קמלה האריס. צילום: רויטרס

26 דקות של חולשה: האריס לא הפנימה לאיזה תפקיד היא מתמודדת

סגנית הנשיא הגדירה את איראן - ולא את סין - כאיום הגדול ביותר על ארה"ב ולא הצליחה לשכנע בנחישותה להתמודד עם האתגר שמציבה טהרן • הראיון איתה ב״פוקס ניוז״ מעלה תהיות לגבי הבנתה את משמעות תפקיד המפקד העליון של ארה״ב

[object Object]

מבקריו של דונלד טראמפ נוהגים לומר שיש לו בעיית אופי. "הוא לא יציב", הטיחה בו יריבתו, סגנית הנשיא המכהנת קמלה האריס, בראיון לפוקס ניוז.

ואולם מי שצפה בראיון הקטוע – עוזריה חתכו אותו אחרי 26 דקות - כנראה משום שזיהו את הכישלון בזמן אמת - לא יכול היה שלא להיבהל מחולשת האופי והידענות שהקרינה האריס עצמה.

עבורה הייתה זו הזדמנות חד פעמית לדבר אל קהל בוחרים שלא מכיר אותה ואת עמדותיה, ולהשיב להרבה מאוד שאלות שנשאלות אודותיה בערוץ הימני.

במקום להרים את הכפפה ולחבוט במתחרה שלה - כפי שאמור לעשות מועמד לנשיאות ארה"ב 20 יום לפני הבחירות - האריס דיברה באופן מהוסס, חזרה על אותם משפטים כמו מנטרה, הייתה לא מפוקסת ולא ענתה לרבות מהנקודות שהעלה בפניה המראיין ברט באייר. אגב, הוא בניגוד אליה, שלט בפרטים והתכונן היטב לשיחה.

טראמפ והאריס (ארכיון), צילום: אי.פי

מעבר לכל דבר אחר, האריס הקרינה רפיסות, עייפות, או מישהי שכבר אין לה כוח. זאת בשעה שדווקא בשעה הזו ובערוץ השמרני הזה הייתה צריכה לשדר מקסימום עוצמה. אפילו ההישענות שלה לאחור על כרית בכיסא, לעומת הרכינה קדימה של המראיין, יצרו לרגע את הרושם שהוא מתאים הרבה יותר ממנה להיות המפקד העליון.

האריס דיברה באופן מבולבל ולא לעניין גם בנושא הקרוב אלינו, קרי איראן. בראיון קודם טענה האריס כי איראן היא האיום הגדול ביותר על ארה"ב. "יש להם דם אמריקני על הידיים ועלינו להבטיח שלא תהיה להם היכולת להשיג נשק גרעיני".

"הרבה מומחים היו אומרים שסין היא האיום הגדול ביותר. כך אמר ראש ה-FBI", העיר לה באייר. הוא צודק כמובן. כל אדם שפוי על הגלובוס יודע שהיריבה המרכזית של ארה"ב כיום, צבאית, טכנולוגית, פוליטית, כלכלית ואידיאולוגית, היא סין. הצבעה על איראן כסכנה מספר אחת לארה"ב, מעידה - איך נאמר בשפה תקינה פוליטית – על פערי ידע והבנה קיצוניים.
האריס לא הגיבה להערה של באייר. היא גם לא הצליחה להשיב לשאלת ההמשך שלו. "אם כך, מה תשיבי למבקרים שאומרים, 'אתם לא מתנהגים כאילו איראן היא האיום מספר אחד'".

המתקפה האיראנית לפני החג, צילום: רויטרס

אחרי מספר שניות של שקט מביך, האריס סיפרה על התקפות הטילים של איראן נגד ישראל ועל כך ש"הייתי שם בחדר המצב, עם המפקדים כדי לעזור לישראל להגן על עצמה". במילים אחרות היא לא ענתה לשאלה.

המראיין חידד את הנקודה והציג נתונים אודות מיליארדי הדולרים שזרמו לאיראן ולארגוני החסות שלה, בשנות כהונתם של ביידן והאריס – דולרים שממנים את התוקפנות האיראנית בעולם. המרואיינת בתגובה האשימה נטישת הסכם הגרעין על ידי טראמפ ב-2018. ספק אם מישהו שלא היה משוכנע מראש קנה את הטיעון. ובכל מקרה, היו לכם ארבע שנים לתקן. מדוע החרמתם את המצב במקום לשפר אותו? זו השאלה המתבקשת.

כך שהריאיון של האריס בפוקס חיזק את הרושם הקיים ממילא, שהיא לא ממש מבינה באיזה תפקיד היא והעולם כולו עשויים למצוא אותה בעוד חודשים ספורים. לנו בישראל דווקא טוב שהאריס חושבת שאיראן היא הסכנה מספר אחת לאמריקה. ואולם, בהתחשב במה שנראה כמו חוסר הבנה מוחלט של הסוגיה הזו והאחרות, ספק רב מאוד אם תתרגם את דבריה למעשים.

במקרה שכן, ואמריקה של האריס – אם תנצח בבחירות כמובן – תסכים לפעול צבאית נגד איראן, מלאכתה של ישראל תהיה קלה יותר. במקרה הסביר יותר, שלא כך יתפתחו הדברים, אחרי ה-20 בינואר 2025, אם הסגנית הנוכחית תגבר על הנשיא לשעבר, ישראל תהיה חייבת לפעול לבד. וכמובן, אם טראמפ ינצח, נהיה באופרה אחרת.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו