השתלטות עוינת: כך הצליחה קבוצה קטנה של עורכים תומכי חמאס לשנות את ויקיפדיה

תחקיר של אתר החדשות הטכנולוגי "פאיירט ווייר" חשף איך הצליחו פעילי רשת לעצב מחדש את האנציקלופדיה הנקראת ביותר בעולם במטרה להעלים את פשעי חמאס והמשטר האיראני

עמוד הבית של אתר ויקיפדיה. צילום: ויקיפדיה

מי ששולט בערך, שולט בנרטיב: קבוצה של 40 פעילי רשת הצליחו בתוך ארבע שנים לשנות מקצה אל קצה את היחס של האנציקלופדיה המקוונות ,ויקיפדיה" בשפה האנגלית לישראל, לסכסוך עם הפלשתינים ובעיקר לארגון הטרור חמאס, כך חושף תחקיר של אתר החדשות הטכנולוגי "פאיירט וויירס".

על פי התחקיר, קבוצה של לא יותר מ-40 גולשים, רובם עורכים וותיקים באתר האינטרנט המאפשר לכלל הגולשים לתפקד של עורכים ברמות משתנות של שליטה, הצליחו ביעילות חסרת תקדים לשנות אלפי ערכים , להעלים מהאתר אזכורים לפשעי ארגון הטרור חמאס והגדיל התייחסויות שליליות לציונות ולמדינת ישראל.

בנוסף, מצא התחקיר, קבוצה ברשת החברתית "דיסקורד", המונה יותר מ-8,000 חברים, ומכונה "טכנולוגיה למען פלשתין", שהצליחה לשנות קרוב למאה ערכים שונים בוויקיפדיה, תוך שימוש בשיטות פעולה מוכרות מעולם הטכנולוגיה וההייטק. לאחר שנחשפו על ידי בלוגר אמריקני, הקבוצה הושבתה ופעולה חדלה, ככל הנראה מחשש של מנהליה לעברה על החוק האמריקני.

הפגנה פרו-פלשתינית בקמפוס של אוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון בבירת ארה"ב (ארכיון), צילום: GettyImages

בין ההצלחות שמייחס התחקיר לפעילי הרשת היא הורדת האזכור לאמנת ארגון הטרור חמאס משנת 1988, מסמך אנטישמי ואלים ששונה על ידי ארגון הטרור מאז, מהערך על התנועה בוויקיפדיה. באופן ציני במיוחד, מהלך זה בוצע בסך הכל חודש וחצי לאחר טבח 7 באוקטובר. קבוצת העורכים הצליחה גם להעלים אזכורים ומסמכים המוכיחים פשעים שבוצעו על ידי המשטר האיראני.

עורך אחד, תחת הכינוי "איסקנדר", ביצע בהצלחה 12,000 פעולות עריכה שונות, כולן בערכים הקשורים לישראל ולפלשתינים. דוגמה למעשיו של העורך היא הורדת הביטוי "ארץ ישראל" משורה העוסקת במוצאם של היהודים בערך על העם היהודי.



האתר "פאיירט וויירס" הוא יוזמה של איש ההייטק מייק סולנה, שהפך אותו לאתר שעוסק בחדשות, טכנולוגיה, פוליטיקה וחברה. האתר נוקט בקו אנטי פרוגרסיבי ומבקר באופן תכוף את תרבות ה"ווק" ואת השמאל הרידקלי בארצות הברית.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר