מדליפת תוכניות ישראל לתקיפה באיראן - עובדת בכירה בפנטגון ובעלת קשרים ישירים לטהרן

לטענת רשת "סקיי ניוז" בשפה הערבית, אריאן טבטבאי, עובדת ממוצא איראני הכפופה לשר ההגנה אוסטין היא שהדליפה מסמכים • על פי הדיווח לעובדת הייתה גישה לכמות גדולה של מסמכים סודיים הקשורים בישראל • על פי דיווח נוסף, פרסמה מאמר שטען כי יש לתת לטהרן יותר מרחב פעולה לסובב צנטריפוגות להעשרת אורניום • ה-FBI פתח בחקירה

אריאן טבטבאי, חשודה בהדלפת תוכניות התקיפה של ישראל באיראן. צילום: רשתות חברתיות

אריאן טבטבאי, מנהלת במשרד ההגנה האמריקני היא החשודה בהדלפת תוכניות התקיפה הישראלית באיראן, כך דיווחה היום (שלישי) רשת החדשות "סקיי ניוז" בשפה הערבית. 

על פי הדיווח, שמגיע לטענת הרשת מכמה גורמים בפנטגון, טבטבאי, אזרחית ארצות הברית ממוצא איראני,  במשרד ההגנה של לויד אוסטין החזיקה בגישה נרחבת למסמכים מסווגים הקשורים בישראל ואיראן. 

עוד דווח כי חקירה אכן נפתחה בנושא והמקרה הוגש לפתחה של ועדת המודיעין והכוחות החמושים של הקונגרס האמריקני, שם מחוקקים מהמפלגה הרפובליקנית תודרכו בנושא. המחוקיים קישרו את שמה של טבטבאי לחקירתו של הנציג המיוחד של הנשיא למשא ומתן עם איראן, רוברט מאלי, שם נטען כי טבטבאי קיבלה גישה למידע שלא היה לה סיווג להיחשף אליו ונפגשה עם גורמים איראניים ללא אישור מתאים. 

המסמכים שהודלפו על התקיפה הישראלית באיראן, צילום: ללא

מוקדם יותר השבוע גורם אמריקני אמר לרשת CNN כי הדליפה "מדאיגה מאוד". המסמכים, שתאריכם 15 ו-16 באוקטובר, החלו להופיע ברשת ביום שישי לאחר שפורסמו בטלגרם על ידי חשבון בשם "Middle East Spectator". הם סווגו כסודיים ביותר ונושאים סימונים המציינים כי הם מיועדים לעיניים של ארה"ב ובעלות בריתה בלבד - אוסטרליה, קנדה, ניו זילנד ובריטניה.

המסמכים מתארים הכנות שישראל עושה לכאורה למתקפה נגד איראן. אחד המסמכים, שנכתב כי נערך על ידי הסוכנות הלאומית למודיעין גיאו-מרחבי, מציין כי התוכניות כוללות העברת תחמושת לידי ישראל. מסמך אחר, מקורו בסוכנות לביטחון לאומי, מתאר תרגילים של חיל האוויר הישראלי הכוללים טילי אוויר-קרקע, שנחשבים גם הם כהכנה למתקפה על איראן.

לפי הדיווח של CNN החקירה שנפתחה בארה״ב בודקת למי הייתה גישה למסמכי הפנטגון הללו. כל דליפה כזו תגרור אוטומטית חקירה של ה-FBI לצד הפנטגון וסוכנויות המודיעין האמריקניות. ב-FBI סירבו להגיב לדיווח.

"אם אכן נכון שתוכניות טקטיות ישראליות להגיב למתקפת איראן ב-1 באוקטובר דלפו, זוהי הפרה חמורה״, אמר ל-CNN מיק מולרוי, סגן עוזר שר ההגנה לשעבר למזרח התיכון וקצין CIA בדימוס. מולרוי הוסיף כי "התיאום העתידי בין ארה"ב וישראל עלול להיפגע גם כן. אמון הוא מרכיב מפתח ביחסים, ובהתאם לאופן בו זה דלף, האמון הזה עלול להישחק״. גורם אמריקני נוסף אמר כי "שני המסמכים האלה גרועים, אך לא נוראיים. החשש הוא אם יש עוד״.

הכתובת הייתה על הקיר?

על פי דיווח במגזין "אטלנטיק", אריאן הצטרפה לצוות האיראני של ממשל ביידן עם רוב מאלי, השליח המיוחד של ביידן לענייני איראן, ובתפקידה האחרון במשרד ההגנה כתבה לאיש הקשר שלה במשרד החוץ האיראני וביקשה את עצתו אם לעבוד עם גורמים רשמיים בסעודיה ולהשתתף בפגישה בישראל.

"אני רוצה לשאול גם את דעתך ולראות אם אתה חושב שאני צריכה לקבל את ההזמנה וללכת", שאלה את מוסטפה זהרני ממשרד החוץ. היא הבהירה שבאופן אישי "לא הייתה לה נטייה ללכת" לסדנה באוניברסיטת בן-גוריון, אבל היא חשבה שאולי עדיף שתלך, ולא "איזו ישראלית", כמו אמילי לנדאו מאוניברסיטת תל אביב, כך על פי הדיווח.

זהראני אמר לטבטבאי להימנע מהאירוע בישראל. היא הודתה לו על ההדרכה. באימייל אחר לאיראנים היא ציינה כי לאחרונה פרסמה מאמר שטען כי יש לתת לטהרן יותר מרחב פעולה לסובב צנטריפוגות להעשרת אורניום.

 

 
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר