מכשירי הסמארטפון על יצרניה השונים זוכים לעדנה רבה בכל העולם. ישראל אינה יוצאת דופן בעניין הזה ורובנו כאמור צרכני סמארטפונים מושבעים. אין נתונים מדויקים באשר לכמות המכשירים שמחזיקים הישראלים, אבל לבטח מדובר בכמות העולה על כל דמיון.
יחד עם זאת, על אף הפופולאריות של המכשירים הניידים, נדמה כי העדפותיהם של הישראלים בכל הקשור לרכישות אונליין נעשות ממכשירים נייחים, מחשבים אישיים לדוגמא.
ההבדלים ביניהם ידועים לכל, וקצרה היריעה מלפרט. אבל הימים האחרונים רק חידדו את העובדה שהישראלי הממוצע בסופו של יום ממשיך להעדיף לבצע פעולות רבות דרך אמצעים שאינם ניידים.
סיכום אירועי הקניות הפופולאריים "בלאק פריידי" ו"סייבר מנדיי" מראים שהיקף הרכישות המקוונות של הישראלים מוערך השנה במעל ל-11 מיליון שקלים – עלייה של 18% בהשוואה לשנה שעברה. מגמת הגידול צפויה להימשך גם ב-2017. על פי הערכות של מומחים, הישראלים יקנו בהיקף של כ-13.5 מיליארד שקלים.
אז למה רוב האנשים עדיין מעדיפים לקנות מהמחשב האישי?
באופן מפתיע, רוב הקניות אונליין היום נעשות דרך מכשירים נייחים, וזאת עובדה מוגמרת. מנתוני הרכישה של "זיפי", בחודשים האחרונים ניתן לראות כי בוצעו כ-100 אלף עסקאות, מתוכם כ-70 אלף ממחשבים ניידים ונייחים. היתר ממכשירי טלפון נייד או טאבלט. הסיבות האפשריות לכך רבות ומגוונות, ונדמה כי ליצרניות הסמארטפונים ייקח עוד הרבה זמן להביא למצב בו הצרכן יעבור בצורה טוטאלית לביצוע פעולות הקנייה אונליין. שכן בסופו של דבר מדובר בעניין של נוחות.
הוויזואליה של הטקסט
בכל הקשור לרכישות אונליין, ההעדפה של מכשירים נייחים מתאפשרת בשל העובדה שהכיתוב בהם ברור וקריא יותר. כידוע, לכל מוצר יש תיאור. מכיוון שהמסכים של הסמארטפונים והטאבלטים לא גדולים במיוחד (גם לא של הפאבלטים), הצרכנים נאלצים לגלול יחסית מספר רב של פעמים עד לעיקר, מה שיוצר סרבול רב לזכירת המידע על המוצר. לעומת זאת, במחשב האישי הכתב גדול יחסית, ניתן לראות מידע רב יותר במקום אחד וכך להפחית את הסיכון לפספס את ה"אותיות הקטנות".
הקהל המפוספס
אחת האוכלוסיות המרכזיות בכל הקשור לרכישה אונליין הם בני ה-40 פלוס. דווקא אצלם, הסמארטפונים אינם מרכז החיים כמו לבני ה-20 לדוגמא. החלוקה אצל בני הארבעים ברורה מאוד: משימות מסוימות הם עושים בסמארטפון ומשימות אחרות במחשבים ניידים. הסמארטפונים נועדו אצלם בעיקר לחיזוק הקשרים החברתיים והמשפחתיים, והמחשב נייח לעבודה יותר מרוכזת וברירת המחדל לרכישה אונליין. שכן, דווקא שם ההחלטה לרכישה נעשית בצורה שקולה יותר.
מידע זמין והשוואה
באופן טבעי, תחום הרכישות מאופיין בלא מעט השוואות מחירים. כשצרכן רוצה לרכוש מוצר מסוים, הדבר הראשון שהוא יעשה הוא להשוות בין אתרים שונים ומגוונים ברשת. המחשבים הנייחים מאפשרים לעשות זאת בצורה קלה הרבה יותר. מהצד השני, לחברות קל יותר להנגיש מוצרים "דומים" או "מוצרים עשויים לעניין אותך" בפלטפורמות בעלי מסכים גדולים.
ברמה הצרכנית, אין ספק כי הרבה יותר קל להקליד פרטי משלוח בעמוד ביצוע הזמנה במקלדת ולא בסמארטפון. על פי נתונים שונים, אחוזי נטישה של העמוד גדלים ככל שגודל המכשיר קטן.
הכול עניין של ניווט
אתרי המכירות מאופיינים במידע רב ואינספור רובריקות המחולקות לקטגוריות. על כן, הניווט במסכים הגדולים קל הרבה יותר. ויש לעניין צד נוסף - כמות "לחיצות בטעות" במחשב נייד או נייח זניחה יחסית לכמות טעויות שנגרמות על ידי לחיצה לא נכונה במסך סמארטפון.
הכותב הוא שותף ומייסד Zipy
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו