שבוע ויום לסגירת הקלפיות בארה"ב: הקרבות המשפטיים על תוצאות הבחירות בשיאם

למעלה מ-40 מיליון אמריקנים כבר הצביעו בבחירות לנשיאות ולתפקידים האחרים שעומדים לבחירה • שתי המפלגות כבר החלו בצעדים משפטיים לפסול קולות לא כשרים לשיטתם במקרה הרפובליקני, או לאשר הצבעות ראויות בעיני הדמוקרטים • שני הצדדים מחזיקים זה כנגד זה משקעים והאשמות כבדות שעומדות ברקע הטענות שכבר מתחילות להישמע

הצבעה מוקדמת בדטרויט, השבוע . צילום: Getty Images via AFP

שבוע ויום לפני סגירת הקלפיות בארה"ב, למעלה מ-40 מיליון אמריקנים כבר הצביעו בבחירות לנשיאות ולתפקידים האחרים שעומדים לבחירה. אך לא רק ההצבעה המוקדמת שוברת שיאים אלא גם הקרבות המשפטיים על תוצאות הבחירות, אף שאלה עוד רחוקות מלהסתיים.

שתי המפלגות כבר החלו בצעדים משפטיים לפסול קולות לא כשרים לשיטתם במקרה הרפובליקני, או לאשר הצבעות ראויות בעיני הדמוקרטים. כדי לנצח שני הצדדים כבר שכרו גדודים של עורכי דין, שבשלב זה בעיקר נערכים ללילה שבין יום שלישי לרביעי הבא, מיד לאחר נעילת הקלפיות. בכל מדינה או מחוז שבהם התוצאות יהיו צמודות, אפשר להעריך שנראה עתירות לבתי המשפט המקומיים במטרה לפסול או לאשר קולות, הכל בהתאם לאינטרס של כל צד.

אך כאמור המאבקים כבר החלו והם לא יהיו רק מקומיים. למעשה שני הצדדים מחזיקים זה כנגד זה משקעים והאשמות כבדות שעומדות ברקע הטענות שכבר מתחילות להישמע. נתחיל מהרפובליקנים. שתי טענות מרכזיות משמיעים דונלד טראמפ ואנשיו כנגד יריביהם. האחת, שבחירות 2020 זויפו וטראמפ ניצח בהן. כן, ארבע שנים אחרי, למרות שאף פסיקה משפטית לא תמכה בטענות של טראמפ, שחלק מהטוענים לזיופים ספגו עונשים כבדים בבתי המשפט, ושלא נמצאו הוכחות ממשיות להטיית הבחירות ההן, רבים במפלגה האדומה עדיין כופרים בתוצאות בחירות 2020. טראמפ עצמו ביניהם.

"תוצאות בחירות 2020 זויפו". נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ, צילום: איי.פי

הוא ואנשיו מעלים טיעונים שונים. אחד מהם הוא ההיתר הקיים ברוב מדינות ארה"ב להצביע בבחירות בלי תעודה מזהה. למעשה, רק ב-23 מדינות בארה"ב, רפובליקניות בדרך כלל, המצביע צריך להציג מסמך רשמי עם צילום מזהה. בכל השאר, רמת ההזדהות הרבה יותר נמוכה עד כמעט לא קיימת. וככל שהמדינה פרוגרסיבית יותר, כך רף הזיהוי נמוך יותר. למשל, מספיק שהמצביע יחתום על מסמך בו הוא מצהיר על זהותו או שעובד בקלפי יאמר שהוא מכיר אותו, כדי לממש את הזכות הדמוקרטית.

זה המצב במדינות ענק כמו קליפורניה, ניו ג'רזי וניו יורק, והן ממש לא היחידות. המצב החוקי הזה, טוענים הרפובליקנים, הוא לא רק שער רחב להטיית הבחירות, אלא מתחבר למהלך דמוקרטי אחר: הצפת ארה"ב במהגרים לא חוקיים בארבע שנותיו של ביידן כדי שאלה - כך טוענים הרפובליקנים- יצביעו למפלגתו ב-5 בנובמבר. אין חולק על כך שבארבע שנות הממשל הנוכחי, 8 מיליון מהגרים חדרו באופן לא חוקי לארה"ב דרך הגבול הדרומי. 1.7 מיליון נעלמו בלי להשאיר עקבות וככל הנראה חיים להם במרחבי אמריקה. אצל הרפובליקנים טוענים כי הפתיחה הלא חוקית של שערי הגבול נועדה מלכתחילה לאפשר לדמוקרטים לנצח את הבחירות.

אלא שנגד טענת העל הזו של תומכי טראמפ, הדמוקרטים מזכירים כמובן כי הנשיא לשעבר הוא זה שכפר בתוצאות בחירות 2020. כלומר אם יש מישהו שלא משחק לפי הכללים ולכן מהווה סכנה לדמוקרטיה, זהו דונלד טראמפ עצמו.

כשההאשמות האלה ברקע כבר החלו כאמור קרבות משפטיים בין הצדדים. אחד מהם מתנהל במדינה המתנדנדת צפון קרוליינה. בסוף השבוע, בית המשפט העליון של המדינה התכנס שוב כדי לדון בעתירה נגד חוק בן שש שנים, המחייב הצגה של תעודה מזהה עם תמונה כתנאי להצבעה. העותרים מייצגים בוחרים היספנים ושחורים שטוענים כי החקיקה מפלה אותם לרעה ומנוגדת לחוקה האמריקנית, המעניקה כמובן זכות הצבעה לכל אזרח. עד כה בית המשפט לא פסל את החוק, אבל גם לא הכשיר אותו. על פי דיווחים בכלי תקשורת מקומיים, בקרוב יתקיים דיון נוסף ואולי בו תתקבל החלטה. צפון קרוליינה היא מדינה הכרחית לניצחון בדרך לבית הלבן ולכן הפסיקה עשויה להתגלות כקריטית בעוד שבוע.

מהגרים חוצים את הגבול לארצות הברית (ארכיון), צילום: איי.אף.פי

במדינת ג'ורג'יה הוסרו 1,600 איש מרשימת הבוחרים, משום שלטענת המדינה – בה מכהן מושל רפובליקני – הם לא רשומים כאזרחים. בתגובה לכך, משרד המשפטים הפדרלי – שנשלט כמובן בידי הדמוקרטים – עתר באופן חריג לבית המשפט לערעורים בוושינגטון. השופטת אימצה את עמדת העותרים. הקולות הפסולים הוחזרו.

שריפה אחרת, תרתי משמע, נדלקה בפנסילבניה. מהמדינה הצמודה ביותר מכל ה-50, וההכרחית גם היא לניצחון יצא כביכול סרטון המראה כי 1,600 קולות כשרים מההצבעה המוקדמת במחוז התומך בטראמפ, הועלו באש. הסרטון וטענה נפוצו ברשתות כמו דליקה בשדה קוצים. לאחר שלוש שעות, ועדת הבחירות המדינתית הבהירה שהסרטון מזויף והוא אף נמחק מהרשתות. ב-FBI חוקרים כעת האם גורמים רוסיים עומדים מאחוריו.

ההתנגשויות הללו הם כאמור רק הקדימון. בלילה שבין 5 ל-6 בנובמבר עורכי דין שכבר גויסו על ידי הצדדים יעמדו הכן לבדוק כל קול בכל רחבי ארה"ב. תזכורת: בחירות 2000 שבהן האיבה בין הצדדים הוכרעו למעשה על ידי בית המשפט העליון של ארה"ב. 24 שנים לאחר מכן, הקיטוב הפנים אמריקני כה קשה שהחלטה שיפוטית על תוצאות הבחירות עשויה במקרים מסוימים להיראות אפילו כתרחיש חיובי לאמריקה.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר