מסר לאיראן? הכירו את ה-B-2, המפציץ שארה"ב שלחה לתקוף בתימן

חיל האוויר האמריקני עשה לראשונה שימוש במפציץ האסטרטגי הכבד B-2 במלחמה נגד המורדים החות'ים בתימן • היכולות האדירות של כלי הטיס, שתכנונו החל לקראת סוף המלחמה הקרה, מהווים בעצמם הצהרת כוונות מצדה של וושינגטון על מוכנותה להסלים את המאבק

מפציץ אמריקני כבד מדגם B-2 "ספיריט". צילום: איי.אף.פי

ארצות הברית עשתה היום (חמישי) שימוש ראשון במפציץ האסטרטגי B-2 "ספיריט" במסגרת הלחימה במורדים החות'ים בתימן ובניסיון להגן על נתיבי השיט בים האדום מפני הפרוקסי האיראני.  על פי הודעת הפנטגון, המפציץ תקף מחסני נשק של החות'ים בתימן.

מומחים סבורים שמדובר בצעד שהוא יותר מבחירה אקראית בכלי נשק כזה או אחר ונועד לאותת למורדים החות'ים בצנעה על התסכול הגובר והולך ובממשל האמריקני מתקיפת נתיבי השיט וירי הטילים הבליסטיים של החות'ים לעבר ישראל.



ניתן להבין את השימוש במפציץ הכבד כהסלמה בפעולה האמריקנית ובמכונות של וושינגטון להשתמש באמצעים חמורים יותר נגד החות'ים. המפציץ, שתכנונו החל כבר בשנת 1987, שימש את ארצות הברית לגיחות הפצצה החל ממלחמת יוגוסלביה בשנות ה-90 ועד למלחמה בארגון הטרור דאעש, ויכולת הנשיאה הגדולה שלו והחמקנות שלו הפכו אותו לאחד מכלי הנשק המרתיעים בארסנל האמריקני.

על מנת להבין את כושר הנשיאה של המפציץ, מספיק להסתכל על הסטטיסטיקה של השימוש בו. במהלך קמפיין ההפצצות האמריקני בסרביה בשנת 1999,מטוסי ה-B-2 ביצעו רק 50 מתוך 34,000 הגיחות המבצעיות שחילות האוויר של נטו ביצעו במהלך שמונת חודשי ההפצצה, אך היה אחראי על 33 אחוזים מהפצצות שהוטלו על הצבא הסרבי.

צוותי קרקע מטפלים במפציץ B-2,

ה-B-2 תוכנן בתחילה לשאת בעיקר נשק גרעיני, מתוך הנחה שהיכולות החמקניות של המפציץ הכבד יאפשרו לו לחדור עמוק לתוך שטח האויב מבלי להתגלות. עם זאת, לאחר סיום המלחמה הקרה, הוסב המפציץ לנשיאה של פצצות קונבנציונליות והותאם במיוחד לפצצות גולשות ופצצות מדויקות, אותן ניתן להעמיס על המפציץ בכמויות גדולות מאוד, מה שמאפשר לו גם להכות מטרות בשילוב של כמות ודיוק.

יתרון נוסף של המפציץ הגדול הוא גם טווח הפעולה שלו. במהלך מלחמת קוסובו המריאו המפציצים משטחה של מדינת מיזורי בארצות הברית, הפציצו מטרות בבלקן, וחזרו לשטחה של ארצות הברית מבלי לנחות. מדובר במשימת טיסה של 30 שעות. במהלך מלחמת עיראק, המפציצים ביצעו משימות טיסה של 44 שעות, שיא בזמנו עבור חיל האוויר האמריקני בעידן הסילוני.

תדלוק אווירי של מפציץ B-2, צילום: איי.אף.פי

על אף שהמטוס הופעל באופן מבצעי בסרביה, עיראק, אפגניסטן, סוריה וכעת גם תימן, אף מטוס B-2  מעולם לא הופל מאש עוינת, למרות שלפחות שלושה ניזוקו והושמדו כתוצאה מתאונות. ארצות הברית ייצרה 22 מטוסים מדגם זה מתוכם לפחות 17 נמצאים בשירות פעיל של חיל האוויר האמריקני.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר