הבעיה האמיתית בסערת מעוז

עצם ההכפפה של יחידה אחת מתוך המינהל הפדגוגי במשרד החינוך לאחריות ישירה של ח"כ, רק כדי להכתיב לה את המדיניות, היא בגדר פוליטיזציה מעמיקה של מערכת החינוך • כאן נחצה הגבול

אבי מעוז, צילום: אורן בן חקון

ההסכם הקואליציוני בין הליכוד למפלגת נעם קובע כי ח"כ אבי מעוז יקבל לידיו את האחריות ליחידה לתוכניות חיצוניות ולקידום שותפויות במשרד החינוך. יחידה זו אחראית לשילוב מושכל של תוכניות חיצוניות שמופעלות על ידי ארגונים מהמגזר העסקי או עמותות ומלכ"רים במערכת החינוך. מעוז דרש וקיבל לידיו את השליטה על היחידה, כדי לבקר את התכנים המוכנסים אל הגנים ובתי הספר.

העברת אחריות היחידה לח"כ מעוז, נציג מפלגת יחיד אולטרה־שמרנית, גרמה לסערה במערכת הפוליטית. רבים חוששים מהערכים שמובילה מפלגת נעם. מעוז תוקף בחריפות קרנות וארגונים זרים שמבקשים, לשיטתו, לכבוש את מערכת החינוך על ידי החדרת אג'נדות פרוגרסיביות זרות שיפגעו בזהותה היהודית של המדינה ויבלבלו את ילדי ישראל. לכן מתעורר החשש כי תחת אחריותו של מעוז ובהשראת מינויו, משרד החינוך יימנע מלקבל בשעריו תוכניות שדוגלות בערכים של פתיחות ושוויון, בעיקר בכל הנוגע לקהילת הלהט"ב.

בעיניי יש כאן בעיה עקרונית עוד יותר: עצם ההכפפה של יחידה אחת מתוך המינהל הפדגוגי במשרד החינוך לאחריות ישירה של חבר כנסת, משקפת פוליטיזציה מעמיקה של מערכת החינוך הישראלית. זו כבר לא אחריות של שר, שהוא דמות פוליטית, על מדיניות כוללת של משרד ממשלתי. זו יצירת זיקה הדוקה בין מפלגה לבין תת־יחידה בתוך משרד, כדי להכתיב מקרוב את המדיניות של אותה יחידה.

ברוח זו, יוכלו מעתה מפלגות לבקש אחריות פוליטית ישירה גם ליחידות אחרות במשרד החינוך. אחד יבקש להיות אחראי לגף פרסי ישראל, האחר יבקש אחריות ישירה למינהל החינוך הדתי, והשלישי יבקש להכפיף אליו את האגף לקליטת תלמידים עולים. גם עבור משרדי ממשלה אחרים זהו תקדים בעייתי, אך במשרד החינוך הבעיה חמורה עוד יותר: כוחה של מערכת החינוך הוא במקצועיות שלה. ככל שהשיקולים הפוליטיים ידחקו את השיקולים המקצועיים גם ברמות הנמוכות יותר, של יחידות המשנה של המשרד, תיחלש מערכת החינוך.

עם מתן האחריות ליחידה לתוכניות חיצוניות לח"כ אבי מעוז, נחצה הגבול שנשמר עד כה בין נבחרי הציבור ליחידות המקצועיות במשרדי הממשלה. מעתה תהיה ההשפעה הפוליטית של נבחרי הציבור לא רק על מדיניות העל של משרדי הממשלה. היא תרד עד להחלטות הפרטניות של יחידות, שבמהותן אמורות להפעיל שיקול דעת מקצועי בלבד, וכעת ייאלצו להתנהל בהתאם לעמדות פוליטיות של מי שנמצא באותה עת בשלטון.

הזיקה הישירה בין מפלגת נעם לבין תת־יחידה מוגדרת בתוך משרד החינוך, מבטאת שיא שלילי חדש של זיקה בין אג'נדות פוליטיות ליחידות מקצועיות. בכך מוחלשת עצמאותו של משרד החינוך לקבל החלטות כשרק שיקולים מקצועיים לנגד עיניו.

למערכת החינוך הישראלית, שמתמודדת עם אתגרים מורכבים ושאחראית לעתידם של הילדות והילדים שלנו, מגיע טיפול מקצועי יותר.

פרופ' שקד הוא נשיא האקדמית חמדת, מכללה לחינוך בשדות נגב, ויו"ר פורום ראשי המכללות האקדמיות לחינוך בישראל

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר