מודלים בולטים לחיזוי הבחירות בארה"ב: טראמפ - הנשיא הבא

המגמה לטובת המועמד הרפובליקני בסקרים מקבלת בימים האחרונים גם ביטוי במודלים המובילים • שבועיים לפני הבחירות, ה"אקונומיסט", 538, נייט סילבר ו-The Hill סבורים כי לטראמפ יש כעת סיכוי שבין 51% ל-54% לנצח

נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ. צילום: איי.פי

הקמפיין הדמוקרטי למען קמלה האריס אמנם קובע שיאים בגיוס תרומות, אבל בחודש האחרון מתרבות גם הסיבות לדאגה. הפער בסקרים, שנראה מבטיח בחודש אוגוסט, הלך והצטמק בחודש ספטמבר. בארבעת הימים האחרונים המידע שנאסף תורגם גם לשינוי הצפי לניצחון בבחירות בארבעה מודלי חיזוי סולידיים ובולטים, ובכולם דונלד טראמפ זוכה לסיכוי מעט גבוה יותר מאשר קמלה האריס.

לראשונה מאז אוגוסט, צופה המודל של ה"אקונומיסט" כי טראמפ יהפוך לנשיא הבא של ארה"ב. לפי התחזית של העיתון, למועמד הרפובליקני יש כעת 54% ניצחון – עלייה של 6% לעומת התחזית הקודמת.

טראמפ במישיגן: נתניהו התקשר אלי, אני אתקשר אליו מאוחר יותר

גם המודל של האתר הפוליטי האמריקני הנחשב The Hill שינה את תחזיתו וכעת מצביע על טראמפ כמנצח, עם סיכוי של 52%. באתר התייחסו לסקרים שעליהם נשען המודל והסבירו: "הנשיא לשעבר פורץ קדימה בממוצעי הסקרים בוויסקונסין ובמישיגן, ואלה מצטרפים להובלתו בממוצעים באריזונה, בג'ורג'יה ובצפון קרוליינה. עם זאת, הסקרים בכל שבע המדינות המתנדנדות נותרו בגדר טעות סטטיסטית, ופירוש הדבר הוא שאי דיוקים טיפוסיים עשויים לשנות את התמונה לכאן או לכאן".

נייט סילבר, מהדמויות הבולטות בעולם הסקרים האמריקני ובעל מודל חיזוי ייחודי, צופה לטראמפ סיכוי של 53%, על אף שבממוצע הסקרים שהוא לוקח בחשבון האריס מובילה ב-1.6% בשיעור התמיכה הארצי.

"הבחירות הצמודות ביותר במאה הזו נעשות צמודות עוד יותר", כתבו במערכת של המודל 538, שפועל במסגרת רשת ABC. "לפני שבועיים, המודל שלנו העניק לסגנית הנשיא קמלה האריס סיכוי של 58% לנצח את הנשיא לשעבר טראמפ. כעת המודל שלנו מעניק לטראמפ סיכוי של 52 מתוך 100 לנצח". "אף שבלי ספק, טראמפ צבר מומנטום בשבועיים האחרונים, כמה סקרים טובים מבחינת האריס יכולים בקלות להחזיר לה את ה'הובלה' מחר", הזכירו במודל. ואכן, היום (שלישי) המודל הוריד 1% מסיכויי טראמפ לטובת האריס.

נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ בעצרת בפנסילבניה, צילום: רויטרס

לדברי המנהלים של 538, בסקרים שמשמשים ומזינים את המודל, הפער בין טראמפ להאריס במדינות המפתח הוא בטווח של שני אחוזים. "מדובר בפער קטן יותר מאשר הפער שהיה בין ג'ו ביידן לטראמפ בכל יום נתון במרוץ של 2020, וקטן מהפער בכל יום נתון מאז 1 באוקטובר עד ליום הבחירות בנובמבר 2016, במרוץ בין הילארי קלינטון לטראמפ". ב-538 מזכירים כי בגלל ההטייה המובנית של חבר האלקטורים לטובת הרפובליקנים (בגלל המשקל העודף שמוענק למדינות הקטנות יותר, שברובן רפובליקניות; ד"ב), האריס צריכה לנצח ברמה הארצית בשני אחוזים לפחות.
סילבר הסכים.

"המידע המתעדכן ממשיך להיות די שלילי מבחינתה של האריס", כתב בבלוג הבחירות שלו, Silver Bulletin 2024. "יש כעת שלושה סקרים ארציים איכותיים מאוד שמראים כי דונלד טראמפ מוביל – בעיה קשה עבור האריס, בהתחשב בחיסרון המובנה מבחינת הדמוקרטים בחבר האלקטורים – והיתרון שלה ברמה הארצית ירד ל-1.7%. הסקרים הארציים אינם משפיעים על המודל שלי מדי, והמרוץ נמצא בתיקו, אבל לא קשה לחשוב על הסיבות שבגללן טראמפ יכול לנצח".

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר