מהלכים שמשנים מציאות | ישראל היום

מהלכים שמשנים מציאות

מוטב מאוחר מאשר אף פעם: אחרי שבע שנות הקפאה בגבעת המטוס ו־15 שנות הקפאה ב־E1, בין מעלה אדומים לבין ירושלים - שטחים שבקונצנזוס ישראלי - רה"מ נתניהו הודיע על הפשרת הבנייה שם. 



החשיבות של המהלך עצומה ומרחיקת לכת מעבר לפוליטיקה של ערב בחירות, וגם מעבר למענה על מצוקת הדיור בירושלים. היא אפילו חורגת מההנחה הברורה שמדינה שמכבדת את עצמה לא אמורה להשלים עם תכתיבים מנשיא אמריקני (אובאמה) ומקנצלרית גרמניה (מרקל) לאורך שנים כה ארוכות. שני המהלכים הם בעלי חשיבות אסטרטגית מפליגה; צעדים משני מציאות ושוברי שוויון במאבק המדיני על עתיד ירושלים. 

נסתר החור האחרון במרחב הירושלמי. גבעת המטוס // צילום: אורן בן חקון

הבנייה של שכונה ישראלית בגבעת המטוס, 300 מטרים בלבד מהקו הירוק שפעם חצה את ירושלים, תמנע חיבור בין בית צפאפא לצור באהר. הבנייה תסכל פוטנציאל שמרקם אורבני פלשתיני במקטע זה יהפוך בעתיד לחלק מהמרחב שהפלשתינים מייעדים אותו לבירתם. החלום הפלשתיני, שמעולם לא הוסתר, הוא לחבר את שרפאת ובית צפאפא, ששולטות על אזור שכונת מלחה, ואף לנתק ולבודד את שכונת גילה מתלפיות ובקעה. 

גבעת המטוס היא אחד "החורים" האחרונים במרחב הירושלמי־הישראלי שמנהיגי הפלשתינים קיוו לחברו לבית לחם, ובכך ליצור מסדרון שישמור בחיים את אופציית מזרח ירושלים כבירת המדינה הפלשתינית. הנשיא ברק אובאמה והאיחוד האירופי סייעו לכך שנים ארוכות. המכרז לבניית 1,077 יחידות דיור ראשונות בגבעת המטוס, שפורסם השבוע, הורג, כך יש לקוות, את החלום הזה, חלום חלוקת ירושלים.

מדינת ישראל מבקשת ליצור רצף משלה לאורך גבול השיפוט הדרומי של ירושלים - מהר חומה, דרך גבעת המטוס ועד גילה ותלפיות. המטרה ברורה: לשמור על אחדותה של ירושלים ולמנוע את חלוקתה. 

גם בניית השכונה היהודית בין מעלה אדומים לירושלים (ב־E1) - אם תתממש לאחר הפקדה והשלמת הליכי האישור - היא בשורה גדולה ל"ירושלים רבתי". גם כאן, הפלשתינים חותרים ליצירת רצף אורבני משלהם, שיחבר את צפון הגדה לדרומה. הרצף הפלשתיני המתוכנן קוטע את הרצף הישראלי ממערב למזרח ועלול לסכל את חיבור מעלה אדומים לירושלים. 

המִפתח בין שתי הערים, שבו עובר גם הכביש העורקי המרכזי בין ירושלים לבין מעלה אדומים, הולך ומצטמצם עם השנים. א־זעים וענתא גולשות האחת לעבר השנייה במגמה לחסום את שטח E1, וגם הבדואים נוגסים בשטח. למרות זאת, בשל לחץ אמריקני, ישראל נמנעת כבר שנים מלבנות את E1, "הגשר" בין מעלה אדומים לירושלים.

אפילו במפה של אהוד אולמרט, הפשרן מבין ראשי הממשלה בנוגע לירושלים וסביבותיה, האזור הזה היה אמור להישאר ישראלי. "אני רואה בחזוני", אמר אולמרט פעם, "לא כדבר רחוק אלא כמציאות חיים, את כל הדרך ממעלה אדומים לירושלים ואת כל הדרך מירושלים למעלה אדומים כרצף אורבני אחד, שאיננו נפסק". רה"מ הנוכחי נתניהו פישט את הדברים אף יותר: "אנו רוצים ליצור את הרצף של ירושלים רבתי ממערב למזרח, והפלשתינים רוצים ליצור רצף של בנייה מצפון לדרום, ומישהו יגבר על מישהו. הם לא יוותרו. הם מבקשים לחנוק את ירושלים מצד אחד ולהפריד אותה ממעלה אדומים מצד שני. אנחנו חייבים לגבור עליהם ולבנות את E1".

ההקפאה ב־E1 היתה הממושכת, הכואבת והמבישה מכל ההקפאות. צריך רק לקוות שאכן הסתיימה, ושהודעת נתניהו השבוע לא תישאר בגדר הבטחת בחירות ומילים פורחות באוויר, אלא תתורגם למעשה של ממש, על הקרקע.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר