, לדוגמה #WeWillDanceAgain (מסר של תקומה) וחיבור רגיש לקורבנות הסופר־נובה הוא כיוון מתבקש.

מסר העל שייבחר ינחה את בחירת מילות השיר והשם שייבחר, הבגדים שיילבשו, עיצוב הקליפ הנלווה והווידאו־ארט על הבמה, המסרים שחברי המשלחת יעבירו בראיונות ועל הבמה, והסצנות שיצולמו בישראל ושייכללו ב״גלויה״ המפורסמת רגע לפני שעדן תעלה לבמה.

כבכל שנה, על המשלחת, ועדן בראשה, לעבור הכשרת מדיה והתמודדות עם התנגדויות של צעירים אירופאים. נוסף על כך, יש לקיים דיון על ״מקרים ותגובות״ ולהיות מוכנים, עד כמה שניתן, לאירועים בלתי צפויים.

מסר העל שייבחר ינחה את בחירת מילות השיר והשם שייבחר, הבגדים שיילבשו, עיצוב הקליפ הנלווה והווידאו־ארט על הבמה, המסרים שחברי המשלחת יעבירו בראיונות ועל הבמה, והסצנות שיצולמו בישראל ושייכללו ב״גלויה״ המפורסמת רגע לפני שעדן תעלה לבמה

יש לחשוב כיצד למנף את המעטפת הדיגיטלית של הפעילות למשימה הלאומית בעת מלחמה: כיצד הקמפיין הדיגיטלי שילווה את האירוע ישרת את צורכי ההסברה? אילו משפיענים ניתן לרתום? כיצד מפעילים את קהילת ההסברה האזרחית הישראלית ואת יהדות התפוצות באירופה ובאוסטרליה להרחיב את האימפקט של המסרים? ואפילו, האם אפשר להשפיע באמצעים טכנולוגיים על הניקוד של הקהל? הרי ברור שזה מה שמבקשי רעתנו יעשו, אז בואו נפשיל שרוולים ונתקוף בכל האמצעים העומדים לרשותנו.

מדינת ישראל במלחמה, וגם בזירה התרבותית יש להיערך בהתאם. המלחמה על דעת הקהל משתוללת, אם נעשה את זה נכון - נוכל לנצח!

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר