25 שנה מילאתי תפקידי כמורה בישראל, מתוכן מספר שנים לא מבוטל עסקתי בניהול מוסד חינוכי. למעשה את רוב שנותיי ממלאת התחושה המיוחדת שאני סבור כי היא מציפה כל מי שקיבל על עצמו את ההחלטה כי ייעודו, תפקידו, שליחותו לחיים היא להיות מחנך. מורה לחיים.
מעמד המורה לאורך השנים עבר תמורות רבות. מקרי אלימות וחוסר הכבוד כלפי מורים וגננות הולכים ומתעצמים. חדשות לבקרים אנו עדים למעמד המורה ההולך ונשחק הן מצד התלמידים, ולצערנו אף מצד ההורים שלא טומנים ידם בצלחת למיגור התופעות הללו ולעיתים אף מסייעים לה.
מאז ומתמיד נחשב מקצוע ההוראה למקצוע נחשק על אף משכורתם הנמוכה של עובדי ההוראה השונים. כל עובדי ההוראה: הגננות, המורים, המנהלים, מפקחים ואף הסטודנטים להוראה המתעתדים ללמד בבוא העת את הדור הבא, דנים חדשות לבקרים בתחושות המיוחדות העוטפות אותם, בשליחות המיוחדת, בסיפוק האדיר. אני זוכר בשנות ההוראה שלי את ההתרגשות שאחזה בי בכל פעם מחדש שעה שהבחנתי בברק ובניצוץ בעיניו של מי מתלמידיי שאישר לי כי הבין את החומר הנלמד. אין סיפוק וריגוש גדולים מכך.
משרד החינוך פועל משך שנים לקידום מעמדו של המורה בישראל במישורים רבים בהם עידוד השיח בין המורים לצוות הפדגוגי, בין המורים לבין עצמם, בחשיבה מחוץ לקופסה בכל הנוגע להגדרה מחודשת של אופן הלימוד ובייצור פדגוגיה של סקרנות ועניין ולאחרונה אף העמיקה את הרפורמות שאף הן מביאות חידוש.
העידן הטכנולוגי בו אנו מצויים מציב לפתחם של המורים בישראל בעיות ואתגרים שלא היו בעבר. בעוד שבעבר תפקידו של המורה היה העברת המידע וחומר הלימוד לתלמידים הרי שהיום הכל מצוי ונגיש לכל תלמיד בחיפוש באינטרנט ובאיתור הידע. בעידן זה משתנה לנוכח עיננו תפקידו של המורה בכיתה והוא משמש גם כמכוון וכממקד בחיפוש אחר המידע הנדרש, בהסבר ובהבנת החומר, בסינון הטפל מהעיקר, בשימת דגש על הנקודות הרלוונטיות לחומר הנלמד ומעצים את תפקידו של המורה כמחנך.
לא נוכל להתעלם מהמשכורות הנמוכות אשר מהוות נדבך חשוב בקידום מעמדם של העוסקים בהוראה. המשכורות שמקבלים עובדי ההוראה הן ממד חשוב בכל דיון על מעמד המורה. בדיונים סביב הרפורמות שנחתמו בשנים האחרונות במערכת החינוך, בין היתר עם הסתדרות המורים הודו פקידי משרד האוצר כי יש להעלות את משכורות המורים בישראל, אך מיד נהגו להוסיף, כמעט באותה נשימה, כי הכסף הוא לא חזות הכל. הכסף אומנם אינו חזות הכל אך לא ניתן להתעלם מהצורך בו ומהשפעתו על מעמד המורים ועל התחושות האישיות שיש בו כדי להשפיע על עבודת המורה. כאן באה לידי ביטוי המעטפת המחבקת שאנו ב"אשמורת" מחפשים לתת לעובדי ההוראה. המעטפת שיש בה כדי לסייע ברכישת דירה, ברכישת רכב, בהטבות למופעים לכל המשפחה ועוד הטבות שונות ומגוונות וזאת מתוך הרעיון של מקסום הנטו היינו - לסייע למורים להתמודד עם משכורתם הזעומה תוך הגדלת כושר הקנייה. הרעיון הזה נובע מהרצון לטעת בהם את התחושה איתה הם הולכים משך שנים רבות – כי אומנם התמורה הכספית פוגעת במעמדם אך בהחלט יש מי שדואג להם ושומר עליהם.
יורם אביזוב הוא מנכ"ל מועדון ההטבות "אשמורת" מבית הסתדרות המורים.
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו