התפנית בפרשת האחים מננדז: מה צפוי הלאה?

לאחר 35 שנות מאסר, עורך דינם של אריק ולייל טוען: "אני מאמין שלפני חג ההודיה הם יהיו בבית" • ראיות חדשות והמלצת התביעה עשויות להוביל לשחרורם של האחים שהורשעו ברצח הוריהם • התובע המחוזי: "שילמו את חובם לחברה"

האחים מננדז בבית המשפט ב-1992 (ארכיון). צילום: AFP

האחים מננדז עשויים להשתחרר מהכלא מוקדם מהצפוי: על פי עורך דינם, אריק ולייל עשויים להשתחרר לא יאוחר מיום חמישי, ה-28 בנובמבר. מועד גזר הדין החדש בבית המשפט העליון של לוס אנג'לס נקבע ליום שלישי, ה-26 בנובמבר, יומיים לפני חגיגות חג ההודיה.

האחים מננדז, צילום: ללא

האחים מננדז, שמשפטם חולל סערה תקשורתית בארצות הברית בסוף שנות ה-80, נמצאים מאחורי סורג ובריח במשך 35 שנים לאחר שנכלאו בגין רצח אמם ואביהם ב-1989. לטענתם, הם פעלו בהגנה עצמית מפני התעללות מינית מצד אביהם בעוד אמם לא עשתה דבר כדי להגן עליהם.

האחים מננדז הועמדו לדין שוב ב-1996 לאחר ששופט הורה להשמיט ברובה את העדות על ההתעללות המינית, מה שהוביל להרשעת האחים ברצח על ידי המושבעים וחבר המושבעים, שדן אותם למאסר עולם.

לייל ואריק מננדז, צילום: Los Angeles Time

המקרה של האחים עורר עניין מחודש לאחר שהשנה העלתה ענקית הסטרימינג "נטפליקס" סדרה עלילתית העוסקת בפרשה בשם "מפלצות: הסיפור של לייל ואריק מננדז". מה שהביא גם את כוכבת הריאלטי קים קרדשיאן לכתוב מאמר דעה נוקב בדרישה לשחרורם.

מתוך הסדרה "מונסטרז" של נטפליקס על האחים מננדז, צילום: Miles Crist/Netflix via AP

הראיות החדשות

המצב של האחים מננדז עשוי להשתנות לאחר שמכתבים שכתב אריק לבן דודו ובהם פירוט ההתעללות המינית, יחד עם תצהיר של רוי רוסלו, חבר לשעבר בלהקת מנודו, שהאשים את האב באותו סוג של התעללות, סיפקו ראיות שהרשעות הרצח צריכות להתבטל.

התובע המחוזי של לוס אנג'לס, ג'ורג' גאסקון, הודיע ביום שישי, בצהרה ששודרה בשידור ישיר, כי יבקש מתן גזר דין חדש עבור האחים. גאסקון הודיע כי יבקש לגזור את דינם מחדש ל-50 שנות מאסר, מה שיהפוך אותם לזכאים לשחרור מוקדם ולשחרור מיידי ממאסר. 

לייל ואריק מננדז בבית המשפט, צילום: Sygma

"אני מאמין שלפני חג ההודיה (28 בנובמבר), הם יהיו בבית", אמר עורך הדין מארק גרגוס במסיבת עיתונאים. "אני עדיין מאמין בזה".

שחרורם של האחים - איך זה יעבוד?

אם המלצתו של התובע תתקבל, עונש מאסר העולם של האחים יופחת כדי לאפשר להם להיות זכאים לשחרור על תנאי. שם ועדה תקבע אם הם מהווים איום על החברה והאם הם הביעו חרטה והשתקמו בכלא.

זה עשוי לפעול לטובתם של האחים, שהיום בני 53 ו-56, שצוינו כאסירים למופת בזמן ריצוי עונשם, כשהם גורמים לבעיות לעתים נדירות, אם בכלל, בכלא הפדרלי.

"בגלל גילם על פי החוק, מכיוון שהם היו מתחת לגיל 26 בזמן שהפשע הזה התרחש, הם יהיו זכאים לשחרור על תנאי באופן מיידי", אמר גסקון לכתבים. "למרות שהם לא חשבו שאי פעם ישוחררו לחופשי, הם יצאו למסע אחר: מסע של גאולה ומסע של שיקום". 

"אני מאמין שהם שילמו את חובם לחברה, והמערכת מספקת אמצעי לבחינת המקרה שלהם על ידי ועדת שחרורים. זה תלוי בבית המשפט מכאן והלאה". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר