העולם כולו עוסק בהתרסקות הטרגית של מטוס ג'רמנווינגס באלפים הצרפתיים. הטלוויזיה, בייחוד באירופה, מקדישה שעות שידור ארוכות לנושא, עם צילומי זירת האסון ושברי המטוס ואלפי הדוברים - טייסים, מומחים, פוליטיקאים ועדי ראייה מהכפרים הסמוכים לזירה, שמן הסתם לא חוו התרגשות כזו מאז הפעם הקודמת שבה נתקלו במטוסים גרמניים, לפני 75 שנה.
רבים מקרב אלה שאיתם דיברתי מאז האסון הוטרדו ממחשבה אחת בלבד: מה חשו הנוסעים הלכודים במשך שמונה הדקות שבהן צלל המטוס אל האדמה, ואם היו מודעים לכך שהם נופלים אל מותם. נקודה מעניינת למחשבה - מדוע במשך הזמן הארוך יחסית הזה לא השתמש איש מהנוסעים בטלפון סלולרי? באסון התאומים, למשל, נוסעי טיסת יונייטד 93 התקשרו ושלחו מסרונים רבים, קורעי לב, לפרידה מאהוביהם. ייתכן גם כי אין כיסוי סלולרי מספק באזור.
אם תוכח התיאוריה של אובדן דיחוס - כלומר, בריחת החמצן מהמטוס - היא יכולה לספק הסבר מסוים: במקרה כזה הנוסעים מאבדים את הכרתם ואינם מודעים עוד למתרחש. כך קרה באסון ההתרסקות של בואינג 737 של חברת הליוס ב־2005, בטיסה מקפריסין לאתונה: הצוות יצא מכלל פעולה בשל מחסור בחמצן, כל הנוסעים איבדו הכרה והמטוס טס עד שאזל הדלק במיכליו - והתרסק על צלע הר.
תאונה בפרופיל תקשורתי גבוה, דוגמת הנוכחית, מעלה מאוד את מפלס החרדה בקרב נוסעים המתכננים לטוס בתקופה הקרובה. כ־300 אלף ישראלים מתעתדים לבלות את חופשת החג בחו"ל. אז לבטל או לא לבטל את תוכניות הטיסה? מטוס הוא עדיין אמצעי התחבורה הבטוח ביותר. ברוח האימרה הידועה, יש סיכוי גדול יותר להיפגע בתאונת דרכים בדרך אל שדה התעופה מלהיקלע לתאונה אווירית. המטוסים הולכים ומשתכללים, והיחס בין מספר הטיסות ומספר הנוסעים לבין מספר הקורבנות - הולך ומשתפר.
מן הראוי לזכור כי התחרות בשוק התעופה גוברת וחברות התעופה הזולות - ג'רמנווינגס היא אחת מהן - מעודדות את השימוש בתעבורה אווירית באמצעות הצעת מחירים נמוכים (טיסה פנים־אירופית מוצעת על ידי החברה ב־29 יורו בלבד). מספר הנוסעים עולה, נפח הטיסות עולה, ובדרך הטבע - סטטיסטית, המרחק בין תאונות עלול להצטמצם. אבל אין זה אומר דבר על בטיחותן של חברות הלואו קוסט. נהפוך הוא, רובן המכריע פועל בסטנדרטים גבוהים, זהים לחברות הסדירות.
שנת 2014 היתה מרובת קורבנות: יותר מ־1,100 נוסעים ואנשי צוות נספו בתאונות אוויריות. אבל היא גם היתה יוצאת דופן: כמחצית מההרוגים רשומים "על שמה" של חברת התעופה המלזית, שמטוס אחד שלה נעלם, ואחר הופל בטיל מעל אוקראינה. אלה אירועים נדירים מאוד. אפשר להמשיך לטוס.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו