השבת נקרא בבתי הכנסת בפרשות "ויקהל" ו"פקודי", הנועלות את ספר שמות. במקביל נוציא ספר תורה שני ובו נקרא בפרשת "פרה", העוסקת בדרך ההיטהרות של העם מטומאת המתים. הסיבה שאנו קוראים בפרשה זו השבת היא כדי להתכונן לקראת הקרבת קורבן הפסח. אף שבימינו לא נהוג להקריב קורבן בפסח, תיקנו חכמים (ויש אומרים כי מקור הציווי לקרוא בפרשת "פרה" הוא מהתורה) לקרוא בפרשה זו כדי להיזכר בצורך להיטהר.
הקריאה הארוכה בתורה תבליט תופעה ייחודית מאוד לפרשיות עשיית המשכן. באופן טבעי, החכמים שאלו את עצמם למשמעותו של פירוט זה, בייחוד על רקע העובדה כי המשכן נחשב לתופעה חד־פעמית, שכעבור תקופה יצטרך העם להמירו בבניית המקדש הקבוע בירושלים.
לאחר דברים אלה מספרים לנו חכמים מה התרחש שם מאחורי הקלעים. "כיוון שגמרו מלאכת המשכן היו יושבין ומצפין אימתי תבא שכינה ותשרה בו והיו מצטערין הכל מפני שלא שרתה שכינה עליו, מה עשו הלכו להם אצל חכמי לב אמרו להן ומה אתם יושבין העמידו אתם את המשכן ותשרה שכינה בינותינו, היו מבקשין להעמידו ולא היו יודעין ולא יכולין להעמידו, וכשהן חושבין להעמידו הוא נופל, מיד הלכו להם אצל בצלאל ואהליאב אמרו להם בואו אתם והעמידו המשכן שאתם עשיתם אותו שמא על ידכם ראוי לעמוד, מיד התחילו להעמידו ולא יכלו, התחילו מסיחין ומרננין ואומרים ראו מה עשה לנו בן עמרם שהוציא את ממונינו במשכן הזה והכניס אותנו לכל הטורח הזה ואמר לנו כי הקדוש ברוך הוא יורד מן העליונים ושורה בתוך יריעות עזים".
התיאור מדהים בעוצמתו. משה מבקש מהעם להתנדב ולבנות משכן מכספו, וכך עם שלם התנדב לעזור ולהרים משכן בתרומותיו. אבל מתברר שאי אפשר לבנותו, הקירות לא עומדים ואין סימנים כי אלוקים שוכן שם. בקיצור, קטסטרופה.
האם מי מהקבלנים גנב את הכסף של המשכן? או אולי הכל היה רמאות מלכתחילה? באופן טבעי כולם מרננים ומלכלכים, תחקירים עתירי דיו ונייר מתפרסמים בכל העיתונים בליווי תמונות צבעוניות.
ממשיך המדרש ומספר: "ולמה לא היו יכולין להעמידו, אלא שהיה משה מיצר על שלא נשתתף הוא עמהן במלאכת המשכן, כיצד? הנדבה נתנה על ידי ישראל והמלאכה נעשית ע"י בצלאל ואהליאב וחכמי לב ולפי שהיה משה מיצר העלים הקדוש ברוך הוא מהם ולא היו יכולין להעמידו". הנימוק נשמע מוזר, שהרי לכל העם היה חלק בבנייה, חוץ מלמשה. אלוקים שראה בצערו של משה, עיכב את האפשרות לבנות עד שמשה ייקח בבניית חלק כלשהו.
מה ביקשו החכמים להעביר לנו במדרשם? מדוע לא הצליחו הבנאים להקים את המשכן? מתברר שכדי להקים בית או משכן, לא די בחומרי בנייה וגם לא ברצון אנושי טוב. המשכן שבו ישרה האלוקים את שכינתו יהיה המקום שבו כל אחד יוכל להרגיש כי זה ביתו, כי הוא היה שותף באופן כזה או אחר ביצירתו. אם אדם יצטער משום שלא היה מעורב בהכנת הבית, יאמר האלוקים כי אינו חפץ בכינונו של בית זה.
דווקא בימים של בחירות, כאשר האדישות מאיימת להשתלט על השיח שלנו, חשוב שכל אחד ירגיש שהבית שאותו אנו הולכים לבנות ביום שלישי הקרוב שייך לכולנו.
אם אכן חפצים אנו שהשכינה תשרה במעשה ידינו, צריכים אנו לרצות שלכל אחד יהיה חלק בהקמת הבית. ייתכן כי זו גם הסיבה לתיאור מלא כל כך של פרטי עשיית המשכן. אפשר לטפל בתשתיות ולפעול לפי הוראות ההפעלה, אבל אם אנו בני האדם לא נתרום את חלקנו, לא באמת נהיה
שותפים בשמחה של היצירה, לא יהיה כל ערך לכל המאמצים שהושקעו.
אשרינו שאנו זוכים למדינה ולכנסת, שלה אנו רשאים ומחויבים להצביע, וזאת כדי לקבל מענה לאמונותינו ולדעותינו, ולהיות שותפים בעיצוב חזונן. דורות רבים יכלו רק לחלום על כך, אך אנו זוכים להגשים זאת במו ידינו. בואו נשמח על כך. שבת שלום!
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו