הבחירות לנשיאות בארה"ב: הקרב על כל קול מגיע גם לארץ ישראל

הקרב על המעצמה החזקה בעולם נכנס לישורת האחרונה • כשהתחרות בין שני המועמדים לנשיאות צמודה כל כך, הקול של האזרחים מחוץ לאמריקה יכול להכריע • הרפובליקנים מדגישים את הצורך להיאבק ב"שונאי ישראל" • הדמוקרטים מזהירים מפני האנטישמים • כך פועלים הקמפיינים של שתי המפלגות כדי לנצח בקלפיות

עובד ממיין פתקי הצבעה בקלפי בוושינגטון . צילום: רויטרס

הקרב על נשיאות ארה"ב נכנס אל הישורת האחרונה, והוא מתנהל לא רק בשטחה של המעצמה החזקה בעולם. כ־9 מיליון אזרחים אמריקנים חיים מחוץ לגבולות ארה"ב, ורשאים להצביע בבחירות שייערכו ב־5 בנובמבר.

כשהתחרות בין שני המועמדים לנשיאות צמודה כל כך, הקול של האמריקנים מחוץ לאמריקה יכול להכריע, ועל כן שתי המפלגות הגדולות - המפלגה הדמוקרטית והמפלגה הרפובליקנית - מחזרות במרץ אחרי הבוחרים בכל רחבי הגלובוס.

טראמפ במשחק פוטבול בפנסילבניה המתנדנדת, צילום: אי.פי

לשתי המפלגות יש מערך של סניפים ונציגים בארצות שרחוקות מארה"ב גיאוגרפית, אבל מתהדרות בכמות גדולה של בעלי דרכונים אמריקניים. היכן הם נמצאים? אמריקנים יש בכל מקום, ובכל זאת בארבעה מוקדים המספרים מצדיקים את המאמץ הארגוני של החפצים להתיישב בחדר הסגלגל של הבית הלבן: גרמניה, בריטניה, מדינות סקנדינביה וגם - מפתיע או לא - מדינת ישראל.

האזרחים האמריקנים שמתגוררים בגרמניה ובבריטניה נחשבים, ברובם הגדול, לבעלי נטייה לתמוך במועמדים של המפלגה הדמוקרטית, ומשום כך היא זאת שמפעילה בשתיהן מנגנון של קמפיין אגרסיבי.

קמלה האריס עם סטיבי וונדר בג'ורג'יה המתנדנדת, צילום: אי.פי

למפלגה הדמוקרטית יש נציגות גם בישראל, אך הקמפיין המשמעותי שמתנהל כאן נעשה דווקא על ידי המפלגה הרפובליקנית. "בישראל יש יותר מחצי מיליון זכאים לבחור בבחירות האמריקניות", מספר אריאל סנדר, מנהל הקמפיין של המפלגה הרפובליקנית בישראל.

"בניגוד לתוצאה הרווחת אצל היהודים בארה"ב, שבקרבם המפלגה הדמוקרטית מקבלת באופן מסורתי בין 75 ל־80 אחוזים מהקולות, כאשר לרפובליקנים הולכים הקולות הנותרים, הרי שבישראל המצב הפוך, ויותר מזה. יותר מ־85 אחוזים מצביעים בישראל למפלגה הרפובליקנית ולמועמדה לנשיאות", מדגיש סנדר.

"מידת ההיענות בבחירות האלה היא היסטרית והיסטורית! ממש אין צורך בדף מסרים, מכיוון שהציבור מבין שכדי להציל את מדינת ישראל מארבע שנים של ממשל קמלה האריס, אשר יהיה מבוסס על כוחות פרוגרסיביים שונאי ישראל, חייבים לעשות מעשה ולרוץ להצביע. בעניין הזה אין כמעט הבדל בין ישראלים ילידי ארה"ב לבין אלו שנולדו פה בישראל ורכשו אזרחות אמריקנית במהלך חייהם. החשש מקמלה האריס בוער וחד".

גם המפלגה הדמוקרטית לא זונחת לגמרי את הזירה הישראלית, אם כי הפעילות שלה מצומצמת בהרבה, ולגרסת יודעי דבר תקציב הקמפיין שלה בישראל בקושי מגרד את עשירית התקציב הרפובליקני.

איתן קושניר, יו"ר "דמוקרטים אמריקנים בישראל", מאשר שגם הם מסייעים לבוחרים על ידי רישומם המוקדם, מוודאים שקיבלו בזמן את חומר ההצבעה מהמחוזות שבהם הם רשומים ועוזרים בכל הקשור בשליחת גיליונות ההצבעה.

משימתם להניע את קהל הבוחרים האמריקנים המתגוררים בארץ להצביע עבור קמלה האריס קשה בהרבה. קושניר משוכנע ש"בזמן כהונתה כסגנית נשיא, הקול של האריס בסנאט הוא זה שהיה שובר השוויון שהביא סיוע לישראל. היא תמשיך את הקו ההיסטורי של ארה"ב בעולם כולו", מבטיח קושניר ומוסיף ש"יהודים בארצות הברית חייבים להיזהר מטראמפ מכיוון שהוא סוחר באנטישמיות". 

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר