"לא האמנו שיצטרכו אותנו במיאמי": הצוותים הישראלים הגיעו לסייע בזירת האסון

צוותים של פיקוד העורף, איחוד הצלה וזק"א הצטרפו לכוחות מדרום פלורידה וכן לצוותי מד"א, שהגיעו קודם לכן מהארץ • "לא האמנתי שאירוע כזה יתרחש במדינה כמו פלורידה", אמר אחד החובשים המקומיים • מניין ההרוגים עומד על תשעה, וצפוי לעלות עוד

תילי תילים של הרס, צילום: איי.פי

צוותים של פיקוד העורף, איחוד הצלה וזק"א החלו להגיע היום (ראשון) בשעות הבוקר מישראל לאיזור אסון קריסת המגדל במיאמי, והם הצטרפו לאנשי מד"א שכבר נמצאים במקום. מניין ההרוגים באסון עומד על תשעה, וצפוי לעלות.

עשרות צוותי הצלה מדרום פלורידה שמתנדבים ביחידה הבינלאומית של מד"א הגיעו לזירת האירוע, ויחד עם נציג מד"א מישראל נמצאים בשטח וממשיכים בפעולות הסיוע לצד כוחות החילוץ והרפואה המקומיים.

כבאים מגיעים לקיר הזיכרון במיאמי לראות את תמונות הנעדרים // צילום: אבי כהן, מיאמי

היחידה הבינלאומית של מד"א הוקמה בשנת 2007, וכיום חברים בה מאות רופאים, פרמדיקים וחובשים ממדינות שונות ברחבי העולם, אשר הגיעו לישראל ועברו הכשרה, בין השאר לטיפול באירוע רעידת אדמה, טיפול בזירת הרס, מלחמה ועוד, כך שבזמן חירום יוכלו לשוב לארץ ולסייע לכוחות מד"א.

אנדריי רויטמן, חובש הצלה של דרום פלורידה, שמתגורר במיאמי זה כ-20 שנה, עבר לפני שנתיים הכשרה מיוחדת בישראל, אמר: "תרגלנו רעידות אדמה, אירועי טרור וקריסת מבנים. חשבתי שזה טוב ללמוד אבל לא האמנתי שנשתמש בידע הזה, אולי אם תהיה התקפת טרור בישראל ויזמינו אותנו - או רעידת אדמה בצ'ילה או במקסיקו. אבל מי היה מאמין שזה שדבר כזה יגיע לכאן, למיאמי", אמר רויטמן ל"ישראל היום" והוסיף: "ביומיום 70 המתנדבים שלהם מתעסקים בדרך כלל בתאונות דרכים, התקפות לב ומתן תרופות, לא מעבר".

מאמצי החילוץ נמשכים, מיאמי, אי.פי

עם הישמע דבר האסון הוא מייד יצא לשטח עם חבריו לעזור בפעולות ההצלה והחילוץ: "אני גר רבע שעה ממקום האסון. באחת וחצי בלילה התקשרו אלינו בצעקות שנפל בניין וביקשו את עזרתנו. שלחנו את כל הצוותים והמטרה הראשונית הייתה שנוכל לחלץ את האזרחים שנותרו בבניין, שחלקו לא קרס.

"בהתחלה חששנו להיכנס, אבל אנשים צעקו לעזרה ואי אפשר היה להתעלם מזה. ביחד עם הכבאים חילצנו את האנשים ונתנו להם טיפול רפואי. כעת חלק מהצוותים שלנו מסייעים למשפחות שיקירהן עדיין נעדרים מתחת להריסות, וחלק מגישים עזרה ראשונה למחלצים שנפגעו במהלך פעילות החילוץ".

אנשי ארגון "הצלה" בפלורידה: "כבר לא נותרה הרבה תקווה" // צילום: אבי כהן, מיאמי

בינתיים אין התקדמות גדולה בנושא החילוץ, שנראה כבר יותר כחילוץ הגופות מתוך הריסות הבניין. באחד מהדיווחים המקומיים צויין כי גם צוות של ה-FBI הגיע לאזור על מנת לפתוח בחקירה באשר לנסיבות הקריסה. משטרת מיאמי-דייד זיהתה עד כה את שרידיהם של ארבעה קורבנות מתוך החמישה שחולצו מההריסות וכעת מספר הנעדרים עומד על 156 בני אדם. הנעדרים שזוהו הם סטייסי פאנג (54), אנתוני וגלאדיס לוזאנו, בני זוג בני 83 ו-79 ומנואל לפונט בן ה-54.

הסיפור המוזר של משפחת סמואלסון

סבו וסבתו של ג'ייק סמואלסון, ארני ומרים נוטקין, גרו בדירה 302 בבניין שקרס במיאמי, והמשפחה עדיין מחכה לשמוע מהם. אם כי סמואלסון טוען כי בטלפון הקווי בבית של אימו התקבלו שיחות נכנסות מהטלפון הקווי של משפחת נוטקין, שממוקם לצד מיטתם של הסבא והסבתא.

המשפחה קיבלה בסך הכל 16 שיחות, כאשר הראשונה מהן הגיעה בשעות הערב לאחר קריסת הדירה בשעה 21:50. סמואלסון אמר כי כשהשיחה הראשונה נכנסה, המשפחה כולה התרגשה ושמחה. "כולנו ישבנו שם בסלון, כל משפחתי, דיאן, אימי - ופשוט היינו המומים מעצם קבלת השיחה ממספר הטלפון של דירתם, ומבלי לחשוב יותר מדי, פשוט ענינו - אך לא נשמע קול בצד השני", סיפר.

ביום שישי בבוקר, כשהמשפחה הלכה למרכז האיחוד, התקבלו 15 שיחות נוספות מהמספר שבדירתם של ארני ומרים נוטקין. "משכנו כל שיחה וחיכינו זמן רב על הקו כי לא ידענו אם השיחה באמת מגיעה מדירתם וקיווינו לשמוע את קולם בצד השני. אנחנו מנסים להבין מה קורה כאן, רצינו לקבל תשובות", אמר סמואלסון.

בשבת כבר לא התקבלו שיחות נוספות, כשהאחרונה הייתה ביום שישי בערב. 

משפחת סמואלסון פנתה לרשויות כדי להבין כיצד זה ייתכן ואם מקרה דומה קרה גם למשפחות אחרות הקשורות באסון. בשלב הזה עדיין לא ניתנו תשובות לבני משפחה והרשויות אמרו להם כי הן בוחנות את העניין.

"ישראל תמיד איתכם"

קונסול ישראל במיאמי, מאור אלבז-סטרינסקי, התראיין ברשת כאן, והתייחס לפעילות של משלחת הסיוע הישראלית בזירה. "לא צריך פה אנשים שמזיזים אבנים. יש מאות שעושים זאת. אנחנו יכולים לתרום בייעוץ על היבטים הנדסיים של קריסת מבנים".

 
הריסות המגדל שקרס במיאמי, אי.אף.פי

ראש מחוז מיאמי-דייד, דניאלה לוין קאווהעדכנה במהלך מסיבת עיתונאים הלילה כי "הליך זיהוי הקורבנות באסון קשה מאוד. אנחנו הולכים להסתמך על בדיקות דנ"א, וזאת הסיבה שבגינה כבר התחלנו לאסוף דגימות מבני משפחה. כולם השתתפו וסיפקו לנו דנ"א על מנת לסייע בחקירה. העדיפות העליונה שלנו ממשיכה להיות חיפוש, איתור והצלת חיים".

בתוך כך, בשל הדו"ח שפורסם ב-2008, ובו נכתב כי יש "נזק מבני גדול" ללוח הבטון שמתחת לסיפון הבריכה וצוין כי קיימים ליקויים, סדקים והתפוררות של עמודי הבניין הדרומי, ראש עיריית סרפסייד, צ'ארלס בארקט, עדכן במסיבת עיתונאים כי החל פינוי תושבים מרצון ממגדל צ'מפליין הצפוני ומהמגדל המזרחי, מחשש לקריסות נוספות.

קיר זיכרון עם תמונות הנעדרים במיאמי, אבי כהן, מיאמי

ראש הממשלה נפתלי בנט שוחח בצאת השבת עם מושל פלורידה, רון דה-סנטיס, הביע בפניו את תנחומיו בשם הציבור הישראלי על האסון הכבד, וציין כי מדינת ישראל תסייע לרשויות האמריקניות ככל שתתבקש. רה"מ אמר למושל: "ארה"ב היא ידידתנו הגדולה ביותר, ואנו עומדים לצדכם בעת הקשה הזו. כולנו מתפללים לשלומם של הפצועים. הנחיתי את כלל הגורמים בממשלת ישראל לסייע בכל דרך שתידרש".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר