חג פורים מגלם בתוכו את היחס הייחודי של היהדות לשמחה, אבל כזו שבאה דווקא מתוך כובד ראש ורצינות ולא מתוך קלות הדעת. הפעילות המשמחת של החג מיועדת לעורר את השמחה הפנימית ולא להותיר אותה ברמת העשייה החיצונית.
השמחה היא תופעה נפשית ספונטנית המתפרצת מאליה לרגל אירוע מרגש. ואולם האדם זקוק גם לשמחה יזומה, שהוא מחולל אותה באופן "מלאכותי", על פי החלטה. שיגרת החיים והשחיקה עלולות לדרדר את האדם לדיכאון שמנטרל את כוחות הנפש. השמחה היא צורך נחוץ ובונה של נפש האדם. היא ממלאת אותו באנרגיה חיובית, מניעה קדימה לעשייה משמעותית ולבניין אישי ומעניקה תעצומות נפש וכוחות להתמודד עם אתגרים קשים ושינויים נצרכים. השמחה הפנימית גם משפיעה על שיקול הדעת ויישוב הדעת, מקרינה גם על הסביבה ומסייעת בהתמודדות מול מהמורות וקשיים שונים.
היהדות דורשת מהאדם לפעול להגיע לשמחה בחייו, כדי שתביא אותו למקום גבוה יותר מאשר דרך תעניות וסיגופים. על פי הרמב"ם, עשייה שאינה באה מתוך שמחה היא פגומה במעלתה ומגלמת מסר מעוות. היהדות אינה רוצה לדכא את האדם ואת צרכיו הנפשיים והפיזיים, אלא לפעול בזרימת החיים הבריאה והאמיתית.
עם זאת, בתוך קשיי ושיגרת החיים קיים קושי מובנה לשמוח באופן אמיתי. על כן, יש להבחין בין מחוללי שמחה מלאכותיים חיצוניים, שעלולים להיוותר מחוץ לנפש ולהותיר אותה בשיממונה, לבין שמחה פנימית שבאה מתוך מחולל שמחה רוחני אמיתי. זו החיצונית משפרת את מצב הרוח לרגע ומשכיחה מהאדם את מצוקותיו, אולם אינה משפיעה על הנפש פנימה ועל כן רישומה הוא קצר מועד וחולף. היא מועילה להפגת השיגרה והעומס, אך אין ביכולתה להעצים את הנפש.
הסממנים של השמחה הפנימית שונים במהותם - הם ממלאים את הנפש ומעצימים אותה, אך לא בהכרח מביאים לביטוי מוחצן מול הסביבה. כאשר קמה תנועת החסידות היא העמידה את הערך של השמחה כערך מרכזי בסולם הערכים הרוחני. היא רואה בהתבוננות הפנימית של האדם כיציר כפיו של הבורא, שזכה להיברא בצלם אלוקים, בעצמו ובערכיותו כדרך האמיתית המובילה לשמחה אמיתית.
חלק מרכזי שחייב ללוות אותנו בחג הפורים הוא התבוננות עצמית בערכנו כעם וכפרטים. דווקא דרך התבוננות בסיפור המגילה ונס ההצלה והבנת מקומנו כעם בתוך ההיסטוריה ארוכת השנים - אנו יכולים כציבור וכקולקטיב להגיע לידי שמחה אמיתית. שמחה שתצליח לחבר ולאחד בין כל חלקי החברה הישראלית תוך התחשבות, הבנה וקבלה הדדית. פורים שמח.
הכותב הוא ראש ישיבת ההסדר "מאיר הראל" במודיעין ובאופקיםטעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו