יש להפעיל את הרכבת הקלה בשבת

מיזם "נעים בסופ"ש" בתל אביב זוכה לביקוש גבוה • ממשלת ישראל צריכה לאמץ את השיטה לקראת הפעלת הרכבת הקלה בגוש דן בעוד כחודשיים

תחבורה ציבורית בשבת בתל אביב, צילום: קוקו

בכל סוף שבוע מחדש זה חוזר על עצמו - אנשים שהשתמשו במיזם "נעים בסופ"ש" מספרים בהתרגשות איך שינה את חייהם מן הקצה אל הקצה. הם שולחים לי הודעות, מתקשרים, ולפעמים אני פוגשת אותם על האוטובוסים עצמם. הסיפורים מגוונים - הזוג שנוסע מתל אביב להוד השרון לארוחת שישי אצל ההורים; הנכד שיכול לבקר את סבא וסבתא בקריית אונו ביום שישי אחר הצהריים; הפנסיונרים שיכולים לנסוע ברחבי העיר כדי לשתות קפה או לבלות בחוף הים. השורה התחתונה זהה: קיבלנו את חופש התנועה בחזרה, הוא לא תלוי ברכב פרטי והוא חוסך לנו כסף.

מיזם התחבורה הציבורית שקידמתי ופועל בגוש דן בסופי שבוע ובחגים הוא דוגמה למדיניות המתאימה לצורכי התושבים ומספקת להם פתרון לבעיה אקוטית. זאת ניתן לעשות רק כאשר פועלים בסנכרון מלא בין הרשות המקומית לבין התושבים.

כך ממשלת ישראל צריכה לנהוג לקראת הפעלתו של הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן בעוד כחודשיים. זהו קו ראשון מתוך רשת קווי רכבת קלה ומטרו שעתידים לפעול במטרופולין גוש דן, ושבהקמתם מושקעים מאות מיליארדי שקלים. הקפאתם למשך 25 שעות בכל שבוע תהיה בזבוז שיעמיד בסימן שאלה את יעילות המערכת כולה לעמוד ביעד המוצהר של הפחתת הנסועה ברכב פרטי במטרופולין.

ישראל הולכת ומצטופפת, ועד 2048 תכפיל את אוכלוסייתה. הנתון הזה לבדו מחייב פתרונות תחבורה מודרניים ויעילים, שבלעדיהם מספר כלי הרכב על הכביש יאמיר יותר ויותר, והשעות האבודות שמתבזבזות כיום בפקקים יוכפלו פי כמה. אין מנוס מהפעלת תחב"צ בסופי שבוע, והרכבת הקלה של גוש דן היא סנונית מצוינת להתחיל בה. זהו פרויקט חדש, חלק מהקו נוסע מתחת לאדמה, אינו מרעיש, אינו מזהם, מקשר בין חמש ערים שונות, וחשוב מכל - להפעלת או לאי־הפעלת הקו הראשון בסופי שבוע תהיינה השלכות ישירות על שאר קווי הרשת.

התמריצים לפעולה קיימים - למיזם "נעים בסופ"ש" יש ביקוש: הוא מוריד אלפי כלי רכב מהכביש בכל שבוע, מפחית תאונות דרכים, מצמצם זיהום אוויר, מקטין את גודש התנועה, ואגב כך תורם לעיר נקייה יותר ולעולם נקי יותר בזמן שהוא מתמודד עם משבר אקלימי חמור.

מה שדרוש הוא אומץ. בראשות הממשלה עומד אדם פרגמטי, שיודע ומסוגל להעביר החלטות כאלה. לממשלה הנוכחית, שמחשבת את קיצה לאחור, יש הזדמנות פז לבצע שינוי מוחלט בהרגלי הנסיעה שלנו, שיסייע לשכבות החלשות שזקוקות לשירות הזה, לצד כל היתרונות הברורים של שמירה על בריאות הציבור, הפחתת גודש התנועה ותאונות הדרכים ושמירה על כדור הארץ.

מהצד השני ממתינות הרשויות המקומיות, שרובן ישמחו לשתף פעולה ולסייע לשלטון המרכזי כדי להוציא את ההחלטה לפועל. רה"מ יאיר לפיד ושרת התחבורה מרב מיכאלי הם שותפים נכונים למהפכה הזאת.

אנחנו כאן בתל אביב מחכים לאור הירוק כדי להעניק לציבור שלנו את המובן מאליו - נגישות מלאה ושחרור מעול הרכב המזהם והפוגעני.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר