נלחמים על כל קול: "הדרך לבית הלבן עוברת בוויסקונסין"

חודשיים אחרי הוועידה הדמוקרטית שנערכה כאן, שני המועמדים נמצאים בתיקו בסקרים - והמטות שלהם נאבקים על כל מצביע • ראש המטה של טראמפ, הילריו דילאון: "אנחנו מגיעים לאנשים שלא הצביעו בעבר" • ראשת המטה הדמוקרטי, כריסטי שיניקי: "ב־2016 טראמפ ניצח כאן כי הילארי לא ביקרה; סגנית הנשיא למדה מטעויותיה" • כך נראה המרוץ בוויסקונסין

טראמפ עם ראש המטה של ויסקונסין

רק לפני חודשיים נערכה כאן במילווקי, ויסקונסין, ועידת המפלגה הדמוקרטית. המומנטום היה בצד הדמוקרטי, וכוכבה של קמלה האריס היה בשיא זוהרו.

כעת, בשלהי אוקטובר, האריס ויריבה הרפובליקני דונלד טראמפ נמצאים כאן בתיקו כמעט מוחלט. בממוצע הסקרים של ה"ניו יורק טיימס" האריס זוכה ל־49% תמיכה, רק אחוז אחד יותר מטראמפ. בדומה למישיגן, גם וויסקונסין ה"כחולה" עברה מהפך בבחירות 2016 והעניקה את האלקטורים שלה לטראמפ. ב־2020 היא חזרה לדמוקרטים.

צמוד צמוד, האריס וטראמפ בפתח העימות ב-ABC, צילום: אי.פי

"מאז ביטלו את הזכות להפסקת היריון, נשים רבות שהזדהו כרפובליקניות החליטו להצביע הפעם לדמוקרטים - לא כי הן חוששות שיצטרכו להפיל או משהו כזה, אלא כי הן רוצות את זכות הבחירה", אומר ל"ישראל היום" רולנד דיוויס, תושב מילווקי. "הן לא מוכנות שאף אחד יחליט עבורן על הגוף שלהן, וכשבית המשפט החליט לבטל את הפסיקה, נלקח מהנשים סוג של חופש". דיוויס, מצביע שחור, החליט לא ללכת להצביע מוקדם, ולהגיע לקלפי ביום הבחירות. "אני מתרגש לראות מה יהיה שם, מה יהיה הווייב של האנשים. אני מחכה לזה".

לא מחכים ל־5 בנובמבר

בניגוד לדיוויס, בני הזוג ג'רי ואיימי, שמנהלים חנות קטנה לבגדי גברים, חיכו בתור שלוש שעות להצבעה מוקדמת. "מעולם לא ראיתי דבר כזה במילווקי", מספר ג'רי. על הסוגיות שעומדות בבסיס ההצבעה הוא אומר: "אני לא חושב שיש משהו ייחודי למצביעים בוויסקונסין. מה שאנחנו שומעים משאר המדינות דומה למה שקורה פה. יוקר המחיה משפיע על כולנו". איימי ממהרת לתקן: "אני חושבת שנושא ההפלות חשוב להרבה אנשים כאן".

נושא ההפלות חשוב, קמלה האריס בוועידת בחירות בוויסקונסין, צילום: אי.פי.איי

"תצביעו כדי לעצור אותם", כתוב על סטיקר שמוצמד לכביש שצמוד לנהר המרכזי בדאונטאון מילווקי, ועליו ברקוד שמוביל לאתר ובו פירוט על "פרויקט 2025" - תוכנית שתשנה את מבנה הרשות המבצעת ושתעניק יותר כוח ושליטה לנשיא טראמפ, אם ייבחר (טראמפ טוען כי אין לו קשר ל"פרויקט"). באותו הזמן חולפת משאית שעל גבה מוקרן שלט עם דמותה של האריס: "הצביעו מוקדם".

"אנחנו מנסים להעביר את הרפובליקנים צד", אומרת כריסטי (כריס) שיניקי, מנהלת המטה המקומי של הדמוקרטים במילווקי. "נושא הכלכלה מאוד חשוב להם, אז אנחנו אומרים להם: 'תסתכלו על רווחי הפנסיות שלכם ותראו כמה הן עלו'. המחירים של מוצרי הבסיס גבוהים? זה כי הם נשארו כך עוד מתקופת הקורונה, כשהיה ביקוש גדול והעסקים העלו מחירים. ואני אומרת להם שלא פחות חשוב עכשיו להילחם על הדמוקרטיה ועל החופש".

המטה הקטן ניצב באמצע שכונה פרוורית, דמוקרטית ברובה. אינסוף שלטי בחירות של האריס־וולץ, חולצות ומרצ'נדייז של האריס וכרזות להצבעה למועמדים המקומיים מפוזרים במשרד. כריסטי וצוותה עובדים מול מערכת מידע מתקדמת, שמראה להם באיזה מהבתים באזור טרם הצביעו ומפנה אותם אל בעלי זכות הבחירה הרלוונטיים.

"לעצור אותם", שיניקי, ראש המטה הדמוקרטי, צילום: דור מלול

"טראמפ זכה ב־2016 כי הילארי לא הגיעה לכאן", אומרת שיניקי. "אם את רוצה לנצח פה, את חייבת להגיע לפה ולדבר עם אנשים. סגנית הנשיא מגיעה לפה הרבה, היא למדה מהטעויות של קלינטון. אבל הקמפיין שלה גם מאוד שונה. הילארי הגיעה עם 'מטען' על גבה - נישואיה לביל, פרשת המיילים".

לדברי שיניקי, בתחילת הקמפיין "לא ידעו הרבה על עמדותיה של האריס, כי היא סגנית הנשיא, והיא הולכת אחרי הנשיא מבחינת מדיניות וטיפול באירועים. אבל בששת השבועות האחרונים אנחנו רואים שהיא מתראיינת יותר, עושה אירועים מצומצמים ועונה לשאלות של מצביעים, מה שטראמפ לא עושה".

"טראמפ? נאבד את הדמוקרטיה"

ביציאה מהמטה עוצרת אותי אישה חביבה: "תצביע להאריס, כן?", היא שואלת באדיבות. "לא אכפת לי מה היא תעשה בבית הלבן כנשיאה - רק שהוא לא יחזור לשם, כי אחרת נאבד את הדמוקרטיה שלנו". קוראים לה איליין, היא מתגוררת בשכונה ומדגישה כי מעולם לא התנדבה לפעילות שטח פוליטית. אך לא הפעם.

שלט פרו-רפובליקני בצד הדרך בוויסקונסין, צילום: GettyImages

"טראמפ כל כך מסוכן, שהייתי חייבת לקחת חלק", היא אומרת. לטענתה, המצב הכלכלי במדינה הוא "ירושה של הנשיא הקודם. אז אומרים שטראמפ הוא איש עסקים טוב ושהוא ישקם את הכלכלה - אבל הוא עני ובפשיטת רגל. זה ממש לא נחשב איש עסקים טוב".

"מגיעים למקומות חדשים"

בצד הרפובליקני נחושים לא פחות: "הדרך לבית הלבן עוברת בוויסקונסין", אומר הילריו דילאון, ראש מטה טראמפ במילווקי. "אנחנו מגיעים למקומות שרפובליקנים לא היו בהם בעבר, בעיקר ריכוזי אוכלוסייה שמרניים או ליברטריאניים. אותם אנשים לא יצאו להצביע בעבר כי הם חושבים ששני הצדדים מושחתים, או שאין להם זמן להתעסק בזה כי הם צריכים לעבוד. אני לא מאשים אותם".

לדברי דילאון, היום האמריקנים נאלצים לעבוד קשה במיוחד. "אנשים צריכים לעבוד בשתי עבודות כדי להביא אוכל לילדים שלהם. תראה את הפשיעה ברחובות, תראה את הגבול הפרוץ שלנו. כבר לא מכבדים אותנו בעולם. הבאנו את הסכמי אברהם למזרח התיכון - והיום יש שם מלחמה".

מטה טראמפ במילווקי, צילום: .

לטענתו, הקמפיין הנוכחי של טראמפ שונה מאוד מקודמיו. "הוא הולך למדינות כחולות, הוא מנסה לעצב מחדש את מפת האלקטורים וגם מעודד ללכת להצבעה מוקדמת. אנחנו רואים שזה עובד, ושבהרבה מקומות יש נוכחות גבוהה של רפובליקנים בהצבעה המוקדמת".

לפי דילאון, המצב במזרח התיכון משפיע בעיקר על המצביעים המוסלמים והיהודים. "הם רוצים שהמלחמה הזו תיגמר, ולנו, כארה"ב, יש מחויבות להיות מתווכים ולהביא לשלום. אני יושב עם מנהיגים מוסלמים כאן, במילווקי. יש לנו ראייה שונה על מדיניות החוץ, אבל אנחנו מסכימים שצריך להביא לסיום הקונפליקט. חלקם השתכנעו שאפשר לעשות את זה רק עם טראמפ".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר