מהפכה של צריכה | ישראל היום

מהפכה של צריכה

בתחילת החודש נחגג ברשת "יום הרווקים הסיני", היום שבו אתר המכירות הסיני המוביל, עליבאבא, פתח 24 שעות של מכירה. בתוך דקה ועשרים שניות מהפתיחה נמכרו סחורות במיליארד דולר, ובתוך 24 שעות נוספות שבר האתר שיא מכירות של 31 מיליארד דולר. היום מציינים בעולם את "יום שישי השחור" - התשובה האמריקנית לקידום המכירות הזה, וזה לא רע כמו שזה נשמע לנו בעברית. בשפה חשבונאית הצבע השחור מתקשר לרווחים, בניגוד לאדום - שבו מסמנים ערכים שליליים. באותו יום שישי, האחרון בחודש נובמבר, יעלו אינספור מבצעים באתרים השונים, ומיליוני קונים חדשים יצטרפו למעגל הלקוחות ברשת, המתרחב בעולם בקצב מסחרר. בארה"ב כל אזרח רואה את המהפכה, לא רק על צגי המכשירים אלא בקניונים וברחובות הערים. 

ישראל ידועה בעולם כמובילה באימוץ טכנולוגיות. גם בכל הקשור במסחר ברשת אנחנו בהחלט משתלבים יפה, אבל עדיין לא בטופ בהשוואה למדינות באירופה ולארה"ב. השבוע הישראלים עטו בעיקר על מוצרים זולים במחירים של 5-2 דולרים. המקצוענים הסינים למדו את השוק שלנו ולכן הם יודעים להציע מוצרים ב־74.99 דולר - ברף המותר לייבא לארץ בפטור ממע"מ. הם הבינו שבמקרים רבים אין צורך לתת הנחה גדולה יותר מדולר או שניים, כי את ההנחה האמיתית אנחנו מקבלים משלטונות המע"מ. זו כמובן חלק מחוכמת המכירות.

 

מי פנוי להתקין ארון?

אבל מכירות אי אפשר ללמד את האמריקנים שהמציאו את השיטה. אמזון, שהחלה את דרכה כמתמחה בספרים, היא מכונה משומנת שכבשה 49.1 אחוזים משוק המכירות הכללי ברשת בארה"ב, שהם חמישה אחוזים מסך המכירות הקמעונאיות שם. לא בכדי הנתון שלפיו כעשרה אחוזים מכלל המכירות הקמעונאיות בארה"ב מתבצעות ברשת מפתיע למדי, מכיוון שרבים חשים שמדובר בהרבה יותר. 

שלומי נידם הוא היזם הישראלי שככל הנראה לקח את המהפכה הזו הכי רחוק בארץ, על הפלטפורמה האדירה של אמזון. חברת התקשורת בבעלותו, "נידם תקשורת", פועלת כרשת שיווק וירטואלית ב־14 מדינות בתוך קניון העל הווירטואלי של אמזון, ונחשבת לאחת המוכרות, עם מכירות בהיקף של עשרות מיליוני דולרים בשנה. אמזון הודיעה לנידם תקשורת שלמעשה היא אחת מ־500 ה"סלרים" (המובילים) הגדולים שלה.

בשיחה עם "ישראל היום" מסביר נידם את המגבלות של מוכר חדש ברשת. "אנחנו אפילו לא יודעים להגדיר סחר אלקטרוני", הוא אומר, "אם אדם רוכש מוצר מהמדף בחנות, באמצעות הרשת, ומקבל אותו באמצעות הדואר בתוך 7 ימי עסקים ויותר, זה לא מסחר אלקטרוני. אמזון היא 'אי־קומרס' אמיתי, כי היא לא מוכרת בדרך אחרת, אין לה חנויות פיזיות והרכישה מתבצעת ללא מוקדי שירות - ישירות מהמחסנים".

לדברי נידם, התחזית של אמזון העולמית היא שקצב הצמיחה ימשיך לנסוק בחמש השנים הקרובות עד שיכבוש 35 אחוזים מסך המסחר בארה"ב, ויבטא ככל הנראה כיבוש של מחצית מהמכירות ברשת בארה"ב. אם התחזיות של אמזון יתממשו, ונראה שהמציאות כעת לגמרי תומכת בכך, אי אפשר יהיה שלא להגדיר את השנים האלה כשנים של מהפכה. המונח מהפכה מתאר היטב את השינוי, מכיוון שיהיו לו השלכות מרחיקות לכת על חיינו - על פני הרחוב, על ההתנהלות שלנו, על הרגלי הצריכה, על עיצוב המוצרים וככל הנראה גם על מחירי הנדל"ן, תפיסת הכסף והאשראי, תעסוקה, תחבורה ועוד.

אנחנו מרבים לחשוב על המהפכה הזו במונחים של צרכן, אך יש לה השלכות על חיינו בכלל. כשפלטפורמת המכירות הדיגיטליות תוטמע, ככל הנראה נבין שהיא תחליף לא רק לחנויות ולמרכולים המציעים מוצרים, אלא גם לשירותים. כך למשל תחום העבודה מהבית והעבודה המזדמנת לובש צורה חדשה בשל הנגישות לאנשים רבים ברשת. אם "אובר" מפגיש נהגים מזדמנים עם נוסעים, אז למה לא להנגיש לציבור גם נגרים חובבים, גננים חובבים ואפילו מתמטיקאים ורואי חשבון שיפתרו בעיות על בסיס מזדמן? 

 

הרשת מול החנות המסורתית

אמזון לא מתכוונת לעצור. היא הרי אחת החברות החדשניות בעולם שבנתה מחסנים רובוטיים ומשגרת משלוחים עם רחפנים. היא יודעת לספק פתרונות פרטיים, כמו הדפסה של ספר בודד ללקוח, והיא נערכת לפריצה באחד התחומים שעדיין רחוקים מלהיכבש על ידי הרשת - המזון והמשקאות. אין ספק שזה רק עניין של זמן עד שזה יקרה. אחד הכלים של אמזון הוא לנצח במחיר על ידי בניית מותגי בית. אגב, מדובר בתחום שגם מומחים ממנה למזון טרם הצליחו לפצח. ענקית המזון העולמית וולמארט הצליחה עד כה לכבוש 3.7 אחוזים בלבד משוק המכירות ברשת בארה"ב - פחות משמונה אחוזים מנתח השוק של אמזון. 

להצלחה של אמזון יש כמה סיבות, אך אחת החשובות שבהן דומה לזו של פייסבוק, גוגל וכל הענקים החדשים בשוק: שיתוף. בניגוד לקודמות לה ולמתחרותיה, היא לא רק מוכרת מוצרים, היא מציעה שירותים למוכרים אחרים. למעשה כמעט 70 אחוז מהמכירות באמזון הן של צד שלישי. 

כך, למשל, מספר שלומי נידם, חולשת החברה שלו על 20 חנויות באמזון ב־14 מדינות ברחבי העולם, כולל ארה"ב, יפן, קנדה, אנגליה ואיטליה. החנויות מצליחות, בין היתר, בשל משרדים ומרכזים לוגיסטיים של החברה באירופה ובארה"ב. אם מוכר בישראל מעוניין למכור חולצות, למשל, ללא מרכז לוגיסטי, הוא מתעסק עם כל מכירה בנפרד ומוציא משלוחים מישראל - עובדה שמייקרת את המשלוח ובעיקר פוגעת בזמינות המוצרים. "נכון שתיאורטית כל אחד יכול למכור ברשת", מסביר נידם, "אך באופן מעשי, מי שרוצה להתפרנס מזה, צריך להיעזר בצד שלישי". 

לאחרונה הכריזה "נידם תקשורת" שהיא פונה לשוק הישראלי ומבקשת לסייע לאזרחים כאן להגביר את המכירות שלהם בעולם. החברה מקבלת הצעות, בוחנת אותן ואם הן נמצאות מעניינות היא שולחת מלאי של עשרות מוצרים למרכז הלוגיסטי המתאים. 

השירות הזה הוא סממן של אותה מהפכה שאנחנו חיים בה כיום. סביר להניח שאנחנו כבר נמצאים בתוכה עמוק יותר מכפי שאנחנו חושבים, מכיוון שלא תמיד יש בידינו נתונים מהימנים. כך, למשל, יבואנים של מוצרים שונים מטפחים את החנויות המסורתיות ופוחדים להתחרות בהן ברשת. חנות נדרשת לפער של עשרות אחוזים כדי לשלם את עלויותיה הגבוהות ולהרוויח. היבואן יכול למכור בהנחה גדולה ולהרוויח עוד יותר מהמכירה באמצעות חנויות פיזיות, אך במקרים רבים הוא חושש לעשות את המעבר הזה. לא רחוק היום, והמעבר הזה יהיה מהלך טבעי עבורו. 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר