הרפורמה בחינוך המיוחד תפגע בכולם | ישראל היום

הרפורמה בחינוך המיוחד תפגע בכולם

משרד החינוך מקדם בימים אלה רפורמה, שצפויה להשפיע על כל תלמיד בישראל. הצעת חוק ''תיקון 11 לחוק החינוך המיוחד" מעלה, בין השאר, את הרף לקבלת זכאות לחינוך מיוחד, ומאפשרת להורים לילדים עם צרכים מיוחדים לבחור לילדיהם את סוג המסגרת החינוכית. נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, קואליציה של 30 ארגונים, וכן ארגון מנהלי בתי הספר, מתנגדים למהלך.

התפיסה המובילה את הצעת החוק מבטאת מהלך חברתי נרחב של שילוב מבוגרים עם צרכים מיוחדים - מוגבלות פיזית ונפשית - בקהילה, ולא במסגרות נפרדות ומתייגות. זו תפיסה של שוויון זכויות לכל, שלפיה החברה צריכה להתאים עצמה לכולם. 

כיום ילדים עם צרכים מיוחדים מוגדרים ככאלה בוועדה מיוחדת כדי לקבל סל שירותי חינוך מיוחד. הם יכולים להיות משובצים בבית ספר כוללני לילדים עם צרכים מיוחדים, בכיתה קטנה לילדים עם צרכים מיוחדים בבית ספר רגיל, או בכיתה רגילה בבית ספר רגיל. 

על פי הצעת החוק, רף הזכאות לקבלת שירותי חינוך מיוחד יעלה. לדוגמה: ילדים בעלי משכל גבולי, מוגבלות נפשית, לקויות למידה, עיכוב התפתחותי והתנהגות מאתגרת - אבל בעלי תפקוד גבוה ובינוני - קיבלו עד כה סל שירותי חינוך. לאחר העברת החוק הם ישולבו שילוב מלא בכיתות רגילות ללא סל תמיכה. 

הורים לילדים בעלי קשיים מורכבים אמנם יקבלו זכאות, אך התקציב במסגרות שיוכלו לבחור יהיה שונה. אם יבחרו בחינוך המיוחד - יקבלו סל תקציבי המתאים לצורכיהם. אם יבחרו בשילוב בבית ספר רגיל - יקבלו סל חסר מאוד, שלא יאפשר להם להשתלב במערכת כנדרש. 

בתי הספר לא ערוכים לרפורמה. הם מתמודדים עם תשתיות לקויות: מבנים ישנים, כיתות צפופות, תחלופת מורים, חוסר הכשרת מורים לשילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים בכיתות רגילות ועוד. לצד אלה, דרישה תובענית ומוצדקת להציג הישגים גבוהים במבחני הבגרות ובמבחנים משווים. 

הכנסת ילדים רבים עם מוגבלויות הנחשבות קלות לבתי ספר רגילים - ללא תמיכה - עלולה לפגוע בכולם. אם משרד החינוך רוצה לקדם זכויות אדם ולשלב תלמידים, לפני הכל עליו לתקן את התשתיות. אחרת, ישפוך את התינוק עם המים. בתנאים הקיימים הדבר יפגע בתלמידים שצריכים לקבל מענה אישי בבית ספר גדול, ובשאר התלמידים בכיתה. שהות ילדים בעלי צרכים מיוחדים ללא טיפול עשויה להפריע למהלך התקין של הלמידה בכיתה. 

השבוע עומדים להסתיים הדיונים בוועדת החינוך של הכנסת, ובקרוב יוגש החוק לקריאה שנייה ושלישית. הרפורמה המוצעת היא מתכון גרוע להשגת תוצאה הפוכה.  לטובת כולנו, שינוי בסדר גודל כזה לא יכול לעבור בזמן קצר ללא שיח ציבורי מעמיק.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר